Wichtigstes Ziel der Adipositastherapie ist die langfristige Senkung des Körpergewichts, um das Risiko assoziierter Folgeerkrankungen und die damit verbundene vorzeitige Sterblichkeit zu senken. Grundlage der Therapie sind Ernährungs-, Bewegungs- und Verhaltenstherapie. Da die dauerhafte Adhärenz zu Lebensstilmodifikation schwierig ist, erscheint eine Arzneimitteltherapie häufig als besonders geeignete und vermeintlich unbedenkliche Alternative.
Abstract
Drugs should never be the first choice in the treatment of obesity and should only be used after a critical risk-benefit assessment. Orlistat, liraglutide, naltrexone/bupropion and two amphetamine derivatives (amfepramone, norpseudoephedrine) are currently approved for weight loss in Germany. The current German obesity guideline only recommends the (adjuvant) use of orlistat, if the indication for drug therapy is given at all. Amphetamines, diuretics and hormones (HCG, testosterone, thyroxine, growth hormones) are explicitly not recommended for weight loss. Evidence of an improvement in cardiovascular risk factors is not sufficient to assess the effectiveness and safety of any anti-obesity medication. Clinically relevant endpoints remain the only meaningful basis for a responsible and evidence-based risk-benefit assessment.
Schlüsselwörter
Adipositas - Orlistat - Liraglutid - Naltrexon/Bupropion - Amphetamin
Keywords
obesity - orlistat - liraglutide - naltrexone/bupropion - amphetamine