Rofo 2007; 179(2): 111-118
DOI: 10.1055/s-2006-927307
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fetales MRT

Fetal MRID. Blondin1 , B. Turowski2 , J. Schaper3
  • 1Institut für Diagn. Radiologie, Uniklinikum Düsseldorf
  • 2Institut für Diagn. Radiologie, Neuroradiologie, Uniklinikum Düsseldorf
  • 3Institut für Diagn. Radiologie, Kinderradiologie, Uniklinikum Düsseldorf
Further Information

Publication History

eingereicht: 10.8.2006

angenommen: 28.10.2006

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Sonografie ist als pränatale Screeninguntersuchung Methode der ersten Wahl, aber nicht immer kann sie alle notwendigen Informationen liefern und eine MRT des Fetus kann zur Komplettierung oder Sicherung einer Verdachtsdiagnose indiziert sein. Die Zahl der fetalen MRT-Untersuchungen ist steigend. Initial wurde die MRT zur Evaluierung zerebraler Fehlbildungen eingesetzt. Die Untersuchung der fetalen Hirnreifung in vivo mit Migration, Gyrierung und Myelinisierung, wurde durch die MRT potenziert. Eine adäquate Analyse des fetalen Thorax und des Abdomens ist mit schnellen T2-, T1-gewichteten und Diffusionsgewichteten Sequenzen (DWI) möglich. Vorteile der MRT sind das große field of view und der hohe Weichteilkontrast. Dies erlaubt die sichere Diagnose von kongenitalen Zwerchfellhernien und eine Evaluation der Konsequenzen für das pulmonale Wachstum. Pulmonale Erkrankungen wie die zystisch adenomatoide Malformation, Sequestrationen oder bronchogene Zysten können differenziert und in ihrer Ausdehnung genau beschrieben werden. Mit der DWI können die Nieren in ihrer Lage schnell erfasst werden und die Diagnose einer Agenesie ist so in kürzester Zeit mit nur einer Sequenz möglich. Die pränatale MRT ist einer postnatalen (z. B. präoperativen) Untersuchung nahezu gleichwertig, erspart jedoch den zusätzlichen Transport und den Stress einer MRT des kranken Neugeborenen und bietet bei Malformationen mit OP-Indikation somit auch logistische Vorteile und verbessert das postnatale Management.

Abstract

Ultrasonography is the method of choice for prenatal malformation screening, but it does not always provide sufficient information for correct diagnosis or adequate abnormality evaluation. Fetal MRI is increasingly being used to complete sonographic findings. It was initially used for evaluation of cerebral abnormalities but is increasingly being applied to other fetal areas. In vivo investigation of fetal brain maturation has been enhanced by MRI. An adequate analysis of fetal chest and abdomen can be achieved with fast T2-, T1-weighted and diffusion-weighted imaging (DWI). The advantages include the great field of view and the excellent soft tissue contrast. This allows correct diagnosis of congenital diaphragmatic hernia and evaluation of the consequences on pulmonary growth. Other pulmonary malformations, such as cystic adenomatoid malformation, sequestration and bronchogenic cysts, can also be easily identified. Renal position can be quickly determined using DWI sequences and renal agenesia can be easily diagnosed with only one sequence. Prenatal MRI is virtually as effective as postnatal examination, dispenses with transport of a potentially very ill newborn, and provides logistic advantages. Therefore, prenatal MRI is useful for adequate postnatal treatment of newborns with malformations.

Literatur

  • 1 Rubod C, Robert Y, Tillouche N. et al . Role of fetal ultrasound and magnetic resonance imaging in the prenatal diagnosis of migration disorders.  Prenat Diagn. 2005;  25 1181-1187
  • 2 Ertl-Wagner B, Lienemann A, Strauss A. et al . Fetal magnetic resonance imaging: indications, technique, anatomical considerations and a review of fetal abnormalities.  Eur Radiol. 2002;  12 1931-1940
  • 3 Garel C, Brisse H, Sebag G. et al . Magnetic resonance imaging of the fetus.  Pediatr Radiol. 1998;  28 201-211
  • 4 Hansen P, Ballesteros M, Soila K. et al . MR imaging of the developing human brain. Prenatal Development.  Radiographics. 1993;  13 21-36
  • 5 Sonigo P, Simon I. Anomalies de la gyration et de la migration neuronale, apport de l’IRM dans le diagnostic et le pronostic.  Journées d’Imagerie en Gynécologie Obstétrique. , http://www.cngof.asso.fr/D_PAGES/MJNAT_00.HTM
  • 6 Cohen-Sacher B, Lerman-Sagie T, Lev D. et al . Sonographic developmental milestones of the fetal cerebral cortex: a longitudinal study.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  27 494-502
  • 7 Levine D. Ultrasound versus Magnetic Resonance Imaging in Fetal Evaluation.  Topics in Magnetic Resonance Imaging. 2001;  12 25-38
  • 8 Poutamo J, Vanninen R, Partanen K. et al . Magnetic resonance imaging supplements ultrasonographic imaging of the posterior fossa, pharynx and neck in malformed fetuses.  Ultrasound Obstet Gynecol. 1999;  13 327-334
  • 9 Blaicher W, Prayer D, Bernaschek G. Magnetic resonance imaging and ultrasound of fetal central nervous system.  J Perinat Med. 2003;  31 459-468
  • 10 Raybaud C, Levrier O, Brunel H. et al . MR imaging of fetal brain malformations.  Childs Nerv Syst. 2003;  19 455-470
  • 11 Laveaucoupet de J, Audibert F, Guis F. et al . Fetal magnetic resonance imaging (MRI) of ischemic brain injury.  Prenat Diagn. 2001;  21 729-736
  • 12 Girard N, Raybaud C, Gambarelli D. et al . Fetal brain MR imaging.  MRI Clin N Am. 2001;  9 19
  • 13 Frates M C, Kumar A J, Benson C B. et al . Fetal Anomalies: Comparison of MR Imaging and US for Diagnosis.  Radiology. 2004;  232 398-404
  • 14 Whitby E H, Paley M NJ, Sprigg A. et al . Comparison of ultrasound and magnetic resonance imaging in 100 singleton pregnancies with suspected brain abnormalities.  BJOG. 2004;  111 748-792
  • 15 Breysem L, Bosmans H, Dymarkowski. et al . The value of fast MR imaging as an adjunct to ultrasound in prenatal diagnosis.  Eur Radiol. 2003;  13 1538-1548
  • 16 D’ercole C, Girard N, Cravello L. et al . Prenatal diagnosis of fetal corpus callosum agenesis by ultrasonography and magnetic resonance imaging.  Prenat Diagn. 1998;  18 247-253
  • 17 Aaronson O S, Hernanz-Schulman M, Bruner J P. et al . Myelomeningocele: Prenatal Evaluation - Comparison between transabdominal US and MR imaging.  Radiology. 2003;  227 839-843
  • 18 Mangels K J, Tulipan L Y, Tsao J. et al . Fetal MRI in the evaluation of intrauterine myelomeningocele.  Pediatr Neurosurg. 2000;  32 124
  • 19 Stazzone M M, Hubbard A M, Bilaniuk L T. et al . Ultrafast MR imaging of the normal posterior fossa in fetuses.  Am J Roentgenol. 2000;  174 1599-1606
  • 20 Huisman T AGM, Martin E, Kubik-Huch R. et al . Fetal magnetic resonance imaging of the brain: technical considerations and normal brain development.  Eur Radiol. 2002;  12 1941-1951
  • 21 Garel C. Fetal cerebral biometry: normal parenchymal findings and ventricular size.  Eur Radiol. 2005;  15 809-813
  • 22 Fogliarini C, Chaumoitre K, Chapon F. et al . Assessment of cortical maturation with prenatal MRI. Part 1.  Eur Radiol. 2005;  15 1671-1685
  • 23 Fogliarini C, Chaumoitre K, Chapon F. et al . Assessment of cortical maturation with prenatal MRI. Part 2.  Eur Radiol. 2005;  15 1781-1789
  • 24 Garel C, Chantrel E, Elmaleh M. et al . Fetal MRI: normal gestational landmarks for cerebral biometry, gyration and myelination.  Childs Nerv Syst. 2003;  19 422-425
  • 25 Prayer D, Barkovich A J, Kirschner D A. et al . Visualization of nonstructural changes in early white matter development on diffusion-wheighted MR images: evidence supporting premyelination anisotropy.  Am J Neuroradiol. 2001;  22 1572-1576
  • 26 Righini A, Bianchi E, Parazzini C. et al . Apparent Diffusion Coefficient Determination in Normal Fetal Brain: A Prenatal MR Imaging Study.  Am J Neuroradiol. 2003;  24 799-804
  • 27 Girard N, Gire C, Sigaudy S. et al . MR imaging of acquired fetal brain disorders.  Childs Nerv Syst. 2003;  19 490-500
  • 28 Heerschap A, Kok R D, Berg A J. et al . Antenatal proton MR spectroscopy of the humen fetal brain in vivo.  Childs Nerv Syst. 2003;  19 418-421
  • 29 Girard van den N, Fogliarini C, Viola A. et al . MRS of normal and impaired fetal brain development.  European Journal of Radiology. 2006;  57 217-225
  • 30 Gowland P, Fulford J. Initial experiences of performing fetal fMRI.  Exp Neurol. 2004;  190 22-27
  • 31 Wedegärtner U, Tchirikov M, Schäfer S. et al . Functional MRI (BOLD) at 3 Tesla in the brain of fetal sheep: Methodological aspects and the relation to maternal blood oxygenation during hypoxia.  Radiology. 2005;  237 919-926
  • 32 Wedegärtner U, Tchirikov M, Schäfer S. et al . Fetal functional MRI at 3 T: Correlation of BOLD signal changes in fetal organs with fetal and maternal oxyhemoglobin saturation during hypoxia in a sheep model.  Radiology. 2006;  238 872-880
  • 33 Wedegärtner U, Tchirikov M, Koch M. et al . Functional magnetic resonance imaging (fMRI) for fetal oxygenation during maternal hypoxia: initial results.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 700-703
  • 34 Shinmoto H, Kashima K, Yuassa Y. et al . MR imaging of non-CNS fetal abnormalities: a pictorial essay.  Radiographics. 2000;  20 1227-1243
  • 35 Hubbard A M, Crombleholme T M, Adzick N S. et al . Prenatal MRI evaluation of giant neck masses in preparation for the exit procedure.  Am J Perinatol. 1998;  15 253-257
  • 36 Brewerton L J, Charis R S, Liang Y. et al . Fetal lung-to-liver signal intensity ratio at MR imaging: development of a normal scale and possible role in predicting pulmonary hypoplasia in utero.  Radiology 2005 Epub Apr. 1021;  235 1005-1010
  • 37 Keller T M, Rake A, Michel S C. et al . MR assessment of fetal lung development using lung volumes and signal intensities.  Eur Radiol 2004 Epub Mar. 2011;  14 948-989
  • 38 Kasparian G, Brugger P C, Helmer H. et al . Fetale Lungenentwicklung in der MRT.  Radiologe. 2006;  46 120-127
  • 39 Sabogal J C, Becker E, Bega G. et al . Reproducibility of fetal lung volume measurements with 3-dimensional ultrasonography.  J Ultrasound Med. 2004;  23 347-352
  • 40 Tanigaki S, Miyakoshi K, Tanaka M. et al . Pulmonary Hypoplasia: Prediction with Use of Ratio of MR Imaging-measured Fetal Lung Volume to US-estimated Fetal Body Weight.  Radiology. 2004;  232 767-772
  • 41 Gorincour G, Bouvenot J, Mourot M G. et al . Prenatal prognosis of congenital diaphragmatic hernia using magnetic resonace imaging measurement of fetal lung volume.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2005;  26 738-744
  • 42 Rypens F, Metens T, Rocourt N. et al . Fetal lung volume: estimation at MR imaging: initial results.  Radiology. 2001;  219 236-241
  • 43 Kilian A K, Büsing K A, Schaible T. et al . Fetale Magnetresonanztomographie: Diagnostik bei kongenitaler Zwerchfellhernie.  Radiologe. 2006;  46 128-132
  • 44 Bohn D. Congenital diaphragmatic hernia.  Am J Respir Crit Care Med. 2002;  166 911-915
  • 45 Levine D, Barnewolt C E, Mehta T S. et al . Fetal Thoracic Abnormalities: MR Imaging.  Radiology. 2003;  228 379-388
  • 46 Matsuoka S, Takeuchi K, Yamanaka Y. et al . Comparison of Magnetic Resonance Imaging and Ultrasonography in the Prenatal Diagnosis of Congenital Thoracic Abnormalities.  Fetal Diagn Ther. 2003;  18 447-453
  • 47 Hörmann M, Brugger P C, Witzani L. et al . MRT des fetalen Abdomens.  Radiologe. 2006;  46 139-143
  • 48 Veyrac C, Couture A, Saguintaah M. et al . MRI of fetal GI tract abnormalities.  Abdominal Imaging. 2004;  29 411-420
  • 49 Brugger P C, Prayer D. Fetal abdominal magnetic resonance imaging.  Eur J Radiol. 2006;  57 278-293
  • 50 Shinmoto H, Kuribayashi S. MRI of fetal abdominal abnormalities.  Abdominal Imaging. 2003;  28 877-886
  • 51 Witzani L, Brugger P C, Hörmann M. et al . Normal renal development investigated with fetal MRI.  Eur J Radiol. 2006;  57 294-302
  • 52 Cassart M, Massez A, Metens T. et al . Complementary Role of MRI After Sonography in Assessing Bilateral Urinary Tract Anomalies in the Fetus.  AJR. 2004;  182 689-695
  • 53 Hörmann M, Brugger P C, Balassy C. et al . Fetal MRI of the urinary system.  Eur J Radiol. 2006;  57 303-311
  • 54 Brugger P C, Stuhr F, Lindner C. et al . Methods of fetal MR: beyond T2-weighted imaging.  Eur J Radiol. 2006;  57 172-181
  • 55 Wedegärtner U. Fetale Magnetresonanztomographie - eine geburtsreife Methode?.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 849-851

Dr. Dirk Blondin

Institut für Diagn. Radiologie, Uniklinikum Düsseldorf

Moorenstr. 5

40225 Düsseldorf

Phone: ++49/2 11/8 11 77 54

Fax: ++49/2 11/8 11 94 87

Email: blondin@med.uni-duesseldorf.de