Klin Monbl Augenheilkd 2019; 236(04): 391-397
DOI: 10.1055/a-0861-9601
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Simple, Inexpensive, and Precise Photographic Method for Intraoperative Toric IOL Alignment

Eine einfache, kostengünstige und präzise fotografische Methode der intraoperativen Ausrichtung torischer Kunstlinsenimplantate
Heinrich Gerding
Dept. of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
,
Gabor Mark Somfai
Dept. of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
,
Marco Langenegger
Dept. of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 19 September 2018

accepted 19 February 2019

Publication Date:
18 April 2019 (online)

Abstract

Background It was the aim of this study to analyse the refractive outcome of toric intraocular lens (t-IOL) implantation guided by a newly developed method of photographic alignment.

Material and Methods Fourteen eyes of 10 patients (6 females, 4 males, age 63.4 ± 6.7 (40.6 – 68.0) years [mean ± 1 SD (range)]) were included in this retrospective study. All eyes received an Oculentis Tplus LS-313 (Oculentis, Berlin, Germany) t-IOL after standard phacoemusification (n = 4) or femtocataract laser-assisted surgery (n = 10). Image-guided t-IOL alignment included: (1) calculation of t-IOL parameters (combination of different biometric methods) and plotting a layout drawing of the target lens position, (2) capture of an anterior segment slit lamp photograph in the upright position, (3)  superposition of the photographs by the t-IOL target plot and a gradual scale, (4) drawing of marker lines on the photograph and removal of the IOL target coordinates, (5) transfer of the final image to a tablet PC, and (6) marking of the target axis at the corneal limbus with an ink pen in the surgical room.

Results Preoperative corneal astigmatism was 2.50 ± 0.97 (1.38 – 4.34) diopters (D) (mean ± 1 SD, range). In all eyes, intraoperative alignment could easily be performed using the photographic target layout. Surgical interventions and postoperative follow-up were without complications in all cases. Residual postoperative astigmatism was 0.16 ± 0.24 (0.00 – 0.75) D (p < 0.001 compared to preoperative astigmatism). In 64% of patients, residual subjective astigmatism was zero, in 93% ≤ 0.5 D, and in 100% ≤ 0.75 D. Postoperative uncorrected logMAR visual acuity (0.05 ± 0.07, range 0.00 – 0.20) and best-corrected visual acuity (0.03 ± 0.05, 0.00 – 0.10) were significantly better (each p < 0.001) than best-corrected preoperative visual acuity (0.21 ± 0.14, 0.00 – 0.49).

Conclusions Results of this clinical series clearly indicate that the newly developed photographically guided technique of toric lens alignment leads to highly accurate postoperative results for astigmatic correction.

Zusammenfassung

Hintergrund Ziel dieser Studie war es, refraktive Ergebnisse einer Implantation torischer Intraokularlinsen (t-IOL) zu analysieren, die mithilfe einer neu entwickelten fotografischen Methode positioniert wurden.

Material und Methoden 14 Augen von 10 Patienten (6 Frauen, 4 Männer, Alter: 63,4 ± 6,7 (40,6 – 68,0) Jahre [Mittelwert ± 1 SD (Spannweite)]) wurden in diese retrospektive Analyse eingeschlossen. In allen Fällen wurde eine Oculentis Tplus LS-313-Intraokularlinse nach Standardphakoemulsifikation (n = 4) oder femtosekundenlaserassistierter Kataraktoperation (n = 10) implantiert. Die bildgeleitete t-IOL-Positionierung umfasste: 1. Berechnung der Linsenparameter (Kombination verschiedener Methoden) und Erstellung einer IOL-Positionsskizze, 2. Anfertigung einer Vorderabschnittsfotografie an der Spaltlampe, 3. Überlagerung der Fotografie durch die Positionsskizze und einer Winkelskala, 4. Markierung der Koordinaten auf dem Vorderabschnittsfoto und Entfernung der Positionsskizze, 5. Transfer des Planungsfotos auf ein hochauflösendes Tablet, 6. Markierung der Zielpositionen am kornealen Limbus mit einem Biomarker im OP-Raum.

Ergebnisse Der präoperative korneale Astigmatismus betrug 2,50 ± 0,97 (1,38 – 4,34) Dioptrien (dpt). Die fotografisch geleitete Positionierung der t-IOLs konnte bei allen Augen problemlos durchgeführt werden. Intra- und postoperativ traten keine Komplikationen auf. Der residuale postoperative Astigmatismus betrug 0,16 ± 0,24 (0,00 – 0,75) dpt (p < 0,001 im Vergleich zu präoperativem Astigmatismus). 64% der operierten Augen wiesen subjektiv keinen residualen Astigmatismus auf, bei 93% war dieser ≤ 0,5 dpt und bei 100% ≤ 0,75 dpt. Der postoperativ unkorrigierte Visus (0,05 ± 0,07 [Spannweite 0,00 – 0,20] logMAR) und bestkorrigierte Visus (0,03 ± 0,05, 0,00 – 0,10) waren signifikant (jedes p < 0,001) besser als die präoperativ bestkorrigierte Sehschärfe (0,21 ± 0,14, 0,00 – 0,49).

Schlussfolgerungen Die Ergebnisse dieser Studien zeigen, dass mithilfe der neu entwickelten fotografisch geleiteten Methode eine präzise Positionierung torischer Intraokularlinsen erreicht werden kann.

 
  • References

  • 1 Hoffmann PC, Hütz WW. Analysis of biometry and prevalence data for corneal astigmatism in 23,239 eyes. J Cataract Refract Surg 2010; 36: 1479-1485
  • 2 Ferrer-Blasco T, Monté-Micó R, Peixoto-de-Matos SC. et al. Prevalence of corneal astigmatism before cataract surgery. J Cataract Refract Surg 2009; 35: 70-75
  • 3 Ventura BV, Wang L, Mitchell P. et al. Surgical management of astigmatism with toric intraocular lenses. Arq Bras Oftalmol 2014; 77: 125-131
  • 4 Thulasi P, Khandelwal SS, Randleman JB. Intraocular lens alignment methods. Curr Opin Ophthalmol 2016; 27: 65-75
  • 5 Kaur M, Shaikh F, Falera R. et al. Optimizing outcomes with toric intraocular lenses. Indian J Ophthalmol 2017; 65: 1301-1313
  • 6 Ciccio AE, Durrie DS, Stahl JE. et al. Ocular cyclotorsion during customized laser ablation. J Refract Surg 2005; 21: 772-774
  • 7 Popp N, Hirnschall N, Maedel S. et al. Evaluation of 4 corneal astigmatic marking methods. J Cataract Refract Surg 2012; 38: 2094-2099
  • 8 Cha D, Kang SY, Kim SH. et al. New axis-marking method for a toric intraocular lens: mapping method. J Refract Surg 2011; 27: 375-379
  • 9 Hura AS, Osher RH. Comparing the Zeiss Callisto Eye and the Alcon Verion Image Guided System Toric Lens Alignment Technologies. J Refract Surg 2017; 33: 482-487
  • 10 Elhofi AH, Helaly HA. Comparison Between Digital and Manual Marking for Toric Intraocular Lenses: A Randomized Trial. Medicine 2015; 94: e1618
  • 11 Webers VS, Bauer NJ, Visser N. et al. Image-guided system versus manual marking toric intraocular lens alignment in cataract surgery. J Cataract Refract Surg 2017; 43: 498-504
  • 12 Titiyal JS, Kaur M, Jose CP. et al. Comparative evaluation of toric intraocular lens alignment and visual quality with image-guided surgery and conventional three-step manual marking. Clin Ophthalmol 2018; 12: 747-753
  • 13 Solomon JD, Ladas J. Toric outcomes: computer-assisted registration versus intraoperative aberrometry. J Cataract Refract Surg 2017; 43: 498-504