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DOI: 10.1055/a-0633-3120
Lidtumoren: Klinische Aspekte der Ophthalmopathologie
Eyelid Tumors: Clinical Aspects of Ophthalmic PathologyPublikationsverlauf
eingereicht 04. März 2018
akzeptiert 14. Mai 2018
Publikationsdatum:
11. Juli 2018 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund Lidtumoren insgesamt weisen ein sehr heterogenes Erscheinungsbild auf. Auch Tumoren, die einige Malignitätskriterien aufweisen, können sich histologisch als entzündliche Läsion ohne Nachweis einer Neoplasie darstellen. Umgekehrt können maligne Tumoren zu einer klinisch im Vordergrund stehenden, zumeist therapieresistenten Entzündungsreaktion führen, die entsprechend diagnostiziert und therapiert werden muss.
Material und Methoden/Ergebnisse Anhand ausgewählter Beispiele von Lidtumoren werden potenzielle Problemfälle sowie klinisch unklare Fälle dargestellt und mit dem histopathologischen Befund korreliert.
Schlussfolgerung Lidtumoren können von verschiedenen Strukturen ausgehen und weisen ein breites Spektrum an klinischen Erscheinungsbildern auf. In unklaren Fällen bzw. bei V. a. einen malignen Tumor ist eine Biopsie/Exzision zur histologischen Diagnosestellung erforderlich. Inadäquat behandelte benigne Läsionen wie z. B. inkomplett exzidierte Nävi oder ein Molluscum contagiosum können zu klinisch relevanten Problemen führen.
Abstract
Background Lid tumors show a heterogenous clinical spectrum. Tumors which display some criteria of malignancy may histologically be diagnosed as inflammatory lesions without any neoplastic component. In contrast, malignant tumors can induce changes on the lid margin mimicking inflammatory changes.
Material and Methods/Results Certain examples of lid tumors are shown to illustrate potential pitfalls as well as clinical unequivocal cases. The clinical appearance of the lesions is correlated with the histologic findings.
Conclusion Lid tumors can develop from different structures of the eyelid and, therefore, show a wide spectrum of clinical findings. If a malignant process is suspected or the clinical diagnosis cannot be unequivocally determined, a biopsy (incisional vs. excisional) is necessary followed by histologic evaluation. Furthermore, inadequately treated benign lesions, such as an incomplete excised nevus or a molluscum contagiosum, can lead to serious problems.
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Literatur
- 1 Pschyrembel W, Hildebrandt H. Pschyrembel: Klinisches Wörterbuch. 256. Auflage. Berlin: De Gruyter; 1989
- 2 Thoumazet F, Léauté-Labrèze C, Colin J. et al. Efficacy of systemic propranolol for severe infantile haemangioma of the orbit and eyelid: a case study of eight patients. Br J Ophthalmol 2012; 96: 370-374
- 3 Pfeiffer MJ. [Eyelid nevi: differential diagnosis and surgical treatment]. Klin Monatsbl Augenheilkd 2013; 230: 36-42
- 4 Herwig-Carl MC, Loeffler KU. [Differential diagnoses of dry eye syndrome and blepharitis]. Ophthalmologe 2018; 115: 107-113
- 5 Höck A, Löffler KU. [Recurrent keratoconjunctivitis]. Ophthalmologe 2016; 113: 511-513
- 6 Ozdal PC, Codère F, Callejo S. et al. Accuracy of the clinical diagnosis of chalazion. Eye (Lond) 2004; 18: 135-138
- 7 Herwig MC, Vogel A, Holz FG. et al. [Pilomatrixoma of the ocular adnexae: clinical and histologic analysis (13 cases)]. Klin Monatsbl Augenheilkd 2009; 226: 404-408
- 8 Ho M, Liu DT, Chong KK. et al. Eyelid tumours and pseudotumours in Hong Kong: a ten-year experience. Hong Kong Med J 2013; 19: 150-155
- 9 Shi Y, Jia R, Fan X. Ocular basal cell carcinoma: a brief literature review of clinical diagnosis and treatment. Onco Targets Ther 2017; 10: 2483-2489
- 10 Auw-Haedrich C, Frick S, Boehringer D. et al. Histologic safety margin in basal cell carcinoma of the eyelid: correlation with recurrence rate. Ophthalmology 2009; 116: 802-806
- 11 Herwig MC, Löffler KU. [Blepharitis – when to perform surgery?]. Klin Monatsbl Augenheilkd 2016; 233: 813-818
- 12 Schmitz EJ, Herwig-Carl MC, Holz FG. et al. Sebaceous gland carcinoma of the ocular adnexa – variability in clinical and histological appearance with analysis of immunohistochemical staining patterns. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2017; 255: 2277-2285
- 13 Shields JA, Demirci H, Marr BP. et al. Sebaceous carcinoma of the ocular region: a review. Surv Ophthalmol 2005; 50: 103-122
- 14 Allen RC. Surgical management of periocular cancers: high- and low-risk features drive treatment. Curr Oncol Rep 2017; 19: 57
- 15 Desjardins L. [Benign pigmented lesions of the eyelids]. J Fr Ophtalmol 2005; 28: 889-895