Zusammenfassung
Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Behandlung der Netzhautablösung. Hier
wird unterschieden zwischen behandlungsbedürftigen Ablatiovorstufen, die
retinopexiert werden, und der manifesten Netzhautablösung, welche
weiterführender Chirurgie bedarf. Nicht immer bedeutet ein anatomischer Erfolg
zugleich auch einen funktionellen Erfolg. Typische postoperative Komplikationen
und Einflussfaktoren auf das anatomische und funktionelle Ergebnis werden
vorgestellt und diskutiert.
Abstract
This review article summarizes the relevant surgical strategies for retinal
detachment repair and discusses common postoperative complications, as well as
factors influencing the functional and anatomical results. Treatment of retinal
detachment requires surgery. In most cases, pars plana vitrectomy is performed.
In phakic patients with a clear lens scleral buckling can be considered as an
alternative. Laser and cryotherapy are still the standard for treatment in
symptomatic retinal tears or degenerations without retinal detachment.
Postoperatively, the occurrence of a re-detachment as well as the development of
proliferative vitreoretinopathy can have a negative influence on postoperative
results. Furthermore, typical complications include the occurrence of a cystoid
macular edema, epiretinal membrane or even persistent neurosensory detachment.
Functional results are significantly influenced by macular involvement and the
primary anatomical success rate.
Schlüsselwörter
rhegmatogene Netzhautablösung - Therapie - Vitrektomie - Komplikationen - Retina - rhegmatogene Ablatio
Key words
rhegmatogenous retinal detachment - treatment - vitrectomy - complications - retina