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DOI: 10.1055/s-2004-822622
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Chronische Rückenschmerzen: Vom Symptom zur Krankheit
Low Back Pain - From Symptom to Chronic DiseasePublication History
Publication Date:
28 April 2004 (online)
Zusammenfassung
Die Ergebnisse prospektiver Studien belegen eindrucksvoll, dass psychosoziale Mechanismen die Chronifizierung von Rückenschmerzen besser vorhersagen können als biografische oder somatische Faktoren. Das elaborierteste Modell der Entwicklung chronischer muskuloskeletaler Schmerzen ist das Angst-Vermeidungs-Modell. Durch dieses Model wird der chronifizierte Status (mit körperlichen und psychischen Beeinträchtigungen) der betroffenen Patienten als eine gelernte Konsequenz verstanden, die sich aus der angstmotivierten Vermeidung von Bewegung und Belastung ergibt. Durch mehrere internationale Arbeitsgruppen konnte die Gültigkeit des Angst-Vermeidungs-Modells auch experimentell eindrucksvoll nachgewiesen werden. Aus den Ergebnissen lassen sich wichtige Konsequenzen für den allgemeinen Umgang bzw. die Behandlung von Rückenschmerzen ableiten: Neben der Berücksichtigung von Angst-Vermeidungs-Überzeugungen im diagnostischen Prozess ist es offensichtlich für die Kommunikation mit dem Patienten besonders wichtig, negative Erwartungseffekte zu vermeiden und positive antizipatorische Effekte zu nutzen. Alle therapeutischen Maßnahmen müssen darüber hinaus dahingehend geprüft werden, ob sie evtl. das Vermeidungsverhalten der betroffenen Patienten unterstützen. Elemente der Angstbehandlung sollten in die Therapie des Rückenschmerzes einbezogen werden.
Abstract
In several prospective studies it has been demonstrated that psychological factors are better predictors of low back pain than biographical or medical factors. The most elaborate model for the development of chronic low back pain is the model of fear avoidance. The essential feature of this model is that exaggerated negative orientations towards pain (“pain catastrophizing”) lead to fear of movements and the belief that movements will lead to more pain. The result is the perpetuation of avoidance behavior. This leads to inactivity, reduced mobility, increased disability, and increased anger, demoralisation, anxiety, and depression. From fear avoidance models several principles for the therapeutic management of pain can be derived. Therapists have to be aware of the powerful effects of anticipating processes which can give rise to fear of pain, amplifying the intensity of pain, and consequently result in avoidance behavior. On the other hand, reduction of uncertainty via adequate information about the non-serious nature of back pain disorders may lead to an adequate confrontative pain behavior, less emotional arousal and more useful coping mechanisms. In particular, the uncritical use of widespread back schools has to be looked upon carefully for pronouncing avoidance learning. For chronic pain, therapy must include mechanisms from the treatment of phobias in which pain behavior is looked upon as the result of a phobic process.
Schlüsselwörter
Rückenschmerzen - Chronifizierung - Angst-Vermeidungsverhalten - therapeutische Konsequenzen
Key words
Low back pain - chronification process - fear avoidance beliefs - therapeutic implications
Literatur
- 1 Buer N, Linton S J. Fear-avoidance beliefs and catastophizing. Pain. 2002; 99 485-491
- 2 Crombez G, Vlaeyen J W, Heuts P H, Lysens R. Pain related fear is more disabling than pain itself. Pain. 1999; 80 329-339
- 3 Daltroy L H, Iversen M D, Lasron M G, Lew R, Wright E, Ryan J, Zwerling C, Fossel A H, Liang M H. A controlled trial of an educational program to prevent low back injuries. NEJM. 1997; 322 322-328
-
4 Fordyce W E. Back Pain in the Workplace. IASP Press, Seattle 1995
- 5 Fritz J M, George S Z. Identifying psychosocial variables in patients with acute work-related low back pain. Phys Ther. 2002; 82 973-983
- 6 Hall H, McIntosh G, Melles T, Holowachuk B, Wai E. Effect on discharge recommendations on outcome. Spine. 1994; 19 2033-2037
-
7 Hildebrandt J, Pfingsten M. GRIP - Das Manual. Congress-Verlag, Berlin 2003
- 8 Hoogendoorn W E, v Poppel M N, Bongers P M, Koes B W, Bouter L M. Systematic review of psychosocial factors at work as risk factors for back pain. Spine. 2000; 25 2114-2125
- 9 Indahl A, Velund L, Reikeraas O. Good prognosis for low back pain when left untampered. Spine. 1995; 20 473-477
- 10 Klenerman L, Slade P D, Stanley I M, Pennie B, Reilly J P, Troup J DG, Rose M J. Prediction of chronicity in patients with acute attack of low back pain. Spine. 1995; 20 478-484
-
11 Kori S H, Miller R P, Todd D D. Kinisophobia. Pain Management 1990; 35-43
- 12 Linton S J. A review of psychological risk factors in back pain. Spine. 2000; 25 1148-1156
- 13 McCracken L M, Groß R T, Aikens J, Carnrike C L. The assessment of anxiety and fear in persons with chronic pain. Behav Res Ther. 1998; 34 927-933
- 14 Murphy D, Lindsay S, Williams A. Chronic low back pain: predictions of pain and relationship to anxiety and avoidance. Beh Res Ther. 1997; 35 231-238
-
15 Pfingsten M. Angst-Vermeidungsüberzeugungen bei Rückenschmerzen - Gütekriterien und prognostische Relevanz des FABQ. Schmerz 2003, Online-First
- 16 Pfingsten M, Leibing E, Harter W, Kroener-Herwig B, Hempel D, Kronshage U, Hildebrandt J. Fear-avoidance behavior and anticipation of pain in patients with chronic low back pain - a randomized controlled study. Pain Med. 2001; 2 259-266
- 17 Pfingsten M. Was können psychologische Erkenntnisse zur Behandlung von Rückenschmerzen beitragen?. Orthopädische Praxis. 1999; 35 288-296
-
18 Pfingsten M, Hildebrandt J. Rückenschmerzen. In: Basler HD, Franz C, Seemann H, Kröner-Herwig B, Rehfisch HP (Hrsg). Psychologische Schmerztherapie. Springer, Heidelberg 2003; 302-327
- 19 Philips H C, Jahanshahi M. The components of pain behaviour report. Behav Res Ther. 1986; 24 117-125
- 20 Raspe H H. Das erwerbsbezogene Leistungsvermögen. Gesundheitswesen. 1994; 56 95-102
- 21 Symonds T L, Burton A K, Tillotson K M, Main C J. Absence resulting from low back. Spine. 1995; 20 2738-2745
- 22 Vlaeyen J W, Kole-Snijders A M, Boeren R G, vanEek H. Fear of movement/(re)injury in chronic low back pain. Pain. 1995; 62 363-372
- 23 Waddell G, Newton M, Henderson I, Somerville D, Main C J. A fear-avoidance beliefs questionnaire (FABQ). Pain. 1993; 52 157-168
Priv.-Doz. Dr. Michael Pfingsten
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