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DOI: 10.1055/s-2007-963166
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Nephrogene systemische Fibrose nach Anwendung gadoliniumhaltiger Kontrastmittel - ein Statuspapier zum aktuellen Stand des Wissens
Nephrogenic Systemic Fibrosis after Application of Gadolinium-Based Contrast Agents - a Status PaperPublication History
eingereicht: 22.2.2007
angenommen: 12.3.2007
Publication Date:
11 May 2007 (online)
Zusammenfassung
Kürzlich wurde die Assoziation einer seltenen Erkrankung mit dem Namen „nephrogene systemische Fibrose” (NSF) mit der Anwendung gadoliniumhaltiger Kontrastmittel, insbesondere von Gadodiamid (Omniscan, GE Healthcare), beschrieben. Die NSF ist eine seltene sklerodermieähnliche Systemerkrankung, charakterisiert durch ausgedehnte Gewebsfibrose. Sie wurde bislang ausschließlich bei Patienten mit Nierenschädigung beobachtet. Am häufigsten sind Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz betroffen, wobei 90 % der Patienten dialysepflichtig sind. Die Inzidenz der Erkrankung ist nicht genau bekannt. Erste retrospektive Analysen an selektionierten Kollektiven zeigen bei terminaler Niereninsuffizienz 2 - 5 % Erkrankungen nach Gadoliniumexposition mit einer Odds Ratio von 20 - 50 gegenüber unexponierten Patienten. Da es sich bei der NSF um eine Erkrankung handelt, die zu schwerwiegenden Behinderungen führen und potenziell letal verlaufen kann, ist es erforderlich, dass alle Radiologen, die gadoliniumhaltige Kontrastmittel verwenden, diese Erkrankung und die aktuellen Empfehlungen zu ihrer Prävention kennen. Aufgrund der gegenwärtigen Datenlage gilt Omniscan als kontraindiziert bei Patienten mit schweren Nierenfunktionsstörungen (GFR < 30 ml/min/1,73 m2) und bei Patienten mit erfolgter oder geplanter Lebertransplantation. Bei Neugeborenen und Kleinkindern bis zu einem Jahr sollte Omniscan nur nach sorgfältiger Abwägung eingesetzt werden. Auch die anderen gadoliniumhaltigen Kontrastmittel sollten bei Risikopatienten nur mit Vorsicht und in möglichst niedriger Dosierung eingesetzt werden.
Abstract
Recently the association of a rare disease named “nephrogenic systemic fibrosis” (NSF) with the administration of gadolinium-containing contrast media, especially gadodiamide (Omniscan, GE-Healthcare), was described. NSF is a scleroderma-like disease characterised by widespread tissue fibrosis. Until now, NSF cases were observed only in patients with kidney disease. Almost all patients were suffering from chronic renal insufficiency, 90 % of them required renal replacement therapy. The true incidence of the disease is unknown. First retrospective analyses of selected collectives of patients with end-stage renal disease showed 2 - 5 % cases of NSF after administration of Gadolinium-containing contrast agents with an odds ratio of 20 - 50 in comparison to non-exposed controls. NSF is a serious adverse reaction, which may result in severe disabilities and even death. Therefore all radiologists applying gadolinium-based contrast agents should be informed about this disease and the recent recommendations for its prevention. On the basis of the published data, Omniscan should not be used in patients with severe renal impairment (GFR < 30 ml/min/1.73 m2) and those who have had or are undergoing liver transplantation. In neonates and infants up to 1 year of age, Omniscan should only be used after careful consideration. Also the other gadolinium-based contrast agents should be used in high-risk patients only after careful consideration using the lowest dose possible.
Key words
MR imaging - contrast agents - drugs/reactions
Literatur
- 1 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte .Pharmakovigilanz - Aktuell: Gadodiamid (Omniscan®) und nephrogene fibrosierende Dermopathie/nephrogene systemische Fibrose (NFD/NSF). Published 12.01.2007. Accessed 17.02.2007 http://www.bfarm.de/ cln_043/nn_828 832/DE/Pharmakovigilanz/aktuell/gadodiamid__dermatopathie.html__ = true
- 2 Grobner T. Gadolinium - a specific trigger for the development of nephrogenic fibrosing dermopathy and nephrogenic systemic fibrosis?. Nephrol Dial Transplant. 2006; 21 1104-1108
- 3 Marckmann P, Skov L, Rossen K. et al . Nephrogenic systemic fibrosis: suspected causative role of gadodiamide used for contrast-enhanced magnetic resonance imaging. J Am Soc Nephrol. 2006; 17 2359-2362
- 4 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte .Pharmakovigilanz - Aktuell: Omniscan® (Gadodiamid) und andere Gadolinium-haltige MRT-Kontrastmittel: Anwendungsbeschränkungen für Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion und weitere Warnhinweise angeordnet. Published 08.02.2007. Accessed 17.02.2007 http://www.bfarm.de/cln_043/nn_828 832/DE/Pharmakovigilanz/aktuell/gadodiamid__nierenfunktionseinschraenkung.html__ = true
- 5 Cowper S E. Nephrogenic fibrosing dermopathy: the first 6 years. Curr Opin Rheumatol. 2003; 15 785-790
- 6 Cowper S E. Nephrogenic systemic fibrosis: the nosological and conceptual evolution of nephrogenic fibrosing dermopathy. Am J Kidney Dis. 2005; 46 763-765
- 7 Kuo P H, Kanal E, Abu-Alfa A K. et al . Gadolinium-based MR contrast agents and nephrogenic systemic fibrosis. Radiology. 2007; Epub ahead of print
- 8 Cowper S E, Robin H S, Steinberg S M. et al . Scleromyxoedema-like cutaneous diseases in renal-dialysis patients. Lancet. 2000; 356 1000-1001
- 9 Daram S R, Cortese C M, Bastani B. Nephrogenic fibrosing dermopathy/nephrogenic systemic fibrosis: report of a new case with literature review. Am J Kidney Dis. 2005; 46 754-759
- 10 Galan A, Cowper S E, Bucala R. Nephrogenic systemic fibrosis (nephrogenic fibrosing dermopathy). Curr Opin Rheumatol. 2006; 18 614-617
- 11 Gibson S E, Farver C F, Prayson R A. Multiorgan involvement in nephrogenic fibrosing dermopathy: an autopsy case and review of the literature. Arch Pathol Lab Med. 2006; 130 209-212
- 12 Sadowski E A, Bennett L K, Chan M R. et al . Nephrogenic Systemic Fibrosis: Risk Factors and Incidence Estimation. Radiology. 2007; Epub ahead of print
- 13 Cowper S E, Bucala R, LeBoit P E. Nephrogenic fibrosing dermopathy/nephrogenic systemic fibrosis - setting the record straight. Semin Arthritis Rheum. 2006; 35 208-210
- 14 Grobner T. Reply. Nephrol Dial Transplant. 2006; 21 3604-3605
- 15 Boyd A S, Zic J A, Abraham J L. Gadolinium deposition in nephrogenic fibrosing dermopathy. J Am Acad Dermatol. 2007; 56 27-30
- 16 High W A, Ayers R A, Chandler J. et al . Gadolinium is detectable within the tissue of patients with nephrogenic systemic fibrosis. J Am Acad Dermatol. 2007; 56 21-26
- 17 High W A, Ayers R A, Cowper S E. Gadolinium is quantifiable within the tissue of patients with nephrogenic systemic fibrosis. J Am Acad Dermatol. 2007; Epub ahead of print
- 18 Dharnidharka V R, Wesson S K, Fennell R S. Gadolinium and nephrogenic fibrosing dermopathy in pediatric patients. Pediatr Nephrol. 2006; Epub ahead of print
- 19 Khurana A, Runge V M, Narayanan M. et al . Nephrogenic Systemic Fibrosis: A Review of 6 Cases Temporally Related to Gadodiamide Injection (Omniscan). Invest Radiol. 2007; 42 139-145
- 20 Broome D R, Girguis M S, Baron P W. et al . Gadodiamide-associated nephrogenic systemic fibrosis: why radiologists should be concerned. AJR Am J Roentgenol. 2007; 188 586-592
- 21 Yerram P, Saab G, Karuparthi P R. et al . Nephrogenic systemic fibrosis: A mysterious disease in patients with renal failure - Role of gadolinium-based contrast media in causation and the beneficial effect of intravenous sodium thiosulfate. Clin J Am Soc Nephrol. 2007; Epub ahead of print
- 22 Deo A, Fogel M, Cowper S E. Nephrogenic systemic fibrosis: A population study examining the relationship of disease development to gadolinium exposure. Clin J Am Soc Nephrol. 2007; Epub ahead of print
- 23 Roditi G, Collidge T A, Thomson P C. et al . A retrospective case-control study of gadolinium-enhanced magnetic resonance imaging and nephrogenic systemic fibrosis in patients with renal failure. ECR. 2007; B-100
- 24 U.S. Food and Drug Administration .Information for Healthcare Professionals: Gadolinium-Based Contrast Agents for Magnetic Resonance Imaging Scans (marketed as Omniscan, OptiMARK, Magnevist, ProHance, and MultiHance). Published 27.12.2006. Updated 08.01.2007. Accessed 17.02.2007 http://www.fda.gov/cder/drug/InfoSheets/HCP/gcca_200612HCP.htm
- 25 Cowper S E. Nephrogenic Fibrosing Dermopathy (NFD/NSF Website). Last updated 07.02.2007. Accessed 17.02.2007 http://www.icnfdr.org; Published 2001 - 2007
- 26 Thomsen H S. Nephrogenic systemic fibrosis: A serious late adverse reaction to gadodiamide. Eur Radiol. 2006; 16 2619-2621
- 27 Joffe P, Thomsen H S, Meusel M. Pharmacokinetics of gadodiamide injection in patients with severe renal insufficiency and patients undergoing hemodialysis or continuous ambulatory peritoneal dialysis. Acad Radiol. 1998; 5 491-502
- 28 Kirchin M A, Runge V M. Contrast agents for magnetic resonance imaging: safety update. Top Magn Reson Imaging. 2003; 14 426-435
- 29 Idee J M, Port M, Raynal I. et al . Clinical and biological consequences of transmetallation induced by contrast agents for magnetic resonance imaging: a review. Fundam Clin Pharmacol. 2006; 20 563-576
- 30 White G W, Gibby W A, Tweedle M F. Comparison of Gd (DTPA-BMA) (Omniscan) versus Gd (HP-DO3A) (ProHance) relative to gadolinium retention in human bone tissue by inductively coupled plasma mass spectroscopy. Invest Radiol. 2006; 41 272-278
- 31 Sieber M, Pietsch H, Walter J. et al . Are gadolinium contrast agents a possible trigger for the development of nephrogenic fibrosing dermopathy?. ECR. 2007; B-099
- 32 Thomsen H S. European Society of Urogenital Radiology guidelines on contrast media application. Curr Opin Urol. 2007; 17 70-76
- 33 Rote-Hand-Brief zu Omniscan (Gadodiamid). Wichtige Information zur Arzneimittelsicherheit: Omniscan und nephrogene systemische Fibrose. Published 08.02.2007. Accessed 17.02.2007 http://www.bfarm.de/cln_042/nn_828 832/DE/Pharmakovigilanz/aktuell/gadodiamid__nierenfunktionseinschraenkung.html__ = true
- 34 Heinrich M, Uder M. Hydrierung zur Prävention der Kontrastmittel-induzierten Nephropathie: Ein Update. Fortschr Röntgenstr. 2006; 178 378-384
- 35 Heinrich M C, Kuhlmann M K, Kohlbacher S. et al . Cytotoxicity of iodinated and gadolinium-based contrast agents in renal tubular cells at angiographic concentrations: in vitro study. Radiology. 2007; 242 425-434
Dr. Marc HeinrichProf. Dr. Michael Uder
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