Abstract
Background The number of old patients suffering from colorectal cancer rises. In clinical trials,
old patients are underrepresented, and chemotherapy is significantly less often performed
in elderly patients. We analyzed the impact of elder age for palliative chemotherapy
in patients suffering from metastatic colorectal cancer, according to therapeutic
drugs used, intensity of treatment performed, and therapeutic results.
Materials and methods We analyzed consecutive patients with metastatic colorectal cancer treated in palliative
intention in our department. Assessed data included age (</> 75 years), sex, comorbidity,
site of primary tumor, k-ras-status, site and amount of metastasis, number and kind
of chemotherapeutic agents used, number of consecutive therapy lines performed, dose
intensity, toxicity, time between start and end of palliative chemotherapy, and overall
survival. Prognostic variables were tested in uni- and multivariate analysis.
Results Ninety-seven patients (69 < 75, 18 > 75 years) were included. Age groups were well
balanced according to site of primary tumor, k-ras-mutational status, localization,
and number of metastatic sites. Cardial and renal comorbidity was more frequent in
elderly patients. The median number of chemotherapeutic drugs used and lines of therapy
performed did not differ between age groups, except of oxaliplatin, which was significantly
less often used in old patients. Median survival did not differ between age groups
(23.4 vs. 23.5 months). In multivariate analysis, only left-sided primary tumor and
more than 3 lines of therapy performed were prognostic positive variables.
Conclusion Old patients can profit from palliative chemotherapy to the same extent as younger
ones.
Zusammenfassung
Hintergrund Alte Menschen sind in Therapiestudien unterrepräsentiert, machen im klinischen Alltag
aber einen bedeutenden Anteil der Patienten aus. Wir analysierten unser Patientengut
auf Unterschiede in der chemotherapeutischen Behandlung jüngerer und alter Patienten
und die Auswirkungen auf das Überleben.
Methodik Ausgewertet wurden die Daten von 97 Patienten (79 < 75 Jahre, 18 > 75 Jahre) mit
palliativer Chemotherapie aufgrund eines kolorektalen Karzinoms. Erfasst wurden Alter,
Geschlecht, Komorbidität, Seitenlokalisation des Primärtumors, kras-Status, Metastasierungsausmaß,
Art und Anzahl der eingesetzten Chemotherapeutika, Anzahl unterschiedlicher Therapielinien,
Behandlungsdauer, Therapietoxizität und Gesamtüberleben.
Ergebnisse Patienten über 75 Jahre wiesen häufiger eine kardiale oder renale Komorbidität auf.
Das mediane Gesamtüberleben beider Alterskollektive war gleich (23,5 vs. 23,4 Monate),
ebenso die Gesamtbehandlungsdauer, die mediane Anzahl an Therapielinien und die mediane
Anzahl eingesetzter unterschiedlicher Medikamente. Alte Patienten wurden jedoch signifikant
seltener mit Oxaliplatin behandelt. In der Multivarianzanalyse waren nur die Seitenlokalisation
des Primarius und die Anzahl der eingesetzten Therapielinien statistisch signifikant
mit der Überlebenszeit assoziiert.
Schlussfolgerung Moderne Kombinationschemotherapien können auch bei alten Patienten erfolgreich eingesetzt
werden.
Key words
chemotherapy - old patients - palliative therapy - colon cancer
Schlüsselwörter
Chemotherapie - alte Patienten - palliative Therapie - Kolonkarzinom