Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0660-6905
Appendizitis in der Schwangerschaft – Diagnostik, konservative Therapie und OP
Publication History
Publication Date:
02 January 2019 (online)
Eine Appendizitis während der Schwangerschaft stellt eine besondere Situation dar. Während die Appendektomie früher fast ausschließlich via Laparotomie erfolgte, ist heutzutage immer häufiger die Laparoskopie (LSK) die Methode der Wahl. Das Verfahren ist in geübten Händen auch in der Schwangerschaft sicher. Die Komplikationsraten sind insgesamt niedrig und die perioperative Morbidität ist bei der LSK gegenüber der Laparotomie deutlich niedriger.
-
Aufgrund des wachsenden Uterus und anderer physiologischer körperlicher Veränderungen sind nicht alle klassischen kardinalen Symptome der Appendizitis bei schwangeren Frauen festzustellen.
-
Mit zunehmendem Gestationsalter wird der Blinddarm aufgrund des zunehmenden Uterusvolumens nach kranial verschoben. Diese Verlagerung der Schmerzen erhöht die Anzahl der möglichen Differenzialdiagnosen und erschwert somit die Diagnostik.
-
Eine Ultraschalluntersuchung sollte im Rahmen eines hochgradigen klinischen Verdachtes auf eine Appendizitis in der Schwangerschaft an erster Stelle durchgeführt werden.
-
Sollten die Ultraschallparameter nicht eindeutig hinweisend sein, so besteht die Indikation für die Durchführung einer nativen Magnetresonanztomografie (MRT).
-
Eine initiale antibiotische Therapie mit Penicillin/Cephalosporin und Metronidazol sollte für 48 Stunden unter stationären Bedingungen versucht werden.
-
Sofern es zu keiner Besserung nach 48 Stunden unter antibiotischer Therapie kommt, sollte eine Appendektomie durchgeführt werden.
-
Sofern die Indikation zur OP steht, sollte mit der Schwangeren die Frage nach dem adäquaten Zugang mit den Vor- und Nachteilen der Laparoskopie und der Laparotomie in der Schwangerschaft besprochen werden.
-
Literatur
- 1 Kammerer WS. Nonobstetric surgery during pregnancy. Med Clin North Am 1979; 63: 1157-1164
- 2 Kort B, Katz VL, Watson WJ. The effect of nonobstetric operation during pregnancy. Surg Gynecol Obstet 1993; 177: 371-376
- 3 Andersen B, Nielsen TF. Appendicitis in pregnancy: diagnosis, management and complications. Acta Obstet Gynecol Scand 1999; 78: 758-762
- 4 Petroianu A. Diagnosis of acute appendicitis. Int J Surg 2012; 10: 115-119
- 5 Kreis ME, Koch FEv, Jauch K-W. et al.. Abklärung des rechtsseitigen Unterbauchschmerzes. Dtsch Arztebl 2007; 104: A-3114/B-2738/C-2645
- 6 Richards C, Daya S. Diagnosis of acute appendicitis in pregnancy. Can J Surg 1989; 32: 358-360
- 7 Hardin jr. DM. Acute appendicitis: review and update. Am Fam Physician 1999; 60: 2027-2034
- 8 Erkek A, Anik Ilhan G, Yildizhan B. et al.. Location of the appendix at the third trimester of pregnancy: A new approach to old dilemma. J Obstet Gynaecol 2015; 35: 688-690
- 9 House JB, Bourne CL, Seymour HM. et al.. Location of the appendix in the gravid patient. J Emerg Med 2014; 46: 741-744
- 10 Mahmoodian S. Appendicitis complicating pregnancy. South Med J 1992; 85: 19-24
- 11 Franca Neto AH, Amorim MM, Nóbrega BM. Acute appendicitis in pregnancy: literature review. Rev Assoc Med Bras (1992) 2015; 61: 170-177
- 12 Wang LT, Prentiss KA, Simon JZ. et al.. The use of white blood cell count and left shift in the diagnosis of appendicitis in children. Pediatr Emerg Care 2007; 23: 69-76
- 13 Chandra S, Tripathi AK, Mishra S. et al.. Physiological changes in hematological parameters during pregnancy. Indian J Hematol Blood Transfus 2012; 28: 144-146
- 14 Coleman C, Thompson jr. JE, Bennion RS. et al.. White blood cell count is a poor predictor of severity of disease in the diagnosis of appendicitis. Am Surg 1998; 64: 983-985
- 15 Lurie S, Rahamim E, Piper I. et al.. Total and differential leukocyte counts percentiles in normal pregnancy. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2008; 136: 16-19
- 16 Bondi M, Miller R, Zbar A. et al.. Improving the diagnostic accuracy of ultrasonography in suspected acute appendicitis by the combined transabdominal and transvaginal approach. Am Surg 2012; 78: 98-103
- 17 Uebel P, Weiss H, Trimborn CP. et al.. [Ultrasound diagnosis of acute appendicitis-possibilities and limits of the method-results of prospective and retrospective clinical studies]. Ultraschall Med 1996; 17: 100-105
- 18 Lim HK, Bae SH, Seo GS. Diagnosis of acute appendicitis in pregnant women: value of sonography. AJR Am J Roentgenol 1992; 159: 539-542
- 19 Williams R, Shaw J. Ultrasound scanning in the diagnosis of acute appendicitis in pregnancy. Emerg Med J 2007; 24: 359-360
- 20 Patel D, Fingard J, Winters S. et al.. Clinical use of MRI for the evaluation of acute appendicitis during pregnancy. Abdom Radiol (NY) 2017; 42: 1857-1863
- 21 Latifi A, Labruto F, Kaiser S. et al.. Does enteral contrast increase the accuracy of appendicitis diagnosis?. Radiol Technol 2011; 82: 294-299
- 22 Frohlich JM, Kubik-Huch RA. [Radiographic, MR or ultrasound contrast media in pregnant or breast-feeding women: what are the key issues?]. Rofo 2013; 185: 13-25
- 23 Stacul F, van der Molen AJ, Reimer P. et al.. Contrast induced nephropathy: updated ESUR Contrast Media Safety Committee guidelines. Eur Radiol 2011; 21: 2527-2541
- 24 Rosen MP, Ding A, Blake MA. et al.. ACR Appropriateness Criteria® right lower quadrant pain–suspected appendicitis. J Am Coll Radiol 2011; 8: 749-755
- 25 Leeuwenburgh MM, Jensch S, Gratama JW. et al.. MRI features associated with acute appendicitis. Eur Radiol 2014; 24: 214-222
- 26 Long SS, Long C, Lai H. et al.. Imaging strategies for right lower quadrant pain in pregnancy. AJR Am J Roentgenol 2011; 196: 4-12
- 27 Karul M, Berliner C, Keller S. et al.. Imaging of appendicitis in adults. Rofo 2014; 186: 551-558
- 28 McBurney C. Experiences with early operative interference in cases of disease of the vermiform appendix. NY Med J 1889; 50: 1676-1684
- 29 Konstantinidis KM, Anastasakou KA, Vorias MN. et al.. A decade of laparoscopic appendectomy: presentation of 1,026 patients with suspected appendicitis treated in a single surgical department. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 2008; 18: 248-258
- 30 Campbell MR, Johnston 3rd SL, Marshburn T. et al.. Nonoperative treatment of suspected appendicitis in remote medical care environments: implications for future spaceflight medical care. J Am Coll Surg 2004; 198: 822-830
- 31 Aivazian VP. [State of intramural neural apparatus of the vermiform process in “cecum mobile” syndrome]. Zh Eksp Klin Med 1975; 15: 70-76
- 32 Gurin NN, Slobodchuk IuS, Gavrilov IuF. [The efficacy of the conservative treatment of patients with acute appendicitis on board ships at sea]. Vestn Khir Im I I Grek 1992; 148: 144-150
- 33 Simillis C, Symeonides P, Shorthouse AJ. et al.. A meta-analysis comparing conservative treatment versus acute appendectomy for complicated appendicitis (abscess or phlegmon). Surgery 2010; 147: 818-829
- 34 Varadhan KK, Neal KR, Lobo DN. Safety and efficacy of antibiotics compared with appendicectomy for treatment of uncomplicated acute appendicitis: meta-analysis of randomised controlled trials. Br Med J 2012; 344: e2156
- 35 Vons C, Barry C, Maitre S. et al.. Amoxicillin plus clavulanic acid versus appendicectomy for treatment of acute uncomplicated appendicitis: an open-label, non-inferiority, randomised controlled trial. Lancet 2011; 377: 1573-1579
- 36 Hansson J, Korner U, Khorram-Manesh A. et al.. Randomized clinical trial of antibiotic therapy versus appendicectomy as primary treatment of acute appendicitis in unselected patients. Br J Surg 2009; 96: 473-481
- 37 Styrud J, Eriksson S, Nilsson I. et al.. Appendectomy versus antibiotic treatment in acute appendicitis. a prospective multicenter randomized controlled trial. World J Surg 2006; 30: 1033-1037
- 38 Eriksson S, Granstrom L. Randomized controlled trial of appendicectomy versus antibiotic therapy for acute appendicitis. Br J Surg 1995; 82: 166-169
- 39 Juhasz-Böss I, Solomayer E, Strik M. et al.. Abdominal surgery in pregnancy–an interdisciplinary challenge. Dtsch Arztebl Int 2014; 111: 465-472
- 40 Lemieux P, Rheaume P, Levesque I. et al.. Laparoscopic appendectomy in pregnant patients: a review of 45 cases. Surg Endosc 2009; 23: 1701-1705
- 41 McGory ML, Zingmond DS, Tillou A. et al.. Negative appendectomy in pregnant women is associated with a substantial risk of fetal loss. J Am Coll Surg 2007; 205: 534-540
- 42 Pearl J, Price R, Richardson W. et al., Society of American Gastrointestinal Endoscopic Surgeons. Guidelines for diagnosis, treatment, and use of laparoscopy for surgical problems during pregnancy. Surg Endosc 2011; 25: 3479-3492
- 43 Reedy MB, Galan HL, Richards WE. et al.. Laparoscopy during pregnancy. A survey of laparoendoscopic surgeons. J Reprod Med 1997; 42: 33-38