Zusammenfassung
Körperliches Training kann alle Größen des Frakturrisikos positiv beeinflussen,
ein direkter Nachweis des frakturreduktiven Potentials fehlt indes. Ziel dieser
Übersicht ist es, den frakturpräventiven Effekt körperlichen Trainings zu
belegen und die trainings-wissenschaftlich/organisatorische Vorgehensweise am
Beispiel der Erlanger Fitness- und Osteoporose Präventions-Studie zu
diskutieren.
137 früh-postmenopausale Frauen mit Osteopenie verteilten sich 1998 auf die
Trainings- (TG) und die Kontrollgruppe (KG) der Studie. Primärer Endpunkt war
die Häufigkeit niedrig-traumatischer klinischer Frakturen.
Nach 16-jähriger Studiendauer wurden 105 Teilnehmerinnen mit 1680
Teilnehmerjahren in die Analyse eingeschlossen. Die Frakturrate
niedrig-traumatischer Frakturen (0,42; 95 % CI: 0,20–0,86) sowie
osteoporotischer Hauptfrakturen (0,37; 0,14–0,88) lagen in der TG signifikant
niedriger als in der KG. Die Knochendichte an Lendenwirbelsäule (TG: –1,5 ± 5,0
% vs. KG: –5,8 ± 6,4 %) und Schenkelhals (TG: –6,5 ± 4,6 % vs. KG: –9,6 ± 5,0 %)
nahm in beiden Gruppen z.T. signifikant ab, die Reduktion in der KG war jedoch
für beide Regionen signifikant (p ≤ .001) deutlicher. Im Rahmen der EFOPS
durchgeführte Substudien zu trainingswissenschaftlichen Aspekten zeigten
weiterhin, dass (1) ein schnellkräftig durchgeführtes (Kraft-)Training
signifikant günstigere Effekte auf die Knochendichte ausübt als ein mit
moderater oder langsamer Bewegungsgeschwindigkeit durchgeführtes Training. (2)
Eine Trainingsperiodisierung im Vergleich zur simplen Progression der Belastung
günstigere Effekte auf Muskelkraft, Knochendichte und Teilnehmer-Compliance hat
und (3) dass eine Trainingsfrequenz von weniger als zwei
Trainingseinheiten/Woche auch bei hoher Reizintensität und -rate keinerlei
positive Effekte auf die Knochendichte auslöst.
Das unter besonderer Berücksichtigung physiologischer und
trainingswissenschaftlicher Prinzipien sowie Vorgaben des ambulanten
Rehabilitationssports durchgeführte Projekt belegt den klinisch hochrelevanten,
frakturpräventiven Effekt eines körperlichen Trainings bei früh-postmenopausalen
Frauen.
Abstract
Exercise might be one of the most effective therapies to prevent low-traumatic
fractures. However, there is still no definite evidence for fracture-preventing
effects of exercise on bone. Further, the multiple training aims (i. e. bone
strengthening, fall- and fall-impact reduction), corresponding types of exercise
and proper composition of exercise parameters, designing effective, safe and
customized exercise protocols makes this far from trivial. Moreover, bearing in
mind that subjects should maintain exercise life-long, the attractiveness of the
exercise program is highly relevant. The aim of the present article is to (a)
provide evidence for the fracture-preventing effect of exercise and (b) discuss
the generation of effective exercise strategies based on the Erlanger Fitness
and Osteoporosis Prevention Study (EFOPS), a 16-year intervention study focusing
on low-traumatic clinical fractures.
Hundred thirty-seven (137) early postmenopausal women with osteopenia were
included in the EFOPS project in 1998. Due to the long-term approach of the
study, we applied a non-randomized design with a non-equally balanced
distribution of the exercise (EG: n = 86) vs. control (CG). The primary endpoint
was the fracture rate of low-traumatic clinical fractures; secondary endpoints
were rate of major osteoporotic fractures and development of bone mineral
density (BMD). However, apart from these main study aims, several
exercise-related issues were addressed in sub-studies particularly during the
first six study years.
After 16 years, 105 participants with 1680 participant years were included in the
final analysis. The fracture rates of low-traumatic fractures (0.42; 95 % CI:
0.20–0.86) and osteoporotic main fractures (0.37; 95 % CI: 0.14–0.88) were
significantly lower in the EG compared to the CG. The exercise effect on BMD at
the lumbar spine (EG: –1.5 ± 5.0 % vs. CG: –5.8 ± 6.4 %; p < .001) and
femoral neck (–6.5 ± 4.6 % vs.–9.6 ± 5.0 %, p < .001) consistently increased
during the study course. Sub-studies focusing on BMD and strength effects
indicated among others that (a) power trainings is superior to strength training
to affect BMD; (b) periodized approaches might be more effective for increasing
strength and BMD and maintaining compliance compared with strategies relying on
progression only; (c) exercise frequency below 2 sessions/week did not affect
BMD even with high strain magnitude and rates.
In summary, a sport-scientific approach that clearly scheduled exercise type,
exercise parameters and exercise principles and adequately incorporating basic
principles of bone metabolism and fall risk might be the most promising strategy
to address fracture risk in older people. Apart from sport-science and medicine,
however, it is essential to implement the program in an attractive social
setting that enables regular, individualized and effective, but also safe and
pleasurable exercise training to facilitate subjects’ adherence.
Schlüsselwörter Körperliches Training - niedrig traumatische Fraktur - osteoporotische Hauptfraktur
- Trainingsstrategie
Key words Exercise - low-traumatic fracture - osteoporotic main fracture - exercise strategy