Nuklearmedizin 2014; 53(03): 105-110
DOI: 10.3413/Nukmed-0619-13-08
Original article
Schattauer GmbH

99mTc-MIBI-Szintigraphie hypo funktioneller Schilddrüsenknoten

Vergleich von planarer und tomographischer Technik 99mTc-MIBI scintigraphy of hypofunctional thyroid nodulesComparison of planar and SPECT imaging
S. Schenke
1   Überörtliche Berufsausübungsgemeinschaft für Nuklearmedizin, Hanau
,
M. Zimny
1   Überörtliche Berufsausübungsgemeinschaft für Nuklearmedizin, Hanau
,
T. Rink
1   Überörtliche Berufsausübungsgemeinschaft für Nuklearmedizin, Hanau
,
U. Stahl
2   Überörtliche Gemeinschaftspraxis für Pathologie und Zytologie, Wetzlar
,
M. Fritzel
1   Überörtliche Berufsausübungsgemeinschaft für Nuklearmedizin, Hanau
,
R. Klett
3   Überörtliche Berufsausübungsgemeinschaft für Nuklearmedizin, Hanau, Standort Gießen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 26 August 2013

accepted in revised form: 23 January 2014

Publication Date:
02 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Zur Dignitätsabklärung hypofunktioneller Schilddrüsenknoten kann eine Szintigraphie mit 99mTc-MIBI erfolgen. Bei Minderspeiche- rung im Pertechnetat- und MIBI-Szintigramm lässt sich ein Schilddrüsenkarzinom relativ sicher ausschließen. Bei vermehrter MIBI-An- reicherung wird eine Operation empfohlen. Die Einstufung isointenser Knoten wird kontrovers gesehen. Untersucht wurde, welche Karzinomprävalenz isointense Knoten zeigen und ob sich durch SPECT-Technik ein diagnostischer Zugewinn ergibt. Patienten, Methodik: Retrospektive Auswertung von MIBI-Szintigraphien in planarer und SPECT- Technik. Die Szintigraphie erfolgte nach Applikation von 510 MBq 99mTc-MIBI eine Stunde p. i. Die Auswertung erfolgte visuell mit Einteilung der Knoten in hypo-, iso- und hy- perintens im Vergleich zum paranodulären Gewebe. Ergebnisse: Bei 83 von 225 Patienten mit MIBI-Szintigraphien erfolgte eine histologische Sicherung (Alter 48,6 ± 12,6 Jahre, 72% weiblich). Es fanden sich 12 papilläre Karzinome (14,5%). Bei planarer Aufnahme wurden 12, 34 bzw. 37 Knoten, in den SPECT- Aufnahmen 16, 21 bzw. 46 Knoten als hypo-, iso- bzw. hyperintens eingestuft. Unter den in planarer Technik als hypo-, iso- bzw. hyperin- tens eingestuften Knoten fanden sich 1, 5 bzw. 6 Karzinome und bei tomographischer Technik kein, 4 bzw. 8 Karzinome. Wurden die iso- und hyperintensen Knoten als malignom- supekt zusammengefasst, ergaben sich für Sensitivität, Spezifität, NPV und PPV bei planarer Aufnahme Werte von 91,7, 15,5, 91,7 bzw. 15,6% und bei tomographischer Aufnahme 100, 22,5, 100 bzw. 17,9%. Schlussfolgerung: Hypofunktionelle SD-Knoten mit iso- und hyperintenser MIBI-Speicherung zeigen eine vergleichbare Malignomprävalenz. Durch die Untersuchung in SPECT-Technik ergibt sich eine Verbesserung insbesondere von Sensitivi- tät und negativem Vorhersagewert.

Summary

99mTc-MIBI-scintigraphy allows to assess the dignity of hypofunctional thyroid nodules. A concordant pattern in MIBI- and pertechnetate-scintigraphy excludes malignancy with high accuracy. For increased MIBI-uptake his- tological evaluation is advised. The assessment of MIBI-isointense nodules is discussed controversially. Objective of our study was to analyse the prevalence of malignancy for isointense nodules and the diagnostic accuracy of image acquisition in SPECT-tech- nique. Patients, methods: MIBI-scintigraphies were analysed retrospectively. Imaging was performed 60 min after intravenous injection of 510 MBq 99mTc-MIBI. Thyroid nodules were assessed as hypo-, iso- or hyperintense compared to the paranodular tissue. Results: 83 of 225 patients underwent thyroid surgery (age 48.6 ± 12.6 years, 72% women). In 12 (14.5%) cases a papillary carcinoma was diagnosed. In planar imaging 12, 34 and 37, in tomographical imaging 16, 21 and 46 nodules, respectively, were classified as hypo-, iso- oder hyperintense. Among hypo-, iso- and hyperintense nodules in planar imaging 1, 5 and 6 carcinomas were found, resp. In tomographical imaging no, 4 and 8 carcinomas were found, respectively. Classification of iso- and hyperintense nodules as „suspicious for malignancy” showed for planar imaging a sensitivity, specificity, NPV and PPV of 91.7, 15.5, 91.7 and 15.6%, for tomographical imaging of 100, 22.5, 100 and 17.9%, respectively. Conclusion: Hypofunc- tional thyroid nodules with iso and hyper intense MIBI-Uptake have a comparable prevalence of malignancy. Image acquisition in SPECT-technique results in improved diagnostic sensitivity and negative predictive value.

 
  • Literatur

  • 1 Chiu ML, Kronauge JF, Piwnica-Worms D. Effect of mitochondrial and plasma membrane potentials on accumulation of hexakis (2-methoxyisobutyl-isonitrile) technetium(I) in cultured mouse fibroblasts. J Nucl Med 1990; 10: 1646-1653.
  • 2 Cooper DS, Doherty GM, Haugen BR. et al. American Thyroid Association (ATA) Guidelines Taskforce on Thyroid Nodules and Differentiated Thyroid Cancer – Revised American Thyroid Association management guidelines for patients with thyroid nodules and differentiated thyroid cancer. Thyroid 2009; 19: 1167-1214.
  • 3 Delmon-Moingeon LI, Piwnica-Worms D, Van den Abbeele AD. et al. Uptake of the cation hexakis(2-methoxyisobutylisonitrile)-technetium -99m by human carcinoma cell lines in vitro. Cancer Res 1990; 50: 2198-2202.
  • 4 Dietlein M, Dressler J, Grünwald F. et al. Deutsche Gesellschaft für Nuklearmedizin. Leitlinie zur Schilddrüsendiagnostik (Version 2). Nuklearmedizin 2003; 42: 109-115.
  • 5 Donatini G, Masoni T. Is fine-needle aspiration cytology for thyroid nodules a routine and safe procedure? A series of emergency cervicotomies following FNAC. Langenbecks Arch Surg 2010; 395: 873-876.
  • 6 Erdil TY, Ozker K, Kabasakal L. et al. Correlation of technetium-99m MIBI and thallium-201 retention in solitary cold thyroid nodules with postoperative histopathology. Eur J Nucl Med 2000; 27: 713-720.
  • 7 Giovanella L, Suriano S, Maffioli M. et al. 99mTc-sestamibi scanning in thyroid nodules with non-diagnostic cytology. Head Neck 2010; 32: 607-611.
  • 8 Hurtado-López LM, Arellano-Montaño S, Torres Acosta EM. et al. Combined use of fine-needle aspiration biopsy, MIBI scans and frozen section biopsy offers the best diagnostic accuracy in the assessment of the hypofunctioning solitary thyroid nodule. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2004; 31: 1273-1279.
  • 9 Hurtado-López LM, Martínez-Duncker C. Negative MIBI thyroid scans exclude differentiated and medullary thyroid cancer in 100% of patients with hypofunctioning thyroid nodules. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2007; 34: 1701-1703.
  • 10 Kresnik E, Gallowitsch HJ, Mikosch P. et al. Technetium-99m-MIBI-scintigraphy of thyroid nodules in an endemic goiter area. J Nucl Med 1997; 38: 62-65.
  • 11 Lind P. Multi-tracer imaging of thyroid nodules: is there a role in the preoperative assessment of nodular goiter?. Eur J Nucl Med 1999; 26: 795-797.
  • 12 Mezosi E, Bajnok L, Gyory F. et al. The role of technetium-99m methoxyisobutylisonitrile scintigraphy in the differential diagnosis of cold thyroid nodules. Eur J Nucl Med 1999; 26: 798-803.
  • 13 Pacini F, Schlumberger M, Dralle H. et al. European Thyroid Cancer Taskforce. European consensus for the management of patients with differentiated thyroid carcinoma of the follicular epithelium. Eur J Endocrinol 2006; 154: 787-803.
  • 14 Piwnica-Worms D, Kronauge JF, Chiu ML. Enhancement by tetraphenylborate of technetium-99m-MIBI uptake kinetics and accumulation in cultured chick myocardial cells. J Nucl Med 1991; 32: 1992-1999.
  • 15 Rubello D, Mazzarotto R, Casara D. The role of technetium-99m methoxyisobutylisonitrile scintigraphy in the planning of therapy and follow-up of patients with differentiated thyroid carcinoma after surgery. Eur J Nucl Med 2000; 27: 431-440.
  • 16 Sarikaya A, Heseyinova G, Irfanoglu ME. et al. The relationship between 99mTc-sestamibi uptake and ultrastructural cell types of thyroid tumours. Nucl Med Comm 2001; 22: 39-44.
  • 17 Sathekge MM, Mageza RB, Muthuphei MN. et al. Evaluation of thyroid nodules with technetium-99m MIBI and technetium-99m pertechnetate. Head Neck 2001; 23: 305-310.
  • 18 Schmidt M, Schicha H. MIBI-SPECT bei kalten Knoten zur Schilddrüsenkarzinomdetektion. Nuklearmediziner 2010; 33: 214-221.
  • 19 Sharma R, Mondal A, Shankar LR. et al. Differentiation of malignant and benign solitary thyroid nodules using 30-and 120-minute Tc-99m MIBI scans. Clin Nucl Med 2004; 29: 534-537.
  • 20 Theissen P, Schmidt M, Ivanova T. et al. MIBI scintigraphy inhypofunctioning thyroid nodules-can it predict the dignity of the lesion?. Nuklearmedizin 2009; 48: 144-152.