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DOI: 10.1055/a-0805-5497
Lipedema – Myths and Facts Part 4
Artikel in mehreren Sprachen: deutsch | English
Abstract
Lipedema is associated with numerous myths. In this fourth part of our series of articles we will examine the value of liposuction in the treatment of lipedema. We discuss the common statement amongst doctors who offer this procedure, that “liposuction leads to comprehensive and long-term improvement of lipedema”. We have been able to show that there is a considerable gap between the often euphoric promises made by surgeons, and the current findings on liposuction. There are deficits in the quality and settings of many studies, deficits which lead to doubt with regards to these statements. There is a similar gap between the recommendations in the S1-guideline for lipedema and actual practise, as performed on obese lipedema patients. The “critical indication assessment” recommended in the guideline is often not adhered to in patients simultaneously presenting with obesity and lipedema. It can not be emphasised enough that liposuction is not a method to be used for treating obesity. Liposuction can however lead to an improvement in a patient’s lipedema, but the correct selection of patients according to medical criteria is the decisive factor for therapeutic success. Liposuction should thus be embedded in a unifying concept which encompasses psychosocial, nutritional and sports medicinal aspects.
Publikationsverlauf
Eingereicht: 05. August 2018
Angenommen: 09. August 2018
Artikel online veröffentlicht:
19. Februar 2019
© 2019. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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References/Literatur
- 1 Bertsch T, Erbacher G. Lipödem – Mythen und Fakten Teil 1. Phlebologie 2018; 47: 84-92
- 2 Bertsch T. Adipositas-assoziierte Lymphödeme – unterschätzt und unterbehandelt. Phlebologie 2018; 47: 75-83
- 3 Bertsch T, Erbacher G. Lipödem – Mythen und Fakten Teil 2. Phlebologie 2018; 47: 120-126
- 4 Bertsch T, Erbacher G. Lipödem – Mythen und Fakten Teil 3. Phlebologie 2018; 47: 188-197
- 5 Schmeller W, Meier-Vollrath I. Erfolgreiche operative Therapie des Lipödems mittels Liposuktion. Phlebologie 2004; (01) 23-29
- 6 Baumgartner A. Lipödem: operative Therapie – Notwendigkeit oder Luxus?. Vasomed 2014; 5 (26) 241
- 7 Rapprich S.. et al. Treatment of lipoedema using liposuction. Phlebologie 2015; 1 (03) 121-133
- 8 Cornely M. Pathophysiologie. Das Lipödem an Armen und Beinen. Teil 1. Phlebologie 2011; (01) 21-25
- 9 S 1 Leitlinie Lipödem. Verfügbar unter http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/037–012l_S1_Lipoedem_2016–01.pdf
- 10 Cornely M. Zur konservativen und operativen Therapie des Lipödems, genannt Lipohyperplasia dolorosa. Das Lipödem an Armen und Beinen. Teil 2. Phlebologie 2011; (03) 146-151
- 11 Rapprich S, Dingler A, Podda M. Liposuktion ist eine wirksame Therapie beim Lipödem – Ergebnisse einer Untersuchung mit 25 Patientinnen. JDDG 2011; 9: 33-41
- 12 Cornely M, Gensior M. Update Lipödem 2014. Kölner Lipödemstudie. LymphForsch 2014; 18 (02) 66-71
- 13 Schmeller W. Leserbrief zum Artikel „Update Lipödem 2014: Kölner Lipödemstudie. LymphForsch 2015; 19 (01) 55-57
- 14 Schmeller W, Hüppe M, Meier-Vollrath I. Langzeitveränderungen nach Liposuktion bei Lipödem. LymphForsch 2010; 14 (02) 17-28
- 15 Baumgartner A, Hüppe M, Schmeller W. Wie lange profitieren Lipödempatientinnen von der Liposuktion?. LymphForsch 2015; 19 (01) 8-14
- 16 Murad HM. New evidence pyramid. http://dx.doi.org/10.1136/ebmed-2016–110447
- 17 Bingel U, Wanigasekera V, Wiech K. et al The Effect of Treatment Expectation on Drug Efficacy: Imaging the Analgesic Benefit of the Opioid Remifentanil. Sci Transl Med 2011; 3 (70) 70ra14
- 18 Sihvonen R, Paavola M. et al. Arthroscopic Partial Meniscectomy versus Sham Surgery for a Degenerative Meniscal Tear. N Engl J Med 2013; 369: 2515-2524
- 19 Louw A, Diener I, Fernández-de-Las-Peñas C. et al. Sham Surgery in Orthopedics: A Systematic Review of the Literature. Pain Medicine 2017; 18: 736-750
- 20 Howlett N, Trivedi D, Troop NA. et al. What are the most effective behaviour change techniques to promote physical activity and /or reduce sedentary behaviour in inactive adults? A systematicreview protocol. BMJ Open 2015; 5
- 21 Cornely ME. Lymphologische Liposculptur. Meine Erfahrung nach 1600 Operationen. Unter: http://www.lipoedem-hilfe-ev.de/form/langzeitergebnisse/Lip-Studie_2012_Prof-Cornely.pdf
- 22 Bogner K, Landrock U. Antworttendenzen in standardisierten Umfragen. Mannheim 2015, GESIS – Leibniz Institut für Sozialwissenschaften (SDM. Survey Guidelines);
- 23 de Heer EW, Gerrits MMJG, Beekman ATF. et al. The Association of Depression and Anxiety with Pain: A Study from NESDA. PLoS ONE 2014; 9 (10) e106907
- 24 Gemeinsamer Bundesausschuss vom 20. Juli 2017. Tragende Gründe zum Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschusses über eine Änderung der Richtlinie Methoden Krankenhausbehandlung: Liposuktion bei Lipödem. Abrufbar unter: https://www.g-ba.de/downloads/40–268–4488/2017–07–20_KHMe-RL_Liposuktion_TrG.pdf
- 25 Ärzteblatt.de. Liposuktion bei Lipödem: Bundessozialgericht weist Klage auf Kostenerstattung ab. Abrufbar unter: https://www.aerzteblatt.de/nachrichten/94709/Liposuktion-bei-Lipoedem-Bundessozialgericht-weist-Klage-auf-Kostenerstattung-ab
- 26 Lipoedemportal.de. Vernichtender Urteilsspruch zur Liposuktion. Abrufbar unter: http://www.lipoedemportal.de/lipoedem-op-rechtliche-infos.htm
- 27 Heck FC, Witte T. Standards in der Lipödem-Chirurgie. Chirurgische Allgemeine 2018; 19 (06) 320-325
- 28 Schmeller W, Meier-Vollrath I. Lipödem – Diagnostik und Therapie Gefässchirurgie 2009; 14: 516-522
- 29 website Rosenbergklinik. Abrufbar unter: https://www.rosenbergklinik.de/index.php?id=28
- 30 Bertsch T, Martin KP. Adipositasprävalenz unter Lipödempatientinnen in einer kassenärztlichen lymphologischen Ambulanz im Jahr 2015 (unveröffentlichte Daten).
- 31 Bosman J. Lipoedema: Poor knowledge, neglect or disinterest?. Journal of Lymphoedema 2011; 6 (02) 109-111
- 32 Child AH. Lipedema: an inherited condition. Am J Med Genet A 2010; 152A (04) 970-976
- 33 Wollina U, Heinig B. Tumescent microcannular (laser-assisted) liposuction in painful lipedema. Eur. J. Aesth. Medicine and Dermatology 2012; 2 (02) 56-69
- 34 Frambach Y. Lipödem – eine „schwere“ Diagnose?. Vasomed 2016; 5 (28) 241-242
- 35 Wang Y. et al. Will all Americans become overweight or obese? Estimating the progression and cost of the US obesity epidemic. Obesity 2008; 16 (10) 2323-30
- 36 Wang Y, Beydoun MA. The obesity epidemic in the United States—gender, age, socioeconomic, racial/ethnic, and geographic characteristics: a systematic review and meta-regression analysis. Epidemiol Rev 2007; 29: 6-28
- 37 Ogden CL, Carroll MD, Curtin LR. et al. Prevalence of overweight and obesity in the United States, 1999–2004. JAMA 2006; 295: 1549-1555
- 38 Olshansky SJ. et al. A Potential Decline in Life Expectancy in the United States in the 21st Century. N Engl J Med 2005; 352: 1138-1145
- 39 Stenholm S. et al. Patterns of weight gain in middle-aged and older US adults, 1992–2010. Epidemiology 2015; 26 (02) 165-8
- 40 Hernandez TL, Eckel RH. et al. Fat redistribution following suction lipectomy: defense of body fat and patterns of restoration. Obesity 2011; 19 (07) 1388-95
- 41 Kolata G. With Liposuction, the Belly Finds What the Thighs Lose. New York Times; 2011. APRIL 30, 2011
- 42 Peled AW, Kappos EA. Lipedema: diagnostic and management challenges. Int. J Womens Health 2016; 8: 389-395
- 43 Gutachten der Hautklinik zur Liposuktion liegt den Autoren vor
- 44 Wittgrove AC, Clark GW. Laparoscopic Gastric Bypass, Roux en-Y – 500 Patients: Technique and Results, with 3–60 month follow-up. OBES SURG 2000; 10: 233
- 45 Arterburn DE. et al. Association Between Bariatric Surgery and Long-term Survival. JAMA 2015; 313 (01) 62-70
- 46 Sjöström L. et al. Effects of bariatric surgery on mortality in Swedish obese subjects. N Engl J Med 2007; 357: 741-752
- 47 Adams TD. et al. Long-term mortality after gastric bypass surgery. N Engl J Med 2007; 357: 753-761
- 48 Schmeller W.. et al. Langzeitveränderung nach Liposuktion bei Lipödem. LymphForsch 2010; 14 (02) 17-28
- 49 AWMF Online. Abrufbar unter: https://www.awmf.org/leitlinien/awmfregelwerk/ll-entwicklung/awmf-regelwerk-01-planung-und-organisation/po-stufenklassifikation/klassifikation-s1.html