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Rofo 2019; 191(04): 276-278
DOI: 10.1055/a-0755-0424
DOI: 10.1055/a-0755-0424
Brennpunkt
Erweitert Fusionsultraschall die Möglichkeit, HCC < 1 cm mit der RFA zu behandeln?
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Publication History
Publication Date:
21 March 2019 (online)
Die perkutane Radiofrequenzablation (RFA) gilt als eine mögliche Erstlinientherapie bei kleinen hepatozellulären Karzinomen (HCC). Im Ultraschall (US) ist die Entdeckungsrate von Noduli < 1 cm gering. Fusionsultraschall, der das Ultraschall-Livebild mit vorhandenen CT- oder MRT-Bildern kombiniert, verbesserte in Studien die Tumorsichtbarkeit. Die koreanische Arbeitsgruppe untersuchte die Eignung der Fusion von US/MRT für die RFA von Rezidiv-HCCs < 1 cm.
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Literatur
- 1 Zhou Y, Zhao Y, Li B. et al. Meta-analysis of radiofrequency ablation versus hepatic resection for small hepatocellular carcinoma. BMC Gastroenterol 2010; 10: 78
- 2 Kim JE, Kim SH, Lee SJ. et al. Hypervascular hepatocellular carcinoma 1 cm or smaller in patients with chronic liver disease: characterization with gadoxetic acid–enhanced MRI that includes diffusion-weighted imaging. Am J Roentgenol 2011; 196: 758-765
- 3 Sasaki A, Kai S, Iwashita Y. et al. Microsatellite Distribution and Indication for Locoregional Therapy in Small Hepatocellular Carcinoma. Cancer 2005; 103: 299-306
- 4 Woo JH, Song KD, Kim SH. Subcentimeter hypervascular nodules with typical imaging findings of hepatocellular carcinoma on gadoxetic acid-enhanced MRI: Outcomes of early treatment and watchful waiting. Eur Radiol 2017; 27: 4406-4414
- 5 Weiss J, Hoffmann R, Rempp H. et al. Feasibility, efficacy, and safety of percutaneous MR-guided ablation of small (≤12 mm) hepatic malignancies. J Magn Reson Imaging 2018. . [Epub ahead of print]