Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1067341
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Fatigue und deren Determinanten in der Radioonkologie[1]
Fatigue and its Determinants in Radio-OncologyPublication History
eingereicht 10.04.2007
akzeptiert 11.02.2008
Publication Date:
10 April 2008 (online)
Zusammenfassung
Theoretischer Hintergrund Fatigue ist ein häufiges Symptom bei Krebspatienten und beeinflusst deren Lebensqualität. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, Parameter zu identifizieren, die das Ausmaß der Fatigue zu Beginn der Strahlentherapie bzw. die Veränderung der Fatigue während der Strahlentherapie beeinflussen. Methode Zu Beginn ihrer Strahlentherapie konnten 239 radioonkologisch behandelte Patienten befragt werden, zum Ende 208 Patienten. Die Untersuchung umfasste das Multidimensional Fatigue Inventory (MFI-20), die Resilienz-Skala sowie den SF-12 als Maß für die gesundheitsbezogene Lebensqualität. Ergebnisse Die untersuchte Stichprobe wies höhere Fatigue- und Resilienzwerte sowie eine schlechtere gesundheitsbezogene Lebensqualität auf als zum Vergleich herangezogene Normstichproben. Die Ausprägung der Fatigue stieg während der Strahlentherapie signifikant an. Die Resilienzwerte der Patienten waren prädiktiv für die Fatigue-Ausprägung zu Beginn der Strahlentherapie. Veränderungen der Fatigue während der Strahlentherapie wurden am besten von der Intensität der Fatigue zu Behandlungsbeginn, von einem abnehmenden Hämoglobinwert sowie von vorangegangenen Therapieerfahrungen vorhergesagt. Schlussfolgerungen Fatigue stellt ein ernst zu nehmendes Problem der Strahlentherapie von Tumorpatienten dar. Die Resilienz der Patienten erweist sich als bedeutsamer Prädiktor der Fatigue zu Beginn der Strahlentherapie. Dieses Ergebnis ist konform mit anderen Studien, die Resilienz als wesentlichen Prädiktor von Lebensqualität und Krankheitsverarbeitung nachweisen. Die Veränderung der Fatigue während der Strahlentherapie wird vor allem mit erkrankungs- und behandlungsbezogenen Faktoren in Zusammenhang gebracht.
Abstract
Backround Fatigue is a common symptom among cancer patients, influencing their quality of life. The primary goal of his study was to identify parameters influencing fatigue, both prior to radiotherapy (RT) and changes in fatigue during RT. Methods 239 patients could be assessed prior to RT, 208 patients were reassessed at the end of RT. Measures comprised the Multidimensional Fatigue Inventory (MFI-20), the Resilience Scale (RS) and the SF-12 as a measure of health related Quality of Life (QoL). Results The sample revealed higher scores in the MFI and in the RS as well as lower scores in the SF-12 than normative samples. Fatigue increased significantly during RT. Fatigue at the beginning of RT was best predicted by the patients' resilience scores, changes of fatigue scores during RT depended on the patients' initial fatigue scores, the decrease in haemoglobin and the patients' experience with RT. Conclusions Fatigue appears to be an important problem among cancer patients receiving RT. Resilience proved to powerfully predict the patients' fatigue at the beginning of RT. This result confirms other studies showing resilience to be an important psychological predictor of QoL and coping in cancer patients. The change of fatigue during RT is mainly related to disease- and treatment-related factors.
Key words
cancer - radiotherapy - fatigue - resilience
1 Diese Studie wurde durchgeführt im Rahmen eines von der Wilhelm-Sander-Stiftung geförderten Forschungsprojektes (FKZ 2002.071.1).
Literatur
- 1 Sellschopp A, Fegg M, Frick E S. et al .Manual Psychoonkologie – Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge. München (u. a.); W. Zuckschwerdt Verlag 2002
- 2 Senn H J, Glaus A. Supportive und palliative Therapie bei fortgeschrittenen Krebskrankheiten (Teil 1/2). Schweiz Med For. 2001; 25/26 Seite?
- 3 Miaskowski C, Lee K A. Pain, fatigue, and sleep disturbances in oncology outpatients receiving radiation therapy for bone metastasis: A pilot study. J Pain Symptom Manag. 1999; 17 320-332
- 4 AHRQ (Agency for Healthcare Research and Quality) .Management of cancer symptoms: Pain, Depression, and Fatigue. Evidence Report Number 61. Washington; US Department of Health and Human Services 1999
- 5 Jereczek-Fossa B A, Marsiglia H R, Orecchia R. Radiotherapy related fatigue. Crit Rev in Oncol Hematol. 2002; 41 317-325
- 6 Gall H. The basis of cancer fatigue: where does it come from?. Eur J Cancer Care [Supp]. 1996; 5 31-34
- 7 Winningham M, Nail L. Fatigue and the cancer experience: the state of the knowledge. Oncol Nurs Forum. 1994; 21 23-36
- 8 Weis J, Bartsch H H. Fatigue bei Tumorpatienten: eine neue Herausforderung für Therapie und Rehabilitation. Freiburg; Karger 2000
- 9 Faithfull S. Fatigue in patients receiving radiotherapy. Prof Nurse Apr. 1998; 13 (7) 459-461
- 10 Escalante C P. Treatment of cancer-related fatigue: an update. Support Care Cancer. 2002; 11 79-83
- 11 Ream E S, Richardson A. Fatigue in patients with cancer and chronic obstructive airways disease: a phenomenological enquiry. Int J Nurs Stud. 1997; 34 (1) 44-53
- 12 Stasi R, Abriani L, Beccaglia P. et al . Cancer-related fatigue: evolving concepts in evaluation and treatment. Cancer. 2003; 98 (9) 1786-1801
- 13 Glaus A, Crow A, Hammond S. A qualitative study to explore the concept of fatigue/ tiredness in cancer patients and in healthy individuals. Support Care Cancer. 1996; 4 (2) 82-96
- 14 Stone P, Richards M, Hardy J. Review: Fatigue in patients with cancer. Eur J Cancer. 1998; 34 (11) 1670-1676
- 15 Visser M, Smets E. Fatigue, depression and quality of life in cancer patients: how are they related?. Support Care Cancer. 1998; 6 101-108
- 16 Brähler E S, Gunzelmann T, Hinz A, Schwarz R. Das Ausmaß von Müdigkeit und Erschöpfbarkeit in der über 60-jährigen Normalbevölkerung in Deutschland. Psychotherapeut. 2001; 46 332-338
- 17 Schwartz A L. Fatigue mediates the effects of exercise on quality of life. Qual Live Res. 1999; 8 529-538
- 18 Leppert K, Oorschot von B, Strauß B, Wendt T. The influence of resilience and personal characteristics on physical and psychological stress, side effects and the course of radiation therapy. J Cancer Res Clin Oncol. 2000; 126, Suppl 77
-
19 Staudinger U, Freund A, Linden M. et al .
Selbst, Persönlichkeit und Lebensgestaltung im Alter: Psychologische Widerstandsfähigkeit und Vulnerabilität. In: Mayer KU, Baltes PB (Hrsg) Die Berliner Altersstudie. Berlin; Akademie-Verlag 1996: 321-350 - 20 Staudinger U, Freund A. Krank und „arm” im hohen Alter und trotzdem guten Mutes?. Z Klin Psychol. 1998; 27 (2) 78-85
- 21 Staudinger M, Marsiske M, Baltes P. Resilience and levels of reserve capacity in later adulthood: perspectives from life-span-theory. Dev Psychopathol. 1996; 5 541-566
-
22 Bender D, Lösel F.
Risiko- und Schutzfaktoren in der Genese und der Bewältigung von Misshandlung und Vernachlässigung. In: Egle U, Hoffmann SO, Joraschky P (Hrsg) Sexueller Missbrauch, Misshandlung, Vernachlässigung. Erkennung und Behandlung psychischer und psychosomatischer Folgen früher Traumatisierungen. Stuttgart; Schattauer 1997: 35-53 - 23 Farber E, Schwartz A, Schaper P. et al . Resilience factors associated with adaptation to HIV disease. Psychosomatics. 2000; 41 (2) 140-146
- 24 Parry C. Embracing uncertainty: An exploration of the experiences of childhood cancer survivors. Qual Health Res. 2003; 13 227-246
- 25 Wenzel L B, Donnelly J P, Fowler J M. et al . Resilience, reflection, and residual stress in ovarian cancer survivorship. Psychooncology. 2002; 11 142-153
- 26 Stewart D E, Wong F, Duff S. et al . „What doesn't kill you makes you stronger”: an ovarian cancer study. Gynecol Oncol. 2001; 83 537-543
- 27 Bull A A, Meyerowitz B E, Hart S. et al . Quality of life in women with recurrent breast cancer. Breast Cancer Res Treat. 1999; 54 47-57
- 28 Bullinger M, Kirchberger I. SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Handanweisung. Göttingen; Hogrefe 1998
- 29 Fawzy F I, Fawzy N W, Hyun C. et al . Malignant melanoma: effects of an early structured psychiatric intervention, coping, and affective state on recurrence and survival six years later. Arch Gen Psychiatry. 1993; 52 100-113
- 30 Wagner K, Schneider O, Adamietz I. et al . Erwartungen und Lebensqualität radiotherapierter Tumorpatienten. Strahlenther Onkol. 2001; 177 (1) 54
- 31 Smets E, Garssen B, Bonke B. et al . The multidimensional fatigue inventory (MFI) psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. J Psychosom Res. 1995; 39 (3) 315-325
- 32 Schwarz R, Krauss O, Hinz A. Fatigue in the general population. Onkologie. 2003; 26 140-144
- 33 Wagnild G M, Young H M. Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. J Nurs Meas. 1993; 1 165-178
-
34 Leppert K, Strauß B.
Resilienzskala. In: Brähler E, Schumacher J, Strauß B (Hrsg) Psychodiagnostische Verfahren in der Psychotherapie. Göttingen; Hogrefe 2002 - 35 Schumacher J, Leppert K, Gunzelmann T. et al . Die Resilienzskala – Ein Fragebogen zur Erfassung der psychischen Widerstandsfähigkeit als Personmerkmal. Z Klin Psychol Psychiatr Psychother. 2005; 53 16-39
- 36 Ware J ES, Gandek B. IQOLA Project Group . The SF-36 health survey: Development and use in mental health research and the IQOLA Project. Int J Ment Health. 1994; 23 49-73
-
37 Schwarz R, Hinz A.
Müdigkeit und Erschöpfung in der Normalbevölkerung – Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsumfrage. In: Weis J, Bartsch HH (Hrsg) Fatigue bei Tumorpatienten: eine neue Herausforderung für Therapie und Rehabilitation. Basel; Karger 2000: 30-35 - 38 Ahlberg K, Ekman T, Gaston-Johansson F, Mock V. Assessment and management of cancer-related fatigue in adults. Lancet North Am Ed. 2003; 362 640-650
- 39 Nieboer P, Buijs C, Rodenhuis S. et al . Fatigue and relating factors in high-risk breast cancer patients treated with adjuvant standard or high-dose chemotherapy: a longitudinal study. J Clin Oncol. 2005; 23 8296-8304
- 40 Munch T N, Zhang T, Willey J. et al . The association between anemia and fatigue in patients with advanced cancer receiving palliative care. J Palliativ Med. 2005; 8 (6) 1144-1149
- 41 Bowen D J, Morasca A A, Meischke H. et al . Measures and correlates of resilience. Women Health. 2003; 38 65-76
- 42 Littlewood T J, Bajetta E, Nortier J W. et al . Effects of epoetin alfa on hematologic parameters and quality of life in cancer patients receiving nonplatinum chemotherapy: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Clin Oncol. 2001; 19 2865-2874
- 43 Österborg A, Brandberg Y, Molostova V. et al . Randomized double-blind, placebo-controlled trial f recombinant human erythropoietin, epoetin beta, in hematologic malignancies. J Clin Oncol. 2002; 20 2486-2494
- 44 Mock V, Pickett M, Ropka M E. et al . Fatigue and quality of life outcomes of exercise during cancer treatment. Cancer Pract. 2001; 9 119-127
- 45 Gaston-Johansson F, Fall-Dickson J M, Nanda J. et al . The effectiveness of the comprehensive coping strategy program on clinical outcomes in breast cancer autologous bone marrow transplantation. Cancer Nurs. 2000; 23 277-285
- 46 Lawrence D P, Kupelnick B, Miller K. et al . Evidence report on the occurrence, assessment, and treatment of fatigue in cancer patients. J Natl Cancer Inst Monogr. 2004; 32 40-50
1 Diese Studie wurde durchgeführt im Rahmen eines von der Wilhelm-Sander-Stiftung geförderten Forschungsprojektes (FKZ 2002.071.1).
Dipl.-Psych. Christina Brix
Institut für Psychosoziale Medizin und Psychotherapie, Klinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena
Steubenstraße 2
07740 Jena
Email: christina.brix@med.uni-jena.de