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DOI: 10.1055/a-1212-6149
Transarterielle periartikuläre Embolisation (TAPE): klinischer Einsatz und erste Erfahrungen in Deutschland
Transarterial Periarticular Embolization (TAPE): Indications and Initial Experience in GermanyZusammenfassung
Ziel Anhand von Fallbeispielen sollen die Anwendungsmöglichkeiten, Technik und initialen Ergebnisse der transarteriellen periartikulären Embolisation (TAPE) dargestellt werden.
Material und Methoden Die TAPE wurde bei 3 Patienten mit chronischen Schmerzen an unterschiedlichen Gelenken angewendet. Im ersten Fall lag eine aktivierte Arthrose des Schultergelenks, im zweiten Fall eine Epicondylitis humeri ulnaris („Golfer-Ellenbogen“) und im dritten Fall ein Patellaspitzensyndrom („Jumpers Knee“) vor.
Ergebnisse Bei allen 3 Patienten konnte die TAPE technisch erfolgreich durchgeführt werden. Dabei wurden entweder durch einen transradialen oder transfemoralen Zugang die Endäste der entsprechenden Gelenkarterien superselektiv mittels Mikrokatheter sondiert und mit in Kontrastmittel aufgelöstem Imipenem/Cilastatin embolisiert. Postinterventionell kam es bei der Behandlung des Kniegelenks zu einer Hautrötung, die sich innerhalb einer Woche wieder zurückbildete. Weitere Komplikationen traten nicht auf. Bei allen Patienten zeigte sich bereits am ersten postoperativen Tag eine Linderung der Beschwerden, die anhand von klinischen Tests und der subjektiven Einschätzung der Schmerzen auf einer visuellen Analogskala dokumentiert werden konnte.
Schlussfolgerung Die initialen Erfahrungen, die in unserer Klinik mit der TAPE gemacht werden konnten, sind ermutigend und zeigen, dass das Verfahren das Potenzial zur Erweiterung der gering invasiven Therapieoptionen bei Patienten mit therapierefraktären chronischen Gelenkschmerzen und Enthesiopathien hat.
Kernaussagen
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Die TAPE ist eine noch junge Therapie zur Behandlung von Gelenkschmerzen und Enthesiopathien unterschiedlicher Genese.
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Die TAPE ist eine technisch anspruchsvolle endovaskuläre Intervention, die eine hohe Expertise voraussetzt.
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Die TAPE hat das Potenzial, das Behandlungsspektrum von Patienten mit chronischen Gelenkschmerzen zu erweitern.
Abstract
Purpose The purpose of this article is to demonstrate the potential indications, procedural technique and initial results of the transarterial periarticular embolization (TAPE).
Material and Methods TAPE was performed in three patients with chronic pain in different joints. In the first case the patient suffered from osteoarthritis of the shoulder, in the second case from epicondylitis humeri ulnaris (“golfer-elbow”) and in the third case from patellar tendinitis (“jumpers-knee”). Clinical as well as pain assessment was performed pre and post-interventionally.
Results TAPE was performed with technical success in all three patients. For vessel access, either a transradial or transfemoral access was chosen. The joint supplying vessels were catheterized superselectively with microcatheters and embolized with Imipenem/Cilastatin diluted in contrast medium. After embolization of the knee the patient demonstrated skin redness, which disappeared within one week. No further complications were noted. All patients reported significant pain relief within the first day after intervention.
Conclusion TAPE is a novel therapy for the treatment of persistent, chronic joint pain and tendinopathies, supported by publications from institutes outside of Europe. The initial experiences made in our institute are encouraging and suggest that TAPE may have the potential as an adjunct therapy option for patients with therapy-resistant chronic joint and tendinopathy-pain.
Key Points
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TAPE is a novel therapy for treatment of degenerative joint pain and tendinopathies
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TAPE is a technically challenging endovascular procedure and requires high interventional expertise
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TAPE may have the potential to develop to a minimally-invasive therapy option for patients with chronic joint pain
Citation Format
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Katoh M, Schott P, Freyhardt P et al. Transarterial Periarticular Embolization (TAPE): Indications and Initial Experience in Germany. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1046 – 1052
Key words
Transarterial periarticular embolization (TAPE) - chronic joint pain - osteoarthritis - tendinopathyPublication History
Received: 25 May 2020
Accepted: 19 June 2020
Article published online:
03 September 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Waldenberger P, Chemelli A, Hennerbichler A. et al. Transarterial embolization for the management of hemarthrosis of the knee. Eur J Radiol 2012; 81: 2737-2740
- 2 Okuno Y, Matsumura N, Oguro S. Transcatheter arterial embolization using imipenem/cilastatin sodium for tendinopathy and enthesopathy refractory to nonsurgical management. J Vasc Interv Radiol 2013; 24: 787-792
- 3 Okuno Y, Korchi AM, Shinjo T. et al. Transcatheter arterial embolization as a treatment for medial knee pain in patients with mild to moderate osteoarthritis. Cardiovasc Intervent Radiol 2015; 38: 336-343
- 4 Okuno Y, Korchi AM, Shinjo T. et al. Midterm Clinical Outcomes and MR Imaging Changes after Transcatheter Arterial Embolization as a Treatment for Mild to Moderate Radiographic Knee Osteoarthritis Resistant to Conservative Treatment. J Vasc Interv Radiol 2017; 28: 995-1002
- 5 Okuno Y, Iwamoto W, Matsumura N. et al. Clinical Outcomes of Transcatheter Arterial Embolization for Adhesive Capsulitis Resistant to Conservative Treatment. J Vasc Interv Radiol 2017; 28: 161-167.e1
- 6 Iwamoto W, Okuno Y, Matsumura N. et al. Transcatheter arterial embolization of abnormal vessels as a treatment for lateral epicondylitis refractory to conservative treatment: a pilot study with a 2-year follow-up. J Shoulder Elbow Surg 2017; 26: 1335-1341
- 7 Hwang JH, Park SW, Kim KH. et al. Early Results of Transcatheter Arterial Embolization for Relief of Chronic Shoulder or Elbow Pain Associated with Tendinopathy Refractory to Conservative Treatment. J Vasc Interv Radiol 2018; 29: 510-517
- 8 Dye SF, Vaupel GL, Dye CC. Conscious Neurosensory Mapping of the Internal Structures of the Human Knee Without Intraarticular Anesthesia. The American Journal of Sports Medicine 2016; 26: 773-777
- 9 Mapp PI, Walsh DA. Mechanisms and targets of angiogenesis and nerve growth in osteoarthritis. Nat Rev Rheumatol 2012; 8: 390-398
- 10 Ayral X, Pickering EH, Woodworth TG. et al. Synovitis: a potential predictive factor of structural progression of medial tibiofemoral knee osteoarthritis – results of a 1 year longitudinal arthroscopic study in 422 patients. Osteoarthritis and Cartilage 2005; 13: 361-367
- 11 Fuchs J, Prütz F. Prevalence of joint pain in Germany, Robert Koch-Institut, Epidemiologie und Gesundheitsberichterstattung. Journal of Health Monitoring 2017; 2 (03) DOI: 10.17886/RKI-GBE-2017-056. Robert Koch-Institut, Berlin
- 12 Goldman DT, Piechowiak R, Nissman D. et al Current Concepts and Future Directions of Minimally Invasive Treatment for Knee Pain. Curr Rheumatol Rep 2018; Jul 23; 20 (09) 54