Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-940008
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Vertrauen in den Arzt („VIA”) - Psychometrische Testung der deutschen Version der „Trust in Physician Scale”
Trust in the Physician - Psychometric Testing of the German Version of the “Trust in Physician Scale”Publication History
eingegangen: 9.12.2005
angenommen: 18.5.2006
Publication Date:
11 June 2007 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung: Das Vertrauen der Patienten in ihren Arzt wird als Kernelement der Arzt-Patienten-Beziehung und als Prädiktor gesundheitsbezogener Outcomes beschrieben. Bislang lag kein deutschsprachiges Assessmentinstrument zur Erfassung dieses Konstrukts vor. Im vorliegenden Beitrag wird eine deutsche Version der „Trust in Physician Scale” vorgestellt und psychometrisch überprüft (Skala „Vertrauen in den Arzt”: „VIA”). Ferner werden Ergebnisse zum Zusammenhang mit dem Outcome einer Rehabilitationsmaßnahme referiert.
Methoden: Nachdem der Originalfragebogen übersetzt und einem Pretest unterzogen wurde, wurde die Skala zusammen mit Assessmentinstrumenten zur Patientenzufriedenheit und zum Reha-Outcome in drei orthopädischen Reha-Kliniken bei 460 Patienten eingesetzt. Im Rahmen der psychometrischen Überprüfung der Skala wurden zentrale Verteilungseigenschaften analysiert, die interne Konsistenz bestimmt und Aspekte der Konstruktvalidität untersucht. Die Vorhersagekraft des Konstrukts „Vertrauen in den Arzt” im Hinblick auf das Outcome wurde mit Hilfe von linearen Regressionsanalysen be-stimmt.
Ergebnisse: Die Werteverteilungen der Skala weisen mit einem Prozentsatz fehlender Werte auf Einzelitemebene zwischen 1,4 und 8,8% auf eine gute Akzeptanz und Praktikabilität, gleichzeitig aber auf beträchtliche Deckeneffekte hin: 21% der Patienten erreichen den Maximalwert der Skala. Cronbach's α kann mit 0,90 als gut bezeichnet werden, zwei Items erzie-len allerdings unbefriedigende Trennschärfekoeffizienten <0,40. Der Zusammenhang mit der Patientenzufriedenheit deutet mit Korrelations-koeffizienten bis zu 0,59 auf die Validität und Eigenständigkeit des Konstrukts hin. RegressionsÂanalysen geben Hinweise auf die Prädiktorkraft der Skala im Hinblick auf das psychosoziale Outcome.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse lassen sich sehr gut in die Internationale empirische Befundlage einordnen. Mit zukünftigen Studien sollte die Prüfung der Skala sowie die Untersuchung der Relevanz dieser Komponente der Arzt-Patienten-Beziehung vertieft werden.
Abstract
Background and purpose: The trust of a patient in his or her physician is seen as a core element of the doctor-patient relationship and as a predicting factor for the health-related outcome. No German-language instrument for the assessment of this construct has previously been available. In this article, a German version of the “Trust in Physician Scale” is presented and its psychometric testing described. The results obtained on the use of the scale to assess the outcome of rehabilitation treatment are also discussed.
Methods: After the original questionnaire was translated and subjected to pilot testing, the scale and other assessment instruments to analyse patient satisfaction and rehabilitation outcome were used in the case of 460 patients at three orthopaedic rehabilitation centres. The psychometric tests contained analyses on the distribution of values, reliability analyses and the construct validity of the scale. Using linear regression analyses, it was analyzed if the “Trust in Physician Scale” predicted outcome.
Results: With a percentage of 1.4 to 8.8% missing values, the distribution of values obtained using the scale indicates a good level of acceptance and practicability, although marked ceiling effects became apparent: 21% of patients achieve top-of-the-scale values. Cronbachs α was good (0.90) but the item-scale correlation for two items proved to be unsatisfactory (<0.40). With correlation coefficients up to 0.59, the correlation of results with patient satisfaction indicate the validity and discreteness of the construct. The results of regression analysis provide evidence that the scale predicts psychosocial outcome.
Conclusions: The results correspond closely to the current international empirical literature. It is planned to continue testing the scale and to evaluate the significance of this component of the doctor-patient relationship in future studies.
Schlüsselwörter
vertrauen in den Arzt - Assessmentverfahren - Reha-Outcome - Patientenzufriedenheit
Key words
outcome assessment - rehabilitation outcome - patient satisfaction
Literatur
- 1 Anderson LA, Dedrick RE. Development of the trust in physician scale: a measure to assess interpersonal trust in patient-physician relationships. Psychol Rep. 1990; 67 1091-1100
- 2 Pearson SD, Raeke LH. Patients’ trust in physicians: many theories, few measures and little data. J Gen Intern med. 2000; 15 509-513
- 3 Freburger JK, Callahan LF, Currey SS, Anderson LA. Use of the trust inphysician scale in patients with rheumatic disease: psychometric properties and correlates of trust in the rheumatologist. Arthritis Rheum. 2003; 49 ((1)) 51-58
- 4 Kao AC, Green DC, Zaslavsky AM, Koplan JP, Cleary PD. The relationship between method of physician payment and patient trust. JAMA. 1998; 280 1708-1714
- 5 Haas JS, Phillips KA, Baker LC, Sonneborn D, McMulloch CE. Is the prevalence of gatekeeping in a community associated with individual trust in medical care?. Med Care. 2003; 41 660-668
- 6 Balkrishnan R, Dugan E, Camacho F, Hall MA. Trust and satisfaction with physicians, insurers, and the medical profession. Med Care. 2003; 41 1058-1064
- 7 Thorn DH, Ribisl K, Stewart A, Luke DA. Further validation and reliability testing of the trust in physician scale. Med Care. 1999; 37 510-517
- 8 Shenolikar RA, Balkrishnan R, Hall MA. How patient-physician encounters in critical medical situations affect trust: results of a nationalsurvey. Health Serv Res. 2004; 4 24
- 9 Trachtenberg F, Dugan E, Hall MA. How patients’ trust relates to theirinvolvement in medical care. J Fam Pract. 2005; 54 344-352
- 10 Safran DG, Kosinski M, Tarlov AR. et al . The primary care assessment survey: tests of data quality and measurement performance. Med Care. 1998; 36 728-739
- 11 Bonds DE, Camacho F, Bell RA, Curen-Winfield VT, Anderson RT, Goff DC. The association of patient trust and self-care among patients with diabetes mellitus. Fam Pract. 2004; 5 26
- 12 Kerse N, Buetow S, Mainous AG, Young G, Coster G, Arroll B. Physician-patient relationship and medical compliance: a primary care investigation. Ann Fam Med. 2004; 2 455-461
- 13 Thorn DH. Physician behaviours that predict patient trust. J Fam Pract. 2001; 50 329-330
- 14 Fiscella K, Meldrum S, Franks P, Shields CG, Duberstein P, McDaniel SH, Epstein RM. Patient Trust - Is it related to patient-centered behaviour of primary care physicians?. Med Care. 2004; 42 1049-1055
- 15 Hall MA, Camacho F, Dugan E, Balkrishnan R. Trust in the medical profession: conceptual and measurement issues. Health Serv Res. 2002; 37 1419-1439
- 16 Zheng B, Hall MA, Dugan E, Kidd KE, Levine D. Development of a scale to measure patients’ trust in health insures. Health Serv Res. 2002; 37 187-202
- 17 Ericsson KA, Simon HA. Verbal Reports as Data. Psychol Rev. 1980; 87 215-251
- 18 Presser S, Blair J. Survey pretesting: do different methods produce different results?. Sociological Methodology. 1994; 24 73-104
- 19 Collins D. Pretesting survey instruments: an overview of cognitive methods. Qual Life Res. 2003; 12 229-238
- 20 Farin E, Gerdes N, Jäckel WH, Follert P, Klein K, Glattacker M. Qualitäts-profile“von Rehabilitätionskliniken als Modell der Qualitätsmessung in Einrichtungen des Gesundheitswesens. Gesundheitsokonomie und Qualitätsmanagement. 2003; 8 191-204
- 21 Raspe HH, Weber U, Voigt S, Kosinski A, Petras H. Qualitätssicherung durch Patientenbefragungen in der medizinischen Rehabilitation: Wahrnehmung und Bewertung von Rehastrukturen und -prozessen („Rehabilitandenzufriedenheit”). Rehabilitation. 1997; 36 31-42
- 22 Gerdes N, Jäckel WH. Der IRES-Fragebogen für Klinik und Forschung. Rehabilitation. 1995; 34 13-23
- 23 Matschinger H, Krebs D.. Zum Problem der Abbildung eindimensio-nalkonzipierter Konstrukte bei entgegengesetzter Itempolung. ZA-Information. 1998; 43 81-110
- 24 Krebs D, Matschinger H. Richtungseffekte von Itemformulierungen. , ZUMA-Arbeitsbericht Nr. 93/15 1994
- 25 Kraetschmer N, Sharpe N, Urowitz S, Deber RB. How does trust affect patient preferences for participation in decision-making?. Health Expect. 2004; 7 317-326
Korrespondenzadresse
Dipl.-Psych. M. Glattacker
Abteilung Qualitätsmanagement und Sozialmedizin
Universitätsklinikum Freiburg
Breisacher Straße 62
79106 Freiburg i. Br.
Email: manuela.glattacker@uniklinik-freiburg.de