Suchttherapie 2019; 20(03): 158-164
DOI: 10.1055/a-0723-3728
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dekontextualisierung: Stationäre Suchttherapie in Südafrika für niederländische Patienten

Decontextualisation: Inpatient Addiction Treatment in South Africa for Dutch Patients
Jacques van Hoof
1   MomentumGGZ, Den Bosch, Breda, Niederlande
,
Susanne Young
2   Fakultät für Medizin und Gesundheitswissenschaften, Tygerberg Campus, Universität Stellenbosch, Südafrika
,
Ruben Joos
1   MomentumGGZ, Den Bosch, Breda, Niederlande
,
Cor Sennef
3   Consultancy Clinical Research, Ravenstein
,
Udo Nabitz
4   Arkin, Mental Healthcare Services, Amsterdam
,
Jack Dekker
5   Freie Universität, Amsterdam
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 November 2018 (online)

Zusammenfassung

Das Niederländische Gesundheitssystem unterscheidet sich fundamental von der Deutschen Gesundheitsversorgung durch eine regulierte Marktwirtschaft und eine integrierte Suchthilfe. In diesem Rahmen wurden Innovationen gefördert, wie z. B. eine stationäre Suchttherapie in Südafrika. Die neuen Behandlungsformen müssen jedoch einen Effizienznachweis erbringen.

Das Ziel der vorliegenden explorativen Kohortenstudie ist die Dokumentation der Behandlungseffekte einer Suchtfachklinik in Südafrika, in der niederländische Patienten nach dem Prinzip der ‚Dekontextualisierung‘ behandelt werden. Die 152 Patienten hatten entsprechend der DSM IV Klassifikation die Diagnose Alkohol-, Kokain-, Cannabisabhängigkeit oder eine Verhaltenssucht. Nach dem Intake-Gespräch in den Niederlanden folgte eine 6- bis 8-wöchige intensive stationäre Behandlung in Südafrika und eine Nachsorge in den Niederlanden.

Die katamnestische Erhebung wurde mittels eines telefonischen Interviews 12 Monate nach dem Intake-Gespräch durchgeführt. Es wurden 79 Patienten erreicht, von denen 66% abstinent waren. Im Rückblick beurteilten die Patienten drei Therapiekomponenten als die wirksamsten: die ‚Dekontextualisierung‘, d. h. aus der eigenen vertrauten Umgebung entfernt zu sein, die individuelle Psychotherapie und den Kontakt mit anderen Patienten. Diese Resultate sind ein erster Schritt des Effizienznachweises und ein Anstoß, das Konzept der ‚Dekontextualisierung‘ im Rahmen der Suchttherapie weiter zu klären.

Abstract

The Dutch healthcare system differs fundamentally from the German health care system because of the regulated market economy and the integration of addiction treatment in the somatic health care system. Innovations such as inpatient addiction treatment in South Africa have been supported within this framework. However the new forms of treatment must provide evidence of their effectiveness.

The aim of the present explorative cohort study is to document the treatment effects of an addiction clinic in South Africa, where Dutch patients are treated along the principle of ̒decontextualization̓. The 152 patients with the DSM IV diagnosis of alcohol, cocaine, cannabis addiction or a behavioral addiction were treated in a 6- to 8-week intensive inpatient setting in South Africa and a aftercare in the Netherlands.

The follow-up survey was conducted by telephone interview 12 months after the intake interview. 79 patients were reached, of which 66% were abstinent. In retrospect, patients rate three therapy components as the most effective: ‘decontextualization‘ (to be away from one’s own familiar surroundings), individual psychotherapy and the contact with other patients. These results are a first step to study the effectiveness of addiction treatment abroad. It is also an impetus to further clarify the concept of ‘decontextualisation’ as part of addiction therapy.

 
  • Literatur

  • 1 OECD. Health at a Glance 2017: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing; 2017
  • 2 Björnberg A. Euro Health Consumer Index – Outcomes in EHCI 2015. Health Consumer Powerhouse 2016
  • 3 Ministery of Public Health, Welfare and Sport. Health Care in the Netherlands. The Hague: VWS; 2016
  • 4 Bakker P, Jansen P, Generalistische Basis GGZ. Verwijsmodel en productbeschrijvingen. Enschede: Bureau HHM; 2012
  • 5 Polman MPH, Visser ECM. Verslavingzorg in beeld. Amsterdam: ZIN; 2014
  • 6 Wesselink DJ, Kuijpers WGT, Mol A. Kerncijfers Verslavingszorg 2015 (LADIS). Houten: IVZ; 2016;
  • 7 Schippers GM, Nabitz UW, Buisman W. Die Innovation der niederländischen Suchthilfe. Sucht 2009; 55: 198-208
  • 8 Brink van den W, Hendriks VM, Blanken P. et al. Medical prescription of heroin to treatment resistant heroin addicts: two randomised controlled trials. BMJ 2003; 9: 310-327
  • 9 Miller WR, Wilbourne PL. Mesa Grande: a methodological analysis of clinical trials of treatments for alcohol use disorders. Addiction 2002; 97: 265-277
  • 10 Wamel van A, Croes E, Vugt van M. et al. Prevalentie, zorgaanbod, effectiviteit en trends in de verslavingszorg. Utrecht: Trimbos Institut; 2014
  • 11 Oudejans SCC, Spits M. Snel success met ROM. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum; 2017
  • 12 Giesen J, Weijnen I, Candel I et al. Weten begint met meten: Effectiviteit van de behandeling van verslaving. MGv medium voor ggz en verslavingszorg 2013
  • 13 Meerkerk GJ. Eindrapport: Effectevaluatie van de behandeling van alcoholverslaving. Solutions Center Voorthuizen. Rotterdam: IVO; 2013
  • 14 Oudejans SCC, Schippers GM, Spits ME. et al. Vijf jaar ‘routine outcome management’in de ambulante verslavingszorg. Tijdschrift voor psychiatrie 2012; 54: 185-190
  • 15 Trommelen J. Afkicken en rijk worden: een toverformule. De Volkskrant 2013 13 April
  • 16 Cook TD, Cambell DT. Quasi-Experimentation. Boston: Houghton Mifflin Company; 1979
  • 17 Bortz J, Döring N. Forschungsmethoden und Evaluation. Heidelberg: Springer; 2005
  • 18 Schippers GM, Broekman TG, Buchholz A. MATE 2.01. Handleiding & protocol. Nijmegen: Bêta Boeken; 2010
  • 19 Missel P, Schneider B, Bachmeier R. et al. Effektivität der stationären Suchtrehabilitation – FVS-Katamnese des Entlassjahrgangs 2009 von Fachkliniken für Alkohol- und Medikamentenabhängige. Sucht Aktuell 2012; 1: 1-27
  • 20 Funke W, Kluger H, Bachmeier R. et al. FVS-Katamnese des Entlassjahrgangs 1996 von Fachkliniken für Alkohol-und Medikamentenabhängigen. Sucht Aktuell 1999; 6: 40-44
  • 21 Dutra L, Strathopoulou G, Basden SL. et al. A meta analytic review of psychosocial interventions for Substance Use Disorder. Am J Psychiatry 2008; 165: 179-187