Aktuelle Kardiologie 2019; 8(02): 117-124
DOI: 10.1055/a-0768-6761
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bildgebende Diagnostik bei Rechtsherzerkrankungen

Multimodal Imaging of the High Heart
Christoph Hammerstingl
1   Kardiologie-Angiologie-Phlebologie-Schlafmedizin-Flugmedizin, Zentrum für Herz- und Gefäßmedizin im Mediapark Köln
,
Peter Bernhardt
2   Dr. Haerer und Partner, Herzklinik Ulm
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 May 2019 (online)

Zusammenfassung

Erkrankungen des rechten Herzens wurden über viele Jahre hinweg nicht als prognostisch relevant erachtet. Die Erkenntnis über den progressiven Verlauf unterschiedlicher Pathologien mit einem direkten Einfluss auf das Outcome der betroffenen Patienten rückt moderne, teils experimentelle Therapieverfahren aktuell zunehmend in den Fokus der medizinischen Aufmerksamkeit. Basis für die Entwicklung neuer therapeutischer Ansätze ist ein grundlegendes Verständnis und die adäquate Darstellung der Anatomie des rechten Herzens und der komplexen Zusammenhänge mit der pulmonalen Hämodynamik. Unterschiedliche bildgebende Verfahren werden bereits eingesetzt für die Beurteilung der Anatomie und pathologischer Veränderungen des rechten Herzens.

Abstract

Pathologies of the right heart have not been recognised to be of prognostic relevance for many years. Available evidence showing the progressive nature of right heart diseases with direct impact on patientsʼ survival have changed current understanding of its clinical importance. Visualisation and a profound understanding of the right heartʼs anatomy are prerequisites for the development of modern and partially still experimental treatment strategies. Different imaging modalities allow for assessment of the right heartʼs anatomy and its pathological changes.

Was ist wichtig?
  • Erkrankungen des rechten Herzens sind von prognostischer Relevanz für die betroffenen Patienten. Die Bildgebung der rechtsventrikulären Anatomie und die Quantifizierung pathologischer Veränderungen haben Einzug gehalten in die tägliche Routine.

  • Die moderne 2-D- und 3-D-Echokardiografie haben eine herausragende Rolle. Sie werden zum einfachen Screening und zur Planung komplexer Eingriffe am rechten Herzen eingesetzt.

  • Die MRT hat einen festen Stellenwert insbesondere für die rechtsventrikuläre Funktionsanalyse und nichtinvasive Abschätzung der Hämodynamik.

  • Die MSCT ergänzt das Repertoire durch die Möglichkeit einer hochauflösenden, statischen Darstellung der rechtsventrikulären Anatomie.

 
  • Literatur

  • 1 Nath J, Foster E, Heidenreich PA. Impact of tricuspid regurgitation on long-term survival. J Am Coll Cardiol 2004; 43: 405-409
  • 2 Meyer P, Filippatos GS, Ahmed MI. et al. Effects of right ventricular ejection fraction on outcomes in chronic systolic heart failure. Circulation 2010; 121: 252-258
  • 3 Valsangiacomo Buechel ER, Mertens LL. Imaging the right heart: the use of integrated multimodality imaging. Eur Heart J 2012; 33: 949-960
  • 4 Galie N, Humbert M, Vachiery JL. et al. 2015 ESC/ERS Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension: The Joint Task Force for the Diagnosis and Treatment of Pulmonary Hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Respiratory Society (ERS): Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC), International Society for Heart and Lung Transplantation (ISHLT). Eur Heart J 2016; 37: 67-119
  • 5 Rudski LG, Lai WW, Afilalo J. et al. Guidelines for the echocardiographic assessment of the right heart in adults: a report from the American Society of Echocardiography endorsed by the European Association of Echocardiography, a registered branch of the European Society of Cardiology, and the Canadian Society of Echocardiography. J Am Soc Echocardiogr 2010; 23: 685-713
  • 6 Zoghbi WA, Adams D, Bonow RO. et al. Recommendations for Noninvasive Evaluation of Native Valvular Regurgitation: A Report from the American Society of Echocardiography Developed in Collaboration with the Society for Cardiovascular Magnetic Resonance. J Am Soc Echocardiogr 2017; 30: 303-371
  • 7 Bossone E, DʼAndrea A, DʼAlto M. et al. Echocardiography in pulmonary arterial hypertension: from diagnosis to prognosis. J Am Soc Echocardiogr 2013; 26: 1-14
  • 8 Hammerstingl C, Schueler R, Wiesen M. et al. Impact of untreated obstructive sleep apnea on left and right ventricular myocardial function and effects of CPAP therapy. PLoS One 2013; 8: e76352
  • 9 Tamborini G, Marsan NA, Gripari P. et al. Reference values for right ventricular volumes and ejection fraction with real-time three-dimensional echocardiography: evaluation in a large series of normal subjects. J Am Soc Echocardiogr 2010; 23: 109-115
  • 10 Shimada YJ, Shiota M, Siegel RJ. et al. Accuracy of right ventricular volumes and function determined by three-dimensional echocardiography in comparison with magnetic resonance imaging: a meta-analysis study. J Am Soc Echocardiogr 2010; 23: 943-953
  • 11 Hammerstingl C, Schueler R, Malasa M. et al. Transcatheter treatment of severe tricuspid regurgitation with the MitraClip system. Eur Heart J 2016; 37: 849-853
  • 12 Malasa M, Werner N, Nickenig G. et al. Transcatheter tricuspid valve repair in a patient with isolated functional tricuspid valve regurgitation. Eur Heart J 2016; 37: 855
  • 13 Zamorano JL, Badano LP, Bruce C. et al. EAE/ASE recommendations for the use of echocardiography in new transcatheter interventions for valvular heart disease. Eur Heart J 2011; 32: 2189-2214
  • 14 Hahn RT, Zamorano JL. The need for a new tricuspid regurgitation grading scheme. Eur Heart J Cardiovasc Imaging 2017; 18: 1342-1343
  • 15 Schueler R, Sinning JM, Zimmer S. et al. Multimodality imaging for interventional planning and device closure of an atypical ventricular septal defect occurring late after myocardial infarction. Eur Heart J 2014; 35: 1007
  • 16 Hammerstingl C, Schueler R, Weber M. et al. Three-dimensional imaging of the aortic valve geometry for prosthesis sizing prior to transcatheter aortic valve replacement. Int J Cardiol 2014; 174: 844-849
  • 17 Lin FY, Min JK. Assessment of cardiac volumes by multidetector computed tomography. J Cardiovasc Comput Tomogr 2008; 2: 256-262
  • 18 Sarikouch S, Peters B, Gutberlet M. et al. Sex-specific pediatric percentiles for ventricular size and mass as reference values for cardiac MRI: assessment by steady-state free-precession and phase-contrast MRI flow. Circ Cardiovasc Imaging 2010; 3: 65-76
  • 19 Babu-Narayan SV, Goktekin O, Moon JC. et al. Late gadolinium enhancement cardiovascular magnetic resonance of the systemic right ventricle in adults with previous atrial redirection surgery for transposition of the great arteries. Circulation 2005; 111: 2091-2098
  • 20 Babu-Narayan SV, Kilner PJ, Li W. et al. Ventricular fibrosis suggested by cardiovascular magnetic resonance in adults with repaired tetralogy of fallot and its relationship to adverse markers of clinical outcome. Circulation 2006; 113: 405-413
  • 21 Youssef A, Ibrahim el-SH Korosoglou G. et al. Strain-encoding cardiovascular magnetic resonance for assessment of right-ventricular regional function. J Cardiovasc Magn Reson 2008; 10: 33