Zusammenfassung
Epidemiologische Studien zeigen, dass sich der Konsum von Cannabis auch im deutschsprachigen Raum den Verhältnissen in Hochkonsumländern wie Australien und Teilen der USA immer mehr annähert. Besonders psychosoziale Folgeschäden haben dazu geführt, dass dort in den letzten zehn Jahren kontrollierte v. a. psychotherapeutische Behandlungsstudien durchgeführt wurden, die hier vorgestellt werden. Nach dem Stand dieser Forschung können zur Behandlung cannabisabhängiger Erwachsener Kurzinterventionen empfohlen werden, die eine Kombination aus motivationsverstärkenden und kognitiv-verhaltenstherapeutischen Elementen sowie individueller Beratungsarbeit beinhalten (z. B. ausführlich untersucht im „Marihuana Treatment Project”). Parallel zur deutlichen Konsumreduktion lagen damit erreichte Abstinenzen auch noch in Follow-up-Untersuchungen nach mehr als einem Jahr zwischen 15 % und 22 % bei weiterhin etwa 50 %iger Reduktion cannabis-bezogener sozialer Probleme. In den Kontrollgruppen dagegen wurde ohne diese spezifische Behandlung bei 0 - 9 % der Patienten eine Abstinenz bei unverändert prominenten sozialen Problemen beschrieben. Ein ähnlicher, wenn auch weniger deutlicher Trend zeichnet sich aktuell in einer großen Multizenterstudie („Cannabis Youth Treatment”) zur spezifischen Behandlung Jugendlicher, in der auch milieu- und familientherapeutische Interventionen geprüft werden, ab. Leider existiert noch keine kontrollierte Behandlungsstudie, die auch die z. T. erhebliche psychiatrische Komorbidität berücksichtigt hätte. Ob die o. g. Interventionen auch uneingeschränkt für den deutschsprachigen Raum empfohlen werden können, sollte angesichts der wachsenden Zahl behandlungssuchender Cannabisabhängiger dringend für Erwachsene und Jugendliche anhand eigener Behandlungsstudien, dann auch unter Berücksichtigung der Komorbidität, geprüft werden.
Abstract
Epidemiological studies show that the prevalence of cannabis use in Germany is approaching that of countries known for their high consumption rate, such as Australia and some parts of the USA. In these countries, the resulting cannabis-related psychosocial damage has led to mainly psychotherapeutic treatment studies (conducted in the past ten years) that will be introduced here. According to these studies, the optimal treatment of cannabis-dependent adults would be a short intervention which consists of a combination of motivational-enhancement and cognitive-behavioural elements as well as individual case-counselling (c. f. „Marihuana Treatment Project”). In parallel to a clear consume-reduction over time, these interventions were associated with abstinence rates between 15 % and 22 % also in longer follow-ups (greater than 12 months). Additionally, an approximately 50 % reduction of cannabis-related problems was described. Without any specific treatment, however, abstinence rates were found to be only between 0 % and 9 %, also without any change in prominent social problems. A similar though less obvious trend occurred in a large multisite study regarding the specific treatment of young people, in which besides motivational and cognitive-behavioural also milieu and family therapeutic interventions were tested (c. f. „Cannabis Youth Treatment”). Unfortunately, there exists no controlled treatment study up to now that considered a relevant psychiatric co-morbidity, which usually accompany cannabis-dependence. Whether the interventions above can be recommended and implemented under German conditions should be further investigated, especially considering the growing number of cannabis-consumers seeking treatment.
Literatur
1
Baumann A, Phongsavan P.
Epidemiology of substance use in adolescence: prevalence, trends and policy implications.
Drug Alcohol Depend.
1999;
55
187-207
2 Kraus L, Augustin R. Repräsentativerhebung zum Gebrauch psychoaktiver Substanzen bei Erwachsenen in Deutschland 2000. München: Institut für Therapieforschung 2001
3
ElSholy M A, Ross S A, Mehmedic Z, Arafat R, Bao Y, Banahan B F.
Potency trends of delta-9-THC and other cannabinoids in confiscated marijuana from 1980 to 1997.
J Forensic Sci.
2000;
45
24-30
4 EMCDDA .Is cannabis getting stronger?. http://www.emcdda.eu.int 2004
5 Kraus L, Orth B, Kunz-Ebrecht S R. Alter des Erstkonsums von Cannabis: Altersverschiebung oder mehr Einsteiger?. In: Deutsche Hauptstelle gegen die Suchtgefahren (Hrsg.): Jahrbuch Sucht 2004. Neuland: Geesthacht 2003: 124-136
6
Perkonigg A, Lieb R, Höfler M, Schuster P, Sonntag H, Wittchen H-U.
Patterns of cannabis use, abuse and dependence over time: incidence, progression and stability in a sample of 1228 adolescents.
Addiction.
1999;
94
1663-1678
7
Sydow K von, Lieb R, Pfister H, Höfler M, Sonntag H, Wittchen H-U.
The natural course of cannabis use, abuse and dependence over 4 years: a longitudinal community study of adolescents and young adults.
Drug Alcohol Depend.
2001;
64
347-361
8 Tossmann H P, Soellner R, Kleiber D. Cannabis - Konsummuster und Gefährdungspotential. In: Deutsche Hauptstelle gegen die Suchtgefahren (Hrsg.) Jahrbuch Sucht 1994. Neuland: Geesthacht 1993
9
Bonnet U, Harries-Hedder K, Leweke F M, Schneider U, Tossmann P.
AWMF-Leitlinie: Cannabis-bezogene Störungen.
Fortschr Neurol Psychiatrie.
2004;
72
318-329
10
Fernandez-Ruiz J, Berrendero F, Hernandez M L, Ramos J A.
The endogeneous cannabinoid system and brain development.
Trends Neurosci.
2000;
23
14-20
11
Mato S, Del Olmo E, Pazos A.
Ontogenetic development of cannabinoid receptor expression and signal transduction functionality in the human brain.
Eur J Neurosci.
2003;
17
1747-1754
12
Welsch K, Sonntag D.
Jahresstatistik 2002 der ambulanten Suchtkrankenhilfe in Deutschland.
Sucht.
2003;
49, Sonderheft 1
7-41
13
Welsch K.
Jahresstatistik 2001 der stationären Suchtkrankenhilfe in Deutschland.
Sucht.
2002;
48 Sonderheft 1
S5-S41
14 EBDD - Europäische Beobachtungsstelle für Drogen und Drogensucht .Jahresbericht über den Stand der Drogenproblematik in der Europäischen Union 2003. Luxemburg: Amt für amtliche Veröffentlichungen der Europäischen Gemeinschaften 2003
15 Simon R, Sonntag D, Bühringer G, Kraus L. Cannabisbezogene Störungen: Umfang, Behandlungsbedarf und Behandlungsangebot in Deutschland. München: IFT 2004
16
Helou A, Lorenz W, Ollenschläger R, Reinauer H, Schwarz F W.
Methodische Standards der Entwicklung evidenz-basierter Leitlinien in Deutschland.
T Ärztl Fortbild Qualitätssich.
2000;
94
333-339
17
American Psychiatric Association (APA) .
Practice guidelines for the treatment of patients with substance abuse disorders: alcohol, cocaine, opioids.
Am J Psychiatr.
1995;
152
111-159
18 SIGN Guidelines .An introduction to SIGN methodology for the development of evidenz-based clinical guidelines, SIGN publication 39. Edinburgh: Scottish Intercollegiate Network 1999 Internet: www.sign.ak.uk
19
Morakinyo O.
Aversion Therapy of Cannabis Dependence in Nigeria.
Drug Alcohol Depend.
1983;
12
287-293
20
Smith J, Schmeling G, Knowles P.
A Marijuana smoking cessation trial utilizing THC-free Marijuana, Aversion Therapy and Self Management Counseling.
J Subst Abuse Treatment.
1988;
5
89-98
21
Lang E, Engelander M, Brooke T.
Report of an integrated brief intervention with self-defined problem cannabis users.
J Subst Abuse Treatment.
2000;
19
111-116
22
Stephens R S, Roffman R A, Simpson E E.
Treating adult marijuana dependence: a test of the relapse prevention model.
J Consult Clin Psychology.
1994;
62
92-99
23
Budney A J, Higgins S T, Radonovich K J, Novy P L.
Adding voucher-based incentives to coping skills and motivational enhancement improves outcomes during treatment for marijuana dependence.
J Consult Clin Psychology.
2000;
68
1051-1061
24 Miller W R, Rollnick S. Motivational Interviewing: Preparing people to change addictive behavior. New York: Guilford Press 1991
25
Sinha R, Easton C, Renne-Aubin L, Carroll K M.
Engaging young probation-referred Marijuana abusing Individuals in Treatment: A Pilot Trial.
The American Journal on Addictions.
2004;
12
314-323
26
Parloff M B.
Placebo Controls in Psychotherapy Research: A sine qua non or a placebo for research problems?.
J Consult Clin Psychology.
1986;
54
79-87
27
Stephens R S, Curtin L, Roffman R A.
Comparison of extended versus brief treatments for marijuana use.
J Consult Clin Psychology.
2000;
68
898-908
28
Miller W R, Benfield G S, Toningan J S.
Enhancing motivation for change in problem drinking: A controlled comparison of two therapist styles.
J Consult Clin Psychology.
1993;
61
455-461
29
Copeland J, Swift W, Roffman R A, Stephens R S.
A randomised controlled trial of brief cognitive-behavioral interventions for cannabis use disorder.
J Subst Abuse Treatment.
2001;
21
55-64
30
Dennis M, Godley S H, Diamond G, Tims F M, Babor T, Donaldson J, Liddle H, Titus J C, Kaminer Y, Webb C, Hamilton N, Funk R.
The Cannabis Youth Treatment (CYT) Study: Main findings from two randomized trials.
J Subst Abuse Treat.
2004;
27
197-213
31 Dennis M, Godley S H, Diamond G S, Tims F M, Babor T, Donaldson J, Liddle H, Titus J C, Kaminer Y, Webb C, Hamilton N. and the CYT- Steering Committee .Main findings of the cannabis youth treatment (CYT) randomized field experiment. 2004; www.chestnut.org/LI/cyt/findings/index.html
32
Stephens R S, Babor T F, Kadden R, Miller M. & the Marijuana Treatment Project Group .
The Marijuana Treatment Project: rationale, design and participant characteristics.
Addiction.
2002;
97 (Suppl 1)
109-124
33
The Marijuana Treatment Project Group (MTPG) .
Brief Treatments for Cannabis Dependence: Findings from a Randomised Multi-Site Trial.
J Consult Clin Psychology.
2004;
72
455-466
34
Steinberg K L, Roffmann R A, Carroll K M, Kabela E, Kadden R, Miller M, Duresky D. & The Marijuana Treatment Project Group .
Tailoring a cannabis dependence treatment for a diverse population.
Addiction.
2002;
97 (Suppl 1)
109-124
35
Cornelius J, Salloum I, Ehler J, Jarrett P, Cornelius M, Perel J, Thase M, Black A.
Fluoxetine in depressed alcoholics: A double blind placebo-controlled trial.
Arch Gen Psychiatry.
1999;
54
700-705
36
Cornelius J, Salloum I, Haskett R, Ehler J, Jarrett P, Thase M, Perel J.
Fluoxetine versus placebo for the marijuana use of depressed alcoholics.
Addict Behav.
1999;
24
111-114
37
Levin F R, McDowell D, Evans S M, Nunes E, Akerele E, Donovan S, Vosburg S K.
Pharmacotherapy for marijuana dependence: a double-blind, placebo-controlled pilot study of divalproex sodium.
The American Journal on Addiction.
2004;
13
21-32
38
Smith N T.
A review of the published literature into cannabis withdrawal symptoms in human users.
Addiction.
2002;
97
621-632
39
Baker A, Lewin T, Reichler H, Clancy R, Carr V, Garrett R, Sly K, Devir H, Terry M.
Evaluation of a motivational interview for substance use within psychiatric in-patient services.
Addiction.
2002;
97
1329-1337
40 Cohen J. Statistical power for the behavioral sciences. New York: Academic press 1988
41 Grawe K, Donati R, Bernauer F. Psychotherapie im Wandel: von der Konfession zur Profession. Göttingen: Hogrefe 2001
42 Rosenthal R N, Westreich L. Treatment of persons with dual diagnoses of substance use disorders and other psychological problems. In: McCrady BS, Epstein EE (eds). Addictions. A comprehensive guidebook. New York: Oxford University Press 1999: 439-476
43
Zimmermann P, Mühling S, Sonntag D, Bühringer G, Wittchen H-U.
Review on psychotherapeutic interventions for cannabis disorders.
Sucht.
2004;
50
334-342
44 Die Drogenbeauftragte der Bundesregierung (Hrsg). .Drogen- und Suchtbericht. April 2004
45 Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung .„Jugendkult Cannabis: Risiken und Hilfen”. Tagung am 29. und 30.11.2004 in Berlin, Pressestelle, http://www.bmgs.bund.de/deu/gra/aktuelles/pm/bmgs04/6040_6376.cfm
Priv-Doz. Dr. med. Udo Bonnet
Rheinische Kliniken Essen · Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Essen-Duisburg
Virchowstr. 174
45147 Essen
eMail: udo.bonnet@uni-essen.de