Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-813604
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Die diagnostische Validität nichtinvasiver Pankreasfunktionstests - Eine Metaanalyse
The Diagnostic Validity of Non-Invasive Pancreatic Function Tests - A Meta-AnalysisPublication History
Manuskript eingetroffen: 21.11.2003
Manuskript akzeptiert: 26.8.2004
Publication Date:
27 October 2004 (online)


Zusammenfassung
Einleitung: Nichtinvasive (sondenlose) Funktionstests zur Erfassung einer exokrinen Pankreasinsuffizienz (PI) werden besprochen und Studien zur Ermittlung ihrer diagnostischen Validität in einer Metaanalyse zusammengefasst, sofern folgende Kriterien erfüllt werden: Zur Berechnung der Sensitivität (Ss) muss der Test mit einem Sondentest, dem Goldstandard der Pankreasfunktionsdiagnostik, verglichen werden. Zwischen leichter (l), moderater (m) und schwerer (s) PI muss differenziert werden. Die Kontrollgruppe zur Ermittlung der Spezifität (Sp) darf nicht aus gesunden Probanden bestehen, sondern aus Patienten mit gastrointestinalen Erkrankungen, aber normaler Pankreasfunktion. In der statistischen Auswertung wurden die Studien unter Berücksichtigung der Probandenzahlen gewichtet. Ergebnisse: (n = Gesamtzahl der Probanden in allen analysierten Studien) Stuhl-Chymotrypsin: Ss (n = 169) 54 % (l PI), 53 % (m PI), 89 % (s PI), Sp (n = 202) 74 %. NBT-PABA-Test: Ss (n = 394) 49 % (l PI), 64 % (m PI), 72 % (s PI), Sp (n = 218) 83 %. Pankreolauryltest: Ss (n = 320) 63 % (l PI), 76 % (m PI), 94 % (s PI), Sp (n = 171) 85 %. Stuhl-Elastase-1: Ss (n = 307) 54 % (l PI), 75 % (m PI), 95 % (s PI), Sp (n = 347) 79 %. Weitere Tests werden diskutiert, aber nicht in die Metaanalyse einbezogen: Fett im Stuhl, 13C-Atemtests, Aminosäuren-Verbrauchstest, Serumtests. Schlussfolgerung: Die Sensitivität nichtinvasiver Pankreasfunktionstests reicht nicht aus für die zuverlässige Diagnose einer leichten bis moderaten exokrinen Pankreasinsuffizienz.
Abstract
Background: The paper discusses the non-invasive (tubeless) pancreatic function tests used to diagnose exocrine pancreatic insufficiency (EI). Studies evaluating the diagnostic validity of these tests are integrated into a meta-analysis, provided that they comply with the following criteria: The sensitivity (Ss) of a test has to be calculated by comparing it with an invasive function test which is accepted as the gold standard of pancreatic function diagnostics. Furthermore, the test must differentiate between slight (sl), moderate (md) and severe (sv) EI. For assessment of the specificity (Sp), the control group should not contain healthy persons but rather patients with other gastrointestinal diseases and a normal pancreatic function. In the statistical evaluation, each study was weighted according to the number of persons included. Results: Tests (n = sum of persons included in all analysed studies): Fecal chymotrypsin: Ss (n = 169) 54 % (sl EI), 53 % (md EI), 89 % (sv EI), Sp (n = 202) 74 %. NBT-PABA test: Ss (n = 394) 49 % (sl EI), 64 % (md EI), 72 % (sv EI), Sp (n = 218) 83 %. Pancreolauryl test: Ss (n = 320) 63 % (sl EI), 76 % (md EI), 94 % (sv EI), Sp (n = 171) 85 %. Fecal elastase-1: Ss (n = 307) 54 % (sl EI), 75 % (md EI), 95 % (sv EI), Sp (n = 347) 79 %. Additional tests discussed but not included in the meta-analysis were fecal fat, 13C breath tests, amino acid consumption test, serum tests. Conclusion: None of the non-invasive pancreatic function tests is sensitive enough to diagnose reliably a slight to moderate exocrine pancreatic insufficiency.
Schlüsselwörter
Pankreasfunktion - Peptid-PABA-Test - Pankreolauryl-Test - Stuhl-Chymotrypsin - Stuhl-Elastase-1 - diagnostische Sensitivität - diagnostische Spezifität - Aminosäuren-Verbrauchstest - Stuhlfett - Atemtests
Key words
Pancreatic function - peptide-PABA test - pancreolauryl test - fecal chymotrypsin - fecal elastase-1 - diagnostic sensitivity - diagnostic specificity - amino acid consumption test - fecal fat - breath tests