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DOI: 10.1055/a-1164-7058
Ergeben sich durch die Einführung der 8. Auflage der TNM-Klassifikation Änderungen für eine leitliniengerechte, chirurgische Therapiestrategie des Lungenkarzinoms?
Surgical Treatment of Lung Cancer: How Has the Introduction of the 8th Edition of the TNM Classification Affected Guideline-Based Therapy?Zusammenfassung
Einleitung Durch die 8. Auflage der TNM-Klassifikation und die aktualisierte S3-Leitlinie ergaben sich in den letzten beiden Jahren Neuerungen in der Stadieneinteilung und Behandlung des Lungenkarzinoms. Ziel dieser Arbeit ist es, die Stadiendifferenzierungen und -wechsel von der 7. hin zur 8. Auflage zu identifizieren und mögliche therapeutische, insbesondere chirurgische Konsequenzen darzustellen.
Methoden Prospektive Datenerhebung aller Lungenkrebsprimärfälle vom 01.01.2016 bis 31.12.2016 an 2 thoraxchirurgischen Zentren und Nachuntersuchung im März 2019. Vergleich der 7. Auflage der Tumorklassifikation für das Lungenkarzinom mit der 8. Auflage in Hinblick auf Veränderungen des Stadiums, Auswirkungen auf die leitliniengerechte, insbesondere chirurgische Therapie des Lungenkarzinoms und das Gesamtüberleben.
Ergebnisse Es konnten 432 Primärfälle einer Lungenkrebserkrankung ermittelt werden. Davon konnten entsprechend der 8. Auflage 82 Patienten (7. Auflage: n = 85) dem Stadium I, 43 (n = 49) Patienten dem Stadium II, 100 (n = 91) Patienten dem Stadium III und 207 (n = 207) Patienten dem Stadium IV zugeordnet werden. Es wurden 81 (18,7%) Veränderungen des Tumorstadiums mit einer deutlichen Tendenz zur Höherstufung (77 Aufwertungen vs. 4 Abwertungen) detektiert. Bei 63 Patienten (14,6%) zeigte sich ein Stadienwechsel innerhalb eines Stadiums (z. B. IIA → IIB), für 18 Patienten (4,1%) ergab die Auswertung einen übergreifenden Stadienwechsel (z. B. IIB → IIIA) mit einer formalen Änderung in der Therapieempfehlung ohne primär operative Therapieindikation bei 12 Patienten (2,8%). Die neu eingeführten Subgruppen (IA1–3, IIIC und IVA/B) ergaben für 290 Patienten (67,1%) eine spezifischere Stadiendifferenzierung. Für die neuen Stadien IVA/B konnte ein signifikanter Unterschied im 2-Jahres-Überleben dargestellt werden (IVA = 25,2%; IVB = 13,0%; p < 0,05).
Schlussfolgerung Die Weiterentwicklung der TNM-Klassifikation für das Bronchialkarzinom zur aktuellen 8. Auflage zeichnet sich durch eine differenziertere Einteilung aus. Im untersuchten Kollektiv zeigte sich eine deutliche Tendenz zur Höherstufung des Tumorstadiums. Unter Berücksichtigung der aktuellen Empfehlungen aus der S3-Leitlinie reduziert sich daher die Anzahl der Patienten mit formal primärer OP-Empfehlung im Stadium I – IIIA. Vor allem die Veränderungen des T-Status bei gleichbleibendem N-Status und die Aufwertung einzelner Tumorformeln in ein höheres Tumorstadium verursachen diese Dynamik. Das signifikant bessere 2-Jahres-Überleben im Stadium IVA bei singulärer Fernmetastasierung (M1b) und M1a-Metastasierung im Vergleich zum Stadium IVB unterstützt die differenzierte Betrachtung der unterschiedlichen Metastasierungsgrade.
Abstract
Study Aim The 8th edition of the TNM classification combined with the latest update of the S3-guideline (by AWMF/Scientific Medical Societies in Germany) on prevention, diagnosis, therapy and follow-up of lung cancer led to several changes in staging and treatment of lung cancer. The aim of this study was to identify differences in the distribution of patients due to changes from the 7th to the 8th edition that affected staging. The influence on surgical therapy will be discussed by using the recommendations of the latest S3 guideline.
Methods Prospective analysis of all primary cases at two thoracic surgical centres in the year 2016 and follow-up in March 2019. Comparison of the 7th edition of tumour classification for lung cancer with the 8th edition, focused on changes in tumour staging and its effects on the appropriate surgical therapy according to the latest S3 guideline.
Results A total of 432 primary cases comprised the study population. According to the 8th edition, 82 patients (7th edition: n = 85) in stage I, 43 (n = 49) patients in stage II, 100 (n = 91) patients in stage III and 207 (n = 207) patients are assigned to stage IV. 81 changes (18.7%) were detected (77 upgrades vs. 4 downgrades). 63 patients (14.6%) exhibited a different graduation within the stages. 18 patients (4.1%) were classified in different tumour stages. As a result, fewer patients (n = 12; 2.8%) should have surgery according to the latest S3 guidelines. 290 patients (67.1%) were classified to new subgroups (IA1–3, IIIC and IVA/B). Two-year survival was significantly higher in IVA (25.2%) vs. IVB (13.0%) patients (p < 0.05).
Conclusion The 8th edition of the TNM-classification affords a higher level of differentiation. In this study, the new TNM classification led to a shift in the distribution, with a tendency to increase the tumour stage. This is mainly caused by changes in the T-descriptor and stage grouping. As a result, fewer patients in stage I – IIIA should have surgery according to the latest S3 guidelines. A significantly higher two-year survival rate was detected in stage IVA (M1a and M1b) compared to IVB and justifies the new differentiation due to the metastatic pattern.
Publication History
Article published online:
06 July 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Petersen I, Warth A. Lung cancer: developments, concepts, and specific aspects of the new WHO classification. J Cancer Res Clin Oncol 2016; 142: 895-904 doi:10.1007/s00432-015-2004-4
- 2 Saeger W, Schnabel PA, Komminoth P. Grading neuroendokriner Tumoren. Pathologe 2016; 37: 304-313 doi:10.1007/s00292-016-0186-4
- 3 Travis WD, Brambilla E, Nicholson AG. et al. The 2015 World Health Organization classification of lung tumors: impact of genetic, clinical and radiologic advances since the 2004 classification. J Thorac Oncol 2015; 10: 1243-1260 doi:10.1097/JTO.0000000000000630
- 4 Rodriguez-Canales J, Parra-Cuentas E, Wistuba II. Diagnosis and molecular classification of lung cancer. Cancer Treat Res 2016; 170: 25-46 doi:10.1007/978-3-319-40389-2_2
- 5 Mountain CF, Carr DT, Anderson WA. A system for the clinical staging of lung cancer. Am J Roentgenol Radium Ther Nucl Med 1974; 120: 130-138
- 6 Goldstraw P, Crowley J, Chansky K. et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for the revision of the TNM stage groupings in the forthcoming (seventh) edition of the TNM Classification of malignant tumours. J Thorac Oncol 2007; 2: 706-714 doi:10.1097/JTO.0b013e31812f3c1a
- 7 Rami-Porta R, Bolejack V, Crowley J. et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for the revisions of the T descriptors in the forthcoming eighth edition of the TNM classification for lung cancer. J Thorac Oncol 2015; 10: 990-1003 doi:10.1097/JTO.0000000000000559
- 8 Asamura H, Chansky K, Crowley J. et al. The International Association for the Study of Lung Cancer Lung Cancer Staging Project: proposals for the revision of the N descriptors in the forthcoming 8th edition of the TNM classification for lung cancer. J Thorac Oncol 2015; 10: 1675-1684 doi:10.1097/JTO.0000000000000678
- 9 Eberhardt WEE, Mitchell A, Crowley J. et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for the revision of the M descriptors in the forthcoming eighth edition of the TNM classification of lung cancer. J Thorac Oncol 2015; 10: 1515-1522 doi:10.1097/JTO.0000000000000673
- 10 Goldstraw P, Chansky K, Crowley J. et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for revision of the TNM stage groupings in the forthcoming (eighth) edition of the TNM classification for lung cancer. J Thorac Oncol 2016; 11: 39-51 doi:10.1016/j.jtho.2015.09.009
- 11 Detterbeck FC, Chansky K, Groome P. et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: methodology and validation used in the development of proposals for revision of the stage classification of NSCLC in the forthcoming (eighth) edition of the TNM classification of lung cancer. J Thorac Oncol 2016; 11: 1433-1446 doi:10.1016/j.jtho.2016.06.028
- 12 Travis WD, Brambilla E, Noguchi M. et al. International Association for the Study of Lung Cancer/American Thoracic Society/European Respiratory Society international multidisciplinary classification of lung adenocarcinoma. J Thorac Oncol 2011; 6: 244-285 doi:10.1097/JTO.0b013e318206a221
- 13 Robinson LA, Ruckdeschel JC, Wagner H. et al. Treatment of non-small cell lung cancer-stage IIIA: ACCP evidence-based clinical practice guidelines (2nd edition). Chest 2007; 132: 243S-265S doi:10.1378/chest.07-1379
-
14
Deutsche Krebsgesellschaft,
Deutsche Krebshilfe,
AWMF.
S3-Leitlinie Prävention, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Lungenkarzinoms. Langversion 1.0 – Februar 2018. AWMF-Registernummer: 020/007OL. Im Internet (Stand: 15.04.2020): https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/020-007OL_l_S3_Lungenkarzinom_2018-03.pdf
- 15 Mountain CF. Revisions in the international system for staging lung cancer. Chest 1997; 111: 1710-1717 doi:10.1378/chest.111.6.1710
- 16 Okada M, Nishio W, Sakamoto T. et al. Evolution of surgical outcomes for nonsmall cell lung cancer: time trends in 1,465 consecutive patients undergoing complete resection. Ann Thorac Surg 2004; 77: 1926-1930 doi:10.1016/j.athoracsur.2004.01.002
- 17 Vansteenkiste J, De Ruysscher D, Eberhardt WEE. et al. Early and locally advanced non-small-cell lung cancer (NSCLC): ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 2013; 24 (Suppl. 06) vi89-vi98 doi:10.1093/annonc/mdt241
- 18 Reck M, Popat S, Reinmuth N. et al. Metastatic non-small-cell lung cancer (NSCLC): ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 2014; 25 (Suppl. 03) iii27-iii39 doi:10.1093/annonc/mdu199
- 19 Ettinger DS, Wood DE, Aisner DL. et al. Non-Small Cell Lung Cancer, Version 5.2017, NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology. J Natl Compr Canc Netw 2017; 15: 504-535
- 20 Andre F, Grunenwald D, Pujol JL. et al. Patterns of relapse of N2 nonsmall-cell lung carcinoma patients treated with preoperative chemotherapy: should prophylactic cranial irradiation be reconsidered?. Cancer 2001; 91: 2394-2400
- 21 Tufman A, Kahnert K, Kauffmann-Guerrero D. et al. Klinische Relevanz der M1b- und M1c-Deskriptoren der neuen TNM-8-Klassifikation des Lungenkarzinoms. Strahlenther Onkol 2017; 193: 392-401 doi:10.1007/s00066-017-1118-9
- 22 Billing PS, Miller DL, Allen MS. et al. Surgical treatment of primary lung cancer with synchronous brain metastases. J Thorac Cardiovasc Surg 2001; 122: 548-553 doi:10.1067/mtc.2001.116201