Dtsch Med Wochenschr 2019; 144(10): 670-676
DOI: 10.1055/a-0759-8022
Dossier
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akuter Bauchschmerz: einweisen oder nicht? Und was dann?

Acute Abdominal Pain: Hospital Admission or Not – And What Happens Then?
Jakob Garbe
,
Patrick Michl
,
Andreas Klement
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2019 (online)

Abstract

Acute abdominal pain (AAP) is a common symptom and reason for encounter in family practices and emergency rooms. About every tenth hospital emergency room consultation is dealing with AAP, the most important reason is the “suspected acute abdomen”. Important diagnostic considerations and clarification steps in family practice and emergency room are presented with the question: in which cases further treatment must be inpatient – or can be done on an outpatient basis. Acute abdominal pain has a complex differential diagnostic spectrum. Early detection of urgent cases is crucial to the outcome. The most important diagnostic means are history (“inductive foraging”), physical examination and sonography. “Yellow flags” provide valuable information for risk groups. Interdisciplinary cooperation is crucial, in doubt: “four eyes principle”. If the cause is unclear, follow-up should be planned.

Bauchschmerzen sind ein häufiges Symptom bei Akutvorstellungen in Hausarztpraxen und Notaufnahmen. Jede zehnte Krankenhaus-Notfallaufnahme erfolgt wegen Bauchschmerzen, häufigster Einweisungsgrund ist dabei der „Verdacht auf akutes Abdomen“. Welche diagnostischen Erwägungen und Maßnahmen in Hausarztpraxis und Notfallaufnahme zu treffen sind, und ob die Therapie ambulant oder stationär weitergeführt wird – dieser Beitrag beschreibt das Vorgehen.

 
  • Literatur

  • 1 Wübken M, Bühner M, Barth N. et al. Welche Aspekte tragen in der täglichen Routine zur diagnostischen Unsicherheit bei? Ergebnisse einer hausärztlichen Befragung. Z Allg Med 2015; 91: 392-398
  • 2 Viniol A, Keunecke C, Biroga T. et al. Studies of the symptom abdominal pain--a systematic review and meta-analysis. Fam Pract 2014; 31: 517-529
  • 3 Lameris W, van Randen A, van Es HW. et al. Imaging strategies for detection of urgent conditions in patients with acute abdominal pain: diagnostic accuracy study. BMJ 2009; 338: b2431
  • 4 Grundmann RT, Petersen M, Lippert H. et al. The acute (surgical) abdomen – epidemiology, diagnosis and general principles of management. Z Gastroenterol 2010; 48: 696-706
  • 5 Hecker A, Hecker B, Kipfmüller K. et al. Diagnostik und Therapie des akuten Abdomens. Medizinische Klinik – Intensivmedizin und Notfallmed 2014; 109: 445-458
  • 6 Frieling T. Das akute Abdomen aus internistischer Sicht. DMW 2009; 134: 246-250
  • 7 Banz VM, Sperisen O, de Moya M. et al. A 5-year follow up of patients discharged with non-specific abdominal pain: out of sight, out of mind?. Intern Med J 2012; 42: 395-401
  • 8 Fagerström A, Paajanen P, Saarelainen H. et al. Non-specific abdominal pain remains as the most common reason for acute abdomen: 26-year retrospective audit in one emergency unit. Scand J Gastroenterol 2017; 52: 1072-1077
  • 9 Lankisch PG, Mahlke R, Lübbers H. Das akute Abdomen aus internistischer Sicht. Dtsch Arztebl 2006; 103: A2179-A2188
  • 10 Gans SL, Pols MA, Stoker J. et al. Guideline for the diagnostic pathway in patients with acute abdominal pain. Dig Surg 2015; 32: 23-31
  • 11 Manterola C, Vial M, Moraga J. et al. Analgesia in patients with acute abdominal pain. Cochrane Database Syst Rev 2011; CD005660 . doi:10.1002/14651858.CD005660.pub3
  • 12 Zeller JL. Acute Abdominal Pain. JAMA 2006; 296: 1800
  • 13 Mayumi T, Yoshida M, Tazuma S. et al. Practice Guidelines for Primary Care of Acute Abdomen 2015. J Hep Bil Panc Sci 2016; 23: 3-36
  • 14 Trentzsch H, Werner J, Jauch KW. Der akute Abdominalschmerz in der Notfallambulanz – ein klinischer Algorithmus für den erwachsenen Patienten. Zentralbl Chir 2011; 136: 118-128
  • 15 Berner L, Dormann H. Unklare Bauchschmerzen in der zentralen Notaufnahme. Ein Algorithmus. Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin 2013; 108: 33-40
  • 16 Christ M, Grossmann F, Winter D. et al. Modern Triage in the Emergency Department. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 892-898
  • 17 Götz M, Anders M, Biecker E. et al. S2k-Leitlinie Gastrointestinale Blutung. Zeitschr Gastroenterol 2017; 55: 883-936
  • 18 Schreyer AG, Layer G. S2k Guidelines for Diverticular Disease and Diverticulitis: Diagnosis, Classification, and Therapy for the Radiologist. RoFo: Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der Nuklearmedizin 2015; 187: 676-684
  • 19 Hoffmeister A, Mayerle J, Beglinger C. et al. S3-Leitlinie Chronische Pankreatitis: Definition, Ätiologie, Diagnostik, konservative, interventionell endoskopische und operative Therapie der chronischen Pankreatitis. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS). Zeitschr Gastroenterol 2016; 50: 1176-1224
  • 20 Singer M, Deutschman C, Seymour CW. et al. The Third International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock (Sepsis-3). JAMA 2016; 315: 801-810
  • 21 Ng CY, Squires TJ, Busuttil A. Acute abdomen as a cause of death in sudden, unexpected deaths in the elderly. Scot Med J 2007; 52: 20-23