Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0736-5959
Alginat bei Bedarf als Add-on bei unzureichendem Effekt von Protonenpumpen-Hemmern bei Patienten mit gastroösophagealer Reflux-Krankheit
Alginate on demand as add-on for patients with gastro-oesophageal reflux disease and insufficient PPI effectPublication History
Publication Date:
22 November 2018 (online)
Zusammenfassung
Einleitung Chronische Reflux-Patienten mit Langzeit-PPI-Therapie haben häufig persistierende Symptome. Eine wesentliche Ursache hierfür ist die Acid-Pocket, die lokal durch Alginate wirksam behandelt werden kann.
Methoden In einer prospektiven, multizentrischen, nicht randomisierten, nicht interventionellen und unkontrollierten Studie in hausärztlichen Praxen wurden Reflux-Patienten mit einer PPI-Dauertherapie über ≥ 1 Jahr, die mit ihrer Behandlung unzufrieden waren, über 14 Tage mit einem Alginat nach Bedarf (bis zu 4 ×/Tag) behandelt. Es wurde die Frequenz der Symptome in der Woche vor Therapie und in der zweiten Behandlungswoche erfasst, zusätzlich der validierte GERD-Q-Score. Die Patienten gaben ihre Zufriedenheit mit der Therapie vor Beginn und am Ende der Studienperiode auf einer 5-Punkt-Likert-Skala an (1: sehr unzufrieden; 5: zufrieden). Primärer Endpunkt der Studie war die Verbesserung der Zufriedenheit um ≥ 1 Punkt.
Ergebnisse 155 Patienten (54 % Frauen, medianes Alter 57 Jahre [Bereich 18 – 85 Jahre]) wurden rekrutiert. 6 Patienten wurden von der Wirksamkeitsanalyse ausgeschlossen, da sie entweder die Studienmedikation nicht genommen hatten oder nicht zur Abschlussvisite erschienen. Die mediane Krankheitsdauer lag bei 8 Jahren (Bereich 1 – 50 Jahre), die mediane Dauer der PPI-Langzeittherapie bei 6 Jahren. In der Studie nahmen die Patienten im Mittel 3 Sachets des Studienmedikaments pro Tag. Die Alginat-Therapie führte bei 72 % der Patienten zu einer Verbesserung der Therapiezufriedenheit um mindestens 1 Punkt (1 Punkt: n = 45, 2 Punkte: n = 41, 3 Punkte: n = 16, 4 Punkte: n = 5). Patienten mit einem GERD-Q-Score > 8 sprachen häufiger auf die Therapie an (81 %). Die Verbesserung umfasste alle typischen Reflux-Symptome und Schlafstörungen. Die Therapie wurde gut vertragen.
Diskussion Eine Reflux-Blockade mit einem Alginat als Add-on ist eine wirksame und sichere Option zur Behandlung von Durchbruchsymptomen bei GERD-Patienten mit PPI-Therapie.
Abstract
Background Chronic reflux patients with long-term PPI therapy frequently have persistent symptoms. A critical source of the persistent acid reflux is the acid pocket, which can be treated effectively by the non-systemic reflux suppressing action of alginates.
Methods GERD patients with at least one year of PPI long-term therapy, who were dissatisfied with their therapy, were treated over a period of 14 days with alginate as add-on and when required (up to 4 times daily) in a prospective, multi-centre, non-randomised, non-interventional and uncontrolled study in GP practices. The frequency of symptoms in the week before treatment was recorded, as well as in the second week of the study phase and the consumption of alginate. The validated GERD Q score was also applied. The patients assessed satisfaction with the therapy on a five-point Likert scale (very unhappy – happy) before the beginning and at the end of the study. The primary endpoint of the study was improvement in satisfaction with the therapy by ≥ 1 point.
Results 155 patients (54 % women, median age 57 (18 – 85) years) entered the study. Six patients had to be excluded from the final efficacy analysis (no intake of study drug, lost to follow-up). The median duration of GORD was 8 (1 – 50) years and the median time on PPI therapy was 6 years. On average the patients took 3 sachets of alginate per day. The alginate therapy led to an improvement by at least 1 point on the Likert scale in 72 % of patients (1 step n = 45, 2 steps n = 41, 3 steps n = 16, 4 steps n = 5). Patients with a Gerd Q score > 8 showed a higher response rate at 81 %. There was improvement in all typical reflux symptoms and sleep disorders. The treatment was generally well-tolerated.
Conclusions A reflux blocking alginate taken on demand is an effective and safe option for the treatment of breakthrough symptoms in GERD patients on PPI.
-
Literatur
- 1 Labenz J, Labenz C. Prävalenz und natürlicher Verlauf der gastroösophagealen Refluxkrankheit. Gastroenterologe 2016; 11: 102-109
- 2 Labenz J, Koop H. Gastroösophageale Refluxkrankheit – was tun, wenn PPI nicht ausreichend wirksam, verträglich oder erwünscht sind?. Dtsch Med Wochenschr 2017; 142: 356-366
- 3 Gyawali CP, Fass R. Management of gastroesophageal reflux disease. Gastroenterology 2018; 154: 302-318
- 4 El-Serag H, Becher A, Jones R. Systematic review: persistent reflux symptoms on proton pump inhibitor therapy in primary care and community studies. Aliment Pharmacol Ther 2010; 32: 720-737
- 5 Labenz J, Labenz G, Stephan D. et al. LOPA-Studiengruppe: Insufficient symptom control under long-term treatment with PPI in GERD – fact or fiction?. MMW Fortschr Med 2016; 158 (Suppl. 04) 7-11
- 6 Sauter M, Fox M. Die Acid Pocket: ein neues Ziel für die Behandlung der gastroösophagealen Refluxkrankheit. Z Gastroenterol 2018 (im Druck)
- 7 Kwiatek A, Pandolfino JE, Kahrilas PJ. An alginate-antacid formulation (Gaviscon Double Action Liquid) can eliminate or displace the postprandial ´acid pocket´ in symptomatic GERD patients. Aliment Pharmacol Ther 2011; 34: 59-66
- 8 Savarino E, de Bortoli N, Zentelin P. et al. Alginate controls heartburn in patients with erosive and nonerosive reflux disease. World J Gastroenterol 2012; 18: 4371-4378
- 9 Woodland P, Batista-Lima F, Lee C. et al. Topical protection of human esophageal mucosal integrity. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol 2015; 308: 975-980
- 10 Jones R, Junghard O, Dent J. et al. Development of the GerdQ, a tool for the diagnosis and management of gastro-oesophageal reflux disease in primary care. Aliment Pharmacol Ther 2009; 30: 1030-1038
- 11 Khan M, Santana J, Donnellan C. Medical treatments in the short term management of reflux oesophagitis. Cochrane Database Syst Rev 2017; 2: CD003244
- 12 Boeckxstaens G, El-Serag HB, Smout AJPM. et al. Symptomatic reflux disease: the present, the past and the future. Gut 2014; 63: 1185-1193
- 13 Bredenoord AJ. Mechanisms of reflux perception in gastroesophageal reflux disease: a review. Am J Gastroenterol 2012; 107: 8-15
- 14 Mizuki A, Tetemichi M, Sakakibara T. et al. A multicenter, randomized, open-label trial: efficacy of once-daily versus twice-daily double-dose rabeprazole on refractory gastroesophageal reflux disease-related symptoms and quality of life. Curr Ther Res Clin Exp 2016; 79: 1-7
- 15 Vela MF, Tutuian R, Katz PO. Baclofen decreases acid and non-acid post-prandial gastro-oesophageal reflux measured by combined multichannel intraluminal impedance and pH. Aliment Pharmacol Ther 2003; 17: 243-251
- 16 Kook GH, Sifrim D, Lerut T. et al. Effect of the GABAB agonist baclofen in patients with symptoms and duodeno-gastro-oesophageal reflux refractory to proton pump inhibitors. Gut 2003; 52: 1397-1402
- 17 Kahrilas PJ, McColl K, Fox M. et al. The acid pocket: a target for treatment in reflux disease?. Am J Gastroenterol 2013; 108: 1058-1064
- 18 Leiman DA, Riff BP, Morgan S. et al. Alginate therapy is effective treatment for GERD symptoms: a systematic review and meta-analysis. Dis Esophagus 2017; 30: 1-9
- 19 Manabe N, Haruma K, Ito M. Efficacy of adding sodium alginate to omeprazole in patients with nonerosive reflux disease: a randomized clinical trial. Dis Esophagus 2012; 25: 373-380
- 20 Reimer C, Lodrup AB, Smith G. et al. Randomised clinical trial: alginate (Gaviscon Advance) vs. placebo as add-on therapy in reflux patients with inadequate response to once daily proton pump inhibitor. Aliment Pharmacol Ther 2016; 43: 899-909
- 21 Coyle C, Crawford G, Wilkinson J. et al. Randomised clinical trial: addition of alginate-antacid (Gaviscon Double Action) to proton pump inhibitor therapy in patients with breakthrough symptoms. Aliment Pharmacol Ther 2017; 45: 1524-1533
- 22 Gyawali CP, Kahrilas PJ, Savarino E. et al. Modern diagnosis of GERD: the Lyon Consensus. Gut 2018 (Epub ahead of print)
- 23 Vaezi MF, Pandolfino JE, Vela MF. et al. White paper AGA: Optimal strategies to define and diagnose gastroesophageal reflux disease. Clin Gastroenterol Hepatol 2017; 15: 1162-1172
- 24 Sun J, Yang C, Zhao H. et al. Randomised clinical trial: the clinical efficacy and safety of an alginate-antacid (Gaviscon Double Action) versus placebo for decreasing upper gastrointestinal symptoms in symptomatic gastroesophageal reflux disease (GERD) in China. Aliment Pharmacol Ther 2015; 42: 845-854
- 25 Koop H, Fuchs KH, Labenz J. et al. S2k-Guideline: Gastroesophageal reflux disease guided by the German Society of Gastroenterology. Z Gastroenterol 2014; 52: 1299-1346