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DOI: 10.1055/a-1072-7536
„Ein Unglück kommt selten allein …“
“Bad Luck Rarely Comes Unaccompanied …” Beide Autorinnen sind Partner im EU-Forschungsprojekt ADVANCE (Automatic Detection of VAscular Networks for Cancer Evaluation) Grant Agreement No. 621015.Zusammenfassung
Die nichtinvasiven Geräte wie die optische Kohärenztomografie (OCT) und die konfokale Lasermikroskopie (KLM) sind bei der Diagnostik und Therapieauswahl vieler Erkrankungen z. B. von nichtmelanozytärem Hautkrebs sehr hilfreich. Ihr Einsatz eignet sich insbesondere dann, wenn differenzialdiagnostisch mehrere Diagnosen infrage kommen, die eine die andere Erkrankung verschleiert oder ein tieferer nichtinvasiver Blick in die Haut nötig wird.
Wir berichten über den Fall einer 89-jährigen Patientin mit Stevens-Johnson-Syndrom (SJS) nach Einnahme von Allopurinol aufgrund von Hyperurikämie und Gicht. Mit der OCT und KLM können erstmals die Charakteristika beider gemeinsam vorliegender Erkrankungen in vivo dargestellt werden.
Abstract
Noninvasive devices like optical coherence tomography (OCT) and confocal laser microscopy (CLSM) are very useful in the diagnosis and therapeutic decision of many diseases, for example of non-melanoma skin cancer. Their use is particularly suitable, if a number of diagnoses need to be considered as a differential diagnosis, or if one disease obscures the other or if a deeper non-invasive look into the skin is necessary.
We here report on the case of an 89-year-old female patient with Stevens-Johnson syndrome (SJS) after the intake of allopurinol due to hyperuricemia and gout. With OCT and CLSM the characteristics of both together occurring diseases can be displayed in vivo.
Publication History
Article published online:
06 April 2020
© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York
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Literatur
- 1 Dalbeth N, Merriman TR, Stamp LK. Gout. Lancet 2016; 388: 2039-2052
- 2 Martinon F. Mechanisms of uric acid crystal-mediated autoinflammation. Immunol Rev 2010; 233: 218-232
- 3 Schöpf E, Mockenhaupt M, Rzany B. Schwere Arzneimittelexantheme: Toxisch Epidermale Nekrolyse, Stevens-Johnson-Syndrom, Erythema exsudativum multiforme: Diagnose, Epidemiologie und Therapie. In: Braun-Falco O, Plewig G, Meurer M. Hrsg. Fortschritte der praktischen Dermatologie und Venerologie. Berlin: Springer; 1993: 251-256
- 4 Tognetti L, Cinotti E, Fiorani D. et al. Noninvasive diagnosis of liquefied gouty tophus: Reflectance confocal microscopy as an alternative to polarizing light microscopy analysis. Skin Res Technol 2019; 25: 240-241
- 5 Ning TC, Keenan RT. Unusual clinical presentations of gout. Curr Opin Rheumatol 2010; 22: 181-187
- 6 Chhana A, Dalbeth N. The gouty tophus: a review. Curr Rheumatol Rep 2015; 17: 19
- 7 Hussain AA, Banzhaf CA, Themstrup L. et al. A case report of differentiating staphylococcal scalded skin syndrome and toxic epidermal necrolysis by optical coherence tomography. Skin Res Technol 2015; 21: 363-365
- 8 Banzhaf C, Jemec GBE. Imaging granulomatous lesions with optical coherence tomography. Case Rep Dermatol 2012; 4: 14-18
- 9 Abignano G, Del Galdo F, McGonagle D. THU0509 Optical coherence tomography description of tophi in gout shows that irregular tophus morphology, oedema and absence of capsule are associated with symptomatic disease. Annals of the Rheumatic diseases 2016; 75: 376
- 10 David C, Cinotti E, Labeille B. et al. Contribution of reflectance confocal microscopy and optical coherence tomography in the diagnosis of gouty tophus: first reported case. Ann Dermatol Venereol 2017; 144: 652-654