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DOI: 10.1055/a-1160-9478
Unterlassene Notfallbehandlung eines akuten allergischen Kontaktekzems
Failure to Provide Emergency Treatment for Acute Allergic Contact DermatitisZusammenfassung
Bei einer Patientin traten nach der Färbung der Augenbrauen mit einem vermutlich Paraphenylendiamin-haltigen Produkt eine großflächige Gesichtsrötung und eine periorbitale Schwellung auf. Bei der Vorstellung in der interdisziplinären Notaufnahme eines nahegelegenen Klinikums wurde auf eine Therapie verzichtet und die Patientin an einen niedergelassenen Dermatologen verwiesen. Erst mit Verzögerung und nach weiterer Verschlechterung des Hautbefundes wurde in einem anderen von der Patientin konsultierten Klinikum eine allergologische Notfalltherapie mit einem systemischen Glukokortikosteroid und einem Antihistaminikum eingeleitet.
Die Schlichtungsstelle beurteilte die Unterlassung der Notfalltherapie als einen ärztlichen Behandlungsfehler. Bei Einbezug der Kenntnis der zeitlichen Entwicklung der Erkrankung durch eine allergische Verursachung, die dem Dienstarzt bekannt war, wäre bei Einsatz einer Kortikoidtherapie das Krankheitsgeschehen wesentlich zu beeinflussen und eine deutliche Verkürzung des Krankheitsverlaufs zu erwarten gewesen.
Klinisch schwere akute allergische Kontaktekzeme bedürfen einer medizinischen Notfalltherapie, wozu neben einer Entfernung und Meidung möglicherweise auslösender Allergene auch eine topische und ggf. systemische antiinflammatorische Therapie gehört. Die Unterlassung dieser Notfalltherapie kann eine ärztliche Sorgfaltspflichtverletzung und damit einen Behandlungsfehler darstellen. Die Versorgung dermatologischer Notfälle durch Nichtdermatologen entbindet diese nicht von der Pflicht zu einer Notfallbehandlung, wie sie unabhängig von der Spezialisierung von jedem Arzt erwartet werden muss. Interdisziplinäre Notfallambulanzen sollten Möglichkeiten der konsiliarischen Unterstützung durch Dermatologen vorsehen.
Abstract
Following eyebrow tinting with a product containing presumably paraphenylenediamine, extensive facial redness and periorbital swelling developed in a female patient. At the presentation in the interdisciplinary emergency room of a nearby hospital, the patient was not treated, but referred to a dermatologist in private practice. Only after a delay and after further deterioration of the skin findings, an allergological emergency therapy with a systemic glucocorticosteroid and an antihistamine was initiated in another hospital consulted by the patient.
The Independent Medical Expert Council (IMEC) assessed the failure to provide emergency therapy as a medical treatment error. If the knowledge of the temporal development of the disease due to an allergic cause known to the emergency physician had been taken into account, the use of corticoid therapy would have had a significant influence on the course of the disease, and a significant shortening of the patient’s signs and symptoms could have been expected.
Clinically severe acute allergic contact dermatitis requires medical emergency therapy, which includes not only the removal and avoidance of potentially triggering allergens, but also topical and, if necessary, systemic anti-inflammatory therapy. Failure to provide this emergency therapy may constitute a breach of medical care duties and thus a treatment error. The care of dermatological emergencies by non-dermatologists does not release them from the obligation to provide emergency treatment as it must be expected from every physician irrespective of his specialization. Interdisciplinary emergency departments should provide for possibilities of consiliary support by dermatologists.
Publication History
Article published online:
17 June 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Schnuch A, Lessmann H, Frosch PJ. et al. para-Phenylenediamine: the profile of an important allergen. Results of the IVDK. Br J Dermatol 2008; 159: 379-386
- 2 de Groot AC. Side-effects of henna and semi-permanent „black henna“ tattoos: a full review. Contact Dermatitis 2013; 69: 1-25
- 3 Diepgen TL, Naldi L, Bruze M. et al. Prevalence of Contact Allergy to p-Phenylenediamine in the European General Population. J Invest Dermatol 2016; 136: 409-415
- 4 Schubert S, Lessmann H, Schnuch A. IVDK. et al. Factors associated with p-phenylenediamine sensitization: data from the Information Network of Departments of Dermatology, 2008–2013. Contact Dermatitis 2018; 78: 199-207
- 5 Elsner P, Schliemann S. Dangerous cosmetic products in Germany: Analysis of the RAPEX database of the European Commission. Hautarzt 2017; 68: 885-889
- 6 Sosted H, Johansen JD, Andersen KE. et al. Severe allergic hair dye reactions in 8 children. Contact Dermatitis 2006; 54: 87-91
- 7 Ali L, Foulds JS, Abdul GhaffarS. Severe eyelid allergic contact dermatitis secondary to eyelash tint: two case reports. Contact Dermatitis 2017; 77: 59-60
- 8 Nosbaum A, Dupin C, Nicolas J-F. et al. Severe immediate hypersensitivity and allergic contact dermatitis caused by hair dyes. Contact Dermatitis 2012; 67: 52-53
- 9 Koley S, Sarkar J, Choudhary S. et al. Erythema multiforme following application of hair dye. Indian J Dermatol 2012; 57: 230-232
- 10 Vogel TA, Heijnen RW, Coenraads P-J. et al. Two decades of p-phenylenediamine and toluene-2,5-diamine patch testing – focus on co-sensitizations in the European baseline series and cross-reactions with chemically related substances. Contact Dermatitis 2017; 76: 81-88
- 11 Ingram JR, Hughes TM, Stone NM. Potential danger of hair dyes marketed as free from para-phenylenediamine. Int J Dermatol 2014; 53: e257-e258
- 12 Antonov D, Schliemann S, Elsner P. Therapy and Rehabilitation of Allergic and Irritant Contact Dermatitis. Contact Dermatitis; 2011: 963-983 Im Internet: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-03827-3_49
- 13 Elsner P, Agner T. Hand eczema: treatment. J Eur Acad Dermatol Venereol 2020; 34 (Suppl. 01) 13-21
- 14 Lafontaine C. § 630a BGB Vertragstypische Pflichten beim Behandlungsvertrag. In: Junker M, Beckmann RM, Rüßmann H. Hrsg. Juris PraxisKommentar BGB: Schuldrecht: (Teil 3: 631 bis 853). Juris GmbH; 2015
- 15 Musterberufsordnung für Ärzte. 2015 Im Internet: http://dx.doi.org/10.3238/arztebl.2015.mbo_daet2015
- 16 RefectoCil® Augenbrauen- und Wimpernfarben. A-2333 Leopoldsdorf: GW Cosmetics GmbH. Im Internet: https://www.hair-haus.de/fileadmin/downloads/Produktdatenblatt%20fuer%20RefectoCil%20AWF%20%28Schwarze%20blaue%20und%20braune%20Farbtoene%29%204%20%201%20%2013.pdf