Dtsch Med Wochenschr 2021; 146(03): 181-184
DOI: 10.1055/a-1239-3728
Klinischer Fortschritt
Pneumologie

Antifibrotische Therapie – neue Indikationen bei Non-IPF-interstitiellen Lungenerkrankungen

Antifibrotic therapy – new approvals for non-IPF interstitial lung diseases
Philipp Markart
1   Medizinische Klinik V, Campus Fulda, Universitätsmedizin Marburg
2   Medizinische Klinik und Poliklinik 2, Universitätsklinikum Gießen
3   Biochemisches Institut, Justus-Liebig-Universität Gießen
,
Fotios Drakopanagiotakis
1   Medizinische Klinik V, Campus Fulda, Universitätsmedizin Marburg
,
Malgorzata Wygrecka
2   Medizinische Klinik und Poliklinik 2, Universitätsklinikum Gießen
3   Biochemisches Institut, Justus-Liebig-Universität Gießen
› Author Affiliations

Was ist neu?

Nintedanib zur Behandlung der SSc-ILE Nintedanib reduziert den jährlichen Abfall der forcierten Vitalkapazität (FVC) bei Patienten mit interstitieller Lungenerkrankung (ILE) in Assoziation mit einer systemischen Sklerose (SSc) und ist in dieser Indikation neu zugelassen.

Nintedanib zur Behandlung der chronischen progredient fibrosierenden ILE In der INBUILD-Studie wurde Nintedanib bei Patienten mit chronischer progredient fibrosierender ILE (Non-IPF) untersucht. Eingeschlossen waren Patienten mit exogen allergischer Alveolitis (EAA), idiopathischer nichtspezifischer interstitieller Pneumonie (iNSIP), unklassifizierbarer idiopathischer interstitieller Pneumonie, ILE bei rheumatoider Arthritis, SSc-ILE, expositionsassoziierter ILE, ILE bei Mischkollagenose, Sarkoidose und anderen fibrosierenden ILE. Nintedanib führte auch in dieser Patientengruppe zu einer signifikanten Reduktion des jährlichen FVC-Abfalls. Zusätzlich zur Therapie der IPF und der SSc-ILE ist Nintedanib jetzt auch zur Behandlung anderer chronischer progredient fibrosierender ILE zugelassen.

Pirfenidon bei Non-IPF-ILE Pirfenidon wurde ebenfalls bei Patienten mit progredienter Non-IPF-Lungenfibrose untersucht. In der finalen Analyse der RELIEF-Studie konnte ein signifikant positiver Effekt auf den Verlauf der FVC durch die Pirfenidon-Behandlung nachgewiesen werden. Eine Zulassung in dieser Indikation liegt bisher nicht vor. Im Rahmen einer Phase-II-Studie wurde Pirfenidon bei unklassifizierbarer progredienter ILE untersucht. Die Lungenfunktionsmessung im Zentrum (sekundärer Endpunkt) ergab eine signifikante Abschwächung des FVC-Verlusts nach 24 Wochen in der mit Pirfenidon behandelten Gruppe versus Placebo. Eine Zulassung in dieser Indikation liegt bisher ebenfalls nicht vor.

Abstract

Interstitial lung diseases (ILD) encompass more than 200 disorders of known and unknow etiology. Until recently, the antifibrotic drugs nintedanib and pirfenidone had only been approved for the treatment of idiopathic pulmonary fibrosis (IPF), but not for other ILD. In the randomized, double-blind, placebo-controlled SENSCIS trial, the efficacy and safety of nintedanib was investigated in patients with ILD associated with systemic sclerosis (SSc-ILD). Nintedanib significantly reduced the annual rate of decline in FVC compared with placebo leading to the approval of nintedanib for the treatment of SSc-ILD. Very recently, nintedanib has got approval for chronic fibrosing ILD with a progressive phenotype based on the data from the INBUILD trial. In this randomized, double-blind, placebo-controlled, phase III trial, patients with chronic hypersensitivity pneumonitis, idiopathic non-specific interstitial pneumonia, unclassifiable ILD, autoimmune ILD, sarcoidosis, and others were included, and nintedanib slowed the annual decline of pulmonary function by 57 % in these patients. Promising data are also available for pirfenidone in the treatment of patients with progressive, non-IPF lung fibrosis and unclassifiable progressive fibrosing ILD. In this article, we summarize the new approvals of antifibrotic drugs in non-IPF ILD, the results from the underlying clinical trials and the clinical implications.



Publication History

Article published online:
29 January 2021

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Georg Thieme Verlag KG
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  • Literatur

  • 1 Travis WD, Costabel U, Hansell DM. et al. An official American Thoracic Society/European Respiratory Society statement: Update of the international multidisciplinary classification of the idiopathic interstitial pneumonias. Am J Respir Crit Care Med 2013; 188: 733-748
  • 2 Richeldi L, du Bois RM, Raghu G. et al. Efficacy and Safety of Nintedanib in Idiopathic Pulmonary Fibrosis. N Engl J Med 2014; 370: 2071-2082
  • 3 King TE, Bradford WZ, Castro-Bernardini S. et al. A Phase 3 Trial of Pirfenidone in Patients with Idiopathic Pulmonary Fibrosis. N Engl J Med 2014; 370: 2083-2092
  • 4 Distler O, Highland KB, Gahlemann M. et al. Nintedanib for Systemic Sclerosis–Associated Interstitial Lung Disease. N Engl J Med 2019; 380: 2518-2528
  • 5 Goh N, Denton CP, Lynch DA. et al. Effect of nintedanib in patients with limited and extensive Systemic Sclerosis–Associated Interstitial Lung Disease: data from the SENSCIS trail. Am J Respir Crit Care Med 2020; 201: A1525
  • 6 Maher T, Distler O, Allanore Y. et al. Effect of nintedanib on progression of systemic sclerosis associated interstitial lung disease (SSc-ILD) beyond 52 weeks: data from the SENSCIS trail. Am J Respir Crit Care Med 2020; 201: A4558
  • 7 Flaherty KR, Wells AU, Cottin V. et al. Nintedanib in progressive fibrosing interstitial lung disease. N Engl J Med 2019; 381: 1718-1727
  • 8 Wells AU, Flaherty KR, Brown KK. et al. Nintedanib in patients with progressive fibrosing interstitial lung diseases-subgroup analyses by interstitial lung disease diagnosis in the INBUILD trial: a randomised, double-blind, placebo-controlled, parallel-group trial. Lancet Respir Med 2020; 8: 453-460
  • 9 Behr J, Neuser P, Prasse A. et al. Exploring efficacy and safety of oral Pirfenidone for progressive, non-IPF lung fibrosis (RELIEF) – a randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel group, multi-center, phase II trial. BMC Pulm Med 2017; 17: 122
  • 10 Guenther A, Prasse A, Kreuter M. et al. Exploring efficacy and safety of oral Pirfenidone for progressive, non-IPF lung fibrosis (RELIEF). Eur Resp J 2019; 54: RCT1879
  • 11 Maher J, Corte T, Fischer A. et al. Pirfenidone in patients with unclassifiable progressive fibrosing interstitial lung disease: a double-blind, randomised, placebo-controlled, phase 2 trail. Lancet Respir Med 2020; 8: 147-157