Abstract
The therapeutic management of delirium is based on two major columns. The cornerstone
of therapy is the non-pharmacological intervention using a multifactorial approach
including early mobilization, reorientation, improvement of cerebral and cognitive
activity and the consequent establishment of adequate wake-/sleep cycles. Evidence
for specific pharmacotherapy in delirium is currently rare, for both delirium prophylaxis
as well as for definitive therapy of clinically apparent delirium. However, in clinical
routine several substances are commonly used for the management of delirium particularly
in a symptom-oriented choice. Moreover, regarding delirium prophylaxis the choice
of sedativum has an important clinical impact on the incidence of delirium.
Das therapeutische Management des Delirs basiert auf 2 wesentlichen Säulen: der nicht
pharmakologischen Intervention und der spezifischen Pharmakotherapie. Dabei gilt die
nicht pharmakologische Therapie als zentraler und primärer Baustein im Behandlungskonzept
des Delirs. Dieser Beitrag widmet sich dem multifaktoriellen nicht pharmakologischen
Therapieansatz und erläutert auch, welche pharmakologischen Substanzen ggf. eingesetzt
werden können.
Schlüsselwörter
Delir - Therapie - Pharmakotherapie - Sedierung - nicht pharmakologische Intervention
Key words
delirium - sedation - critical care - protocols - guidelines