Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0715-2654
Mögliche Gründe für einen Therapieabbruch: eine Analyse von 571 071 Behandlungszyklen aus dem Deutschen IVF-Register
Article in several languages: English | deutschPublication History
received 15 August 2018
revised 23 August 2018
accepted 23 August 2018
Publication Date:
19 October 2018 (online)
Zusammenfassung
Einleitung Zahlreiche Paare brechen die Sterilitätsbehandlung vor Erreichen des Ziels, der Geburt eines Kindes, ab. Ziel dieser retrospektiven Datenanalyse ist es, die Gründe für den vorzeitigen Therapieabbruch (Drop-out) zu erkennen.
Material und Methoden Retrospektive Datenanalyse. Mithilfe des Deutschen IVF-Registers (D·I·R®) wurden im Zeitraum 2012 – 2015 insgesamt 122 560 „letzte Zyklen“ in Deutschland herausgearbeitet und die Verläufe analysiert.
Ergebnisse Aus der genannten Kohorte der „letzten Zyklen“ gebaren 37,3% der Patientinnen (45 699) ein Kind und beendeten die Therapie. Die verbliebenen 76 861 brachen die Behandlung vor Erfüllung des Kinderwunschs ab. Die Fertilitätsbehandlung wurde in 46,27% der Fälle aufgrund einer rein männlichen Indikation durchgeführt und in 17,96% fand sich eine Ursache ausschließlich bei der Frau. 4,53% der Drop-outs erlitten im letzten Zyklus eine Fehlgeburt. 73,56% der Drop-out-Patientinnen beendeten die Therapie nach dem Ausbleiben eines positiven Schwangerschaftstests. Nach dem 3. Therapiezyklus beendeten 67% der Paare ihre Behandlung.
Schlussfolgerung Die Ergebnisse lassen eine individuelle Beratung der Paare zu. Sie bieten eine Möglichkeit, auf emotionale und körperliche Hürden vorzubereiten.
-
References/Literatur
- 1 Blumenauer V, Czeromin D, Fehr D. et al. D·I·R Jahrbuch 2016. J Reproduktionsmed Endokrinol 2017; 14: 272-305
- 2 Chambers GM, Wand H, Macaldowie A. et al. Population trends and live birth rates associated with common ART treatment strategies. Hum Reprod 2016; 31: 2632-2641
- 3 Rajkhowa M, McConnell A, Thomas GE. Reasons for discontinuation of IVF treatment: a questionnaire study. Hum Reprod 2006; 21: 358-363
- 4 McLernon DJ, Maheshwari A, Lee AJ. et al. Cumulative live birth rates after one or more complete cycles of IVF: a population-based study of linked cycle data from 178 898 women. Hum Reprod 2016; 31: 572-581
- 5 Schmidt L. Psychosocial burden of infertility and assisted reproduction. Lancet 2006; 367: 379-380
- 6 Gnoth C, Maxrath B, Skonieczny T. et al. Final ART success rates: a 10 years survey. Hum Reprod 2011; 26: 2239-2246
- 7 Templeton A, Morris JK, Parslow W. Factors that affect outcome of in-vitro fertilisation treatment. Lancet 1996; 348: 1402-1406
- 8 Tan S, Betts J, Mason B. et al. Cumulative conception and livebirth rates after in-vitro fertilisation. Lancet 1992; 339: 1390-1394
- 9 Sharma V, Allgar V, Rajkhowa M. Factors influencing the cumulative conception rate and discontinuation of in vitro fertilization treatment for infertility. Fertil Steril 2002; 78: 40-46
- 10 Leijdekkers JA, Eijkemans MJC, Van Tilborg TC. et al. OPTIMIST group. Predicting the cumulative chance of live birth over multiple complete cycles of in vitro fertilization: an external validation study. Hum Reprod 2018; 33: 1684-1695
- 11 Olivius K, Friden B, Lundin K. et al. Cumulative probability of live birth after three in vitro fertilization/intracytoplasmic sperm injection cycles. Fertil Steril 2002; 77: 505-510
- 12 Goldfarb J, Austin C, Lisbona H. et al. Factors influencing patientsʼ decision not to repeat IVF. J Assist Reprod Genet 1997; 14: 381-384
- 13 Olivius C, Friden B, Borg G. et al. Why do couples discontinue in vitro fertilization treatment? A cohort study. Fertil Steril 2004; 81: 258-261
- 14 Hammarberg K, Astbury J, Baker H. Womenʼs experience of IVF: a follow-up study. Hum Reprod 2001; 16: 374-383
- 15 Chen TH, Chang SP, Tsai CF. et al. Prevalence of depressive and anxiety disorders in an assisted reproductive technique clinic. Hum Reprod 2004; 19: 2313-2318
- 16 Cousineau TM, Domar AD. Psychological impact of infertility. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol 2007; 21: 293-308
- 17 Verhaak CM, Smeenk JMJ, Evers AWM. et al. Womenʼs emotional adjustment to IVF: a systematic review of 25 years of research. Hum Reprod Update 2007; 13: 27-36
- 18 Verhaak CM, Smeenk JMJ, Nahuis MJ. et al. Long-term psychological adjustment to IVF/ICSI treatment in women. Hum Reprod 2007; 22: 305-308
- 19 Chachamovich J, Chachamovich E, Fleck MP. et al. Congruence of quality of life among infertile men and women: findings from a couple-based study. Hum Reprod 2009; 24: 2151-2157
- 20 Pasch LA, Sullivan KT. Stress and coping in couples facing infertility. Curr Opin Psychol 2017; 13: 131-135
- 21 Wischmann T, Scherg H, Strowitzki T. et al. Psychosocial characteristics of women and men attending infertility counselling. Hum Reprod 2009; 24: 378-385
- 22 Gameiro S, Boivin J, Peronace L. et al. Why do patients discontinue fertility treatment? A systematic review of reasons and predictors of discontinuation in fertility treatment. Hum Reprod Update 2012; 18: 652-669
- 23 Smeenk JMJ, Verhaak CM, Stolwijk AM. et al. Reasons for dropout in an in vitro fertilization/intracytoplasmic sperm injection program. Fertil Steril 2004; 81: 262-268
- 24 Domar AD, Smith K, Conboy L. et al. A prospective investigation into the reasons why insured United States patients drop out of in vitro fertilization treatment. Fertil Steril 2010; 94: 1457-1459
- 25 Sejbaek CS, Hageman I, Pinborg A. et al. Incidence of depression and influence of depression on the number of treatment cycles and births in a national cohort of 42,880 women treated with ART. Hum Reprod 2013; 28: 1100-1109
- 26 Emery JA, Slade P, Lieberman BA. Patterns of progression and nonprogression through in vitro fertilization treatment. J Assist Reprod Genet 1997; 14: 600-602
- 27 Harris DL, Daniluk JC. The experience of spontaneous pregnancy loss for infertile women who have conceived through assisted reproduction technology. Hum Reprod 2010; 25: 714-720