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DOI: 10.1055/s-2006-940095
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Religiosität und psychische Gesundheit. Eine Übersicht über Befunde, Erklärungsansätze und Konsequenzen für die klinische Praxis

Religiousness and Mental Health. An Overview About Findings, Conclusions, and Consequences for Clinical PracticeConstantin  Klein1 , Cornelia  Albani2
  • 1Universität Leipzig Institut für Psychologie II, Leipzig
  • 2Universitätsklinikum Leipzig, Klinik für Psychotherapie und Psychosomatische Medizin
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Publication Date:
27 February 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Überblick über die Bedeutung von Religiosität für die psychische Gesundheit. Methode Begriffliche Einführung, Übersicht über demografische Befunde zur Religiosität, Darstellung von Befunden zum Zusammenhang von Religiosität und Gesundheit und von Wirkmechanismen dieses Zusammenhangs. Ergebnisse Religiosität ist eine potenzielle Gesundheitsressource, v. a. für Hochreligiöse. Schlussfolgerungen Votum für eine Grundhaltung von Wertoffenheit, Wissen um Zusammenhänge von Religiosität und Gesundheit und weltanschauliche Kompetenz, um Religiosität sensibel explorieren und ggf. in der Behandlung nutzen zu können.

Abstract

Objective The article gives an overview over the relevance of religiousness for mental health. Methods After a short terminological introduction some characteristics of the demographic situation of religion in the Federal Republic of Germany are presented, and the differences to the situation in the US are discussed. Furthermore, chosen results of empirical studies about the connection between religiousness and health are summarised, and the possible modes of working of this connection are explained. Results There is some evidence, that religion might be a possible resource for mental health in many cases, while some forms of religious beliefs also might have an impairing, destructive potential. The more religious someone is, the more relevant are his beliefs for his health. Conclusions An attitude of openness and consideration, knowledge about the relations between religion and mental health, and ideological competence allow a sensible exploration of patients' religious beliefs, a cautious integration of religious issues and, if possible, the use of the beliefs as a resource for treatment. Thereby, medical caregivers should be aware of the limitations of their treatment.

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Dipl.-Psych. Dipl.-Theol. Constantin Klein

Universität Leipzig · Institut für Psychologie II

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Email: kleinc@rz.uni-leipzig.de