Abstract
Aim To evaluate the feasibility of early metabolic response assessment
with 18 F-FDG PET/CT in patients with breast cancer liver metastases 4
weeks after radioembolization with Yttrium-90 labeled microspheres.
Methods 25 patients (mean age 58y, range 40–74) with advanced stage liver
metastases of breast cancer were treated with 1.9 ± 0.4 GBq of 90Y-microspheres
in the salvage setting and underwent 18 F-FDG PET/CT at baseline and 4
weeks post-radioembolization. 14 patients (56 %) had an excessive hepatic tumor
burden (> 50 % of total liver volume), 21 patients (84 %) had extrahepatic
disease. Liver lesions with the highest SUVmax were selected as
target lesions and a cut-off was set at 50 % reduction to separate responders
from non-responders. The predictive impact of metabolic response on overall
survival (OS) was investigated along with other prognostic factors.
Results The median OS in this highly advanced metastatic cohort was 7
months (95 % CI, 5–9). All patients had a reduction in SUVmax (mean
ΔSUVmax : –49 ± 26 %) at 4 weeks post-treatment. Patients with
> 50 % SUVmax reduction survived longer (median OS 13 mo, 95 % CI
8–18) than the remaining patients (median OS 4 mo, 95 % CI 2–6; p = 0.001). From
all investigated baseline factors including age, performance status, and
presence of extra-hepatic disease, only the hepatic tumor burden had a
significant impact on OS (p = 0.02).
Conclusions This is the first preliminary evidence in breast cancer that
early post-radioembolization molecular response assessment of treated liver
metastases – as early as 4 weeks posttreatment – may predict survival. If
confirmed by larger series, FDG PET/CT could be considered for early
response-adapted treatment modifications.
Zusammenfassung
Methoden n = 25 Patientinnen (Durchschnittsalter 58 Jahre, 40–74) mit
fortgeschritten leberdominant metastasiertem Brustkrebs wurden mit
Radioembolisation behandelt (1,9 ± 0,4 GBq). Vor und 4 Wochen nach
Radioembolisation erfolgte eine 18 F-FDG PET/CT Bildgebung. 14
Patientinnen (56 %) hatten eine sehr hohe hepatische Tumorlast (> 50 % des
Lebervolumens), 21 (84 %) auch extrahepatische Tumormanifestationen. Als
Zielläsionen wurden die Leberlmetastasen mit den höchsten SUVmax
Werten ausgewählt, der Cut-off zur Unterscheidung von Respondern und
Non-Respondern lag bei 50 % Reduktion des Ausgangs-SUVmax . Der
prädiktive Wert des metabolischen Ansprechens auf das Gesamtüberleben (OS) wurde
zusammen mit anderen prognostischen Faktoren untersucht.
Ergebnisse Das mediane Gesamtüberleben in dieser Kohorte betrug 7 Monate
(95 % CI, 5–9). Bei allen Patienten konnte 4 Wochen nach Behandlung eine
Reduktion des SUVmax der Zielläsionen (Mittelwert ΔSUVmax :
–49 ± 26 %) festgestellt werden. Patientinnen mit > 50 %
SUVmax -Reduktion überlebten länger (mOS 13 Monate; 95 % CI, 8–18) als
die übrigen Patientinnen (mOS 4 Monate; 95 % CI, 2–6; p = 0,001). Von allen
untersuchten Ausgangsfaktoren wie Alter, ECOG Score und extrahepat. Befall hatte
nur die hepatische Tumorlast einen signifikanten Einfluss auf das
Gesamtüberleben (p = 0,02).
Beurteilung Die Studie liefert den ersten Hinweis dafür, dass das
metabolischen Frühansprechen von radioembolisierten Lebermetastasen beim
Brutkrebs bereits 4 Wochen nach erfolgter SIRT von hoher prädiktiver Relevanz
ist. Nach Bestätigung der Ergebnisse in größeren Studien sollte die frühe
posttherapeutische FDG-PET/CT eine Optimierung des Patientenmanagement unter
Berücksichtigung des Ansprechverhaltens nach Radioembolisation erbringen
Key words FDG-PET/CT - breast cancer - SIRT - radioembolization - FDG - liver metastases
Schlüsselwörter Radioembolisation - Brustkrebs - SIRT - FDG-PET/CT - Lebermetastasen