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DOI: 10.1055/a-1262-3160
Diabetische Retinopathie
Diabetic retinopathyZusammenfassung
Die diabetische Retinopathie (DR) ist die häufigste Ursache für schwere Sehbehinderung und Erblindung im erwerbstätigen Alter. Eine subjektive Beeinträchtigung des Sehvermögens tritt häufig erst in fortgeschrittenen Stadien der DR ein. Daher sind Screening-Maßnahmen asymptomatischer Patienten und eine stadiengerechte Behandlung essenziell. Dieser Beitrag gibt einen praxisbezogenen Überblick über diagnostische und therapeutische Prinzipien der nicht-proliferativen und proliferativen Form.
Abstract
Diabetic retinopathy (DR) is a vision-threatening microvascular complication of diabetes and the leading cause of blindness in working-age people. At the beginning of the metabolic disorder and in early stages of DR the patientʼs eyesight is often not affected. Depending on the duration of diabetes and in more advanced stages of DR the vision is compromised through the presence of diabetic macular edema (DME) and/or proliferative retinal complications. The management of DR comprises regular ophthalmic examinations according to clinical guidelines, the targeted application of multimodal imaging, and the specific treatment of DME and proliferative DR including secondary disorders such as neovascular glaucoma or persistent vitreous haemorrhage. Innovative ocular imaging techniques like optical coherence tomography (OCT), OCT angiography (OCT-A) and ultrawide field imaging play an important role in the assessment of diabetic patients. Various non-invasive imaging modalities have become part of the routine clinical work-up and help to identify new biomarkers for early diagnosis and long-term prognosis. In early stages of DR, the multifactorial intervention including glucose level and blood pressure control as well as optimizing the patientʼs cardiovascular risk profile is essential. A specific ophthalmic therapy is available for DME and proliferative DR (PDR). In patients with PDR the treatment regime includes panretinal laser photocoagulation or alternatively intravitreal anti-VEGF (vascular endothelial growth factor)-injections accompanied by close-meshed clinical monitoring. In patients with both, DME and PDR, it is suggested to start with Anti-VEGF drugs. In severe PDR with persistent vitreous haemorrhage, tractional maculopathy or tractional retinal detachment vitreoretinal surgery is recommended.
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Die diabetische Retinopathie (DR) ist eine visusbedrohende mikrovaskuläre Komplikation des Diabetes mellitus und weltweit die häufigste Ursache für Erblindung bei Erwerbstätigen.
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Die ophthalmologische Untersuchung entsprechend den aktuellen Empfehlungen (Nationale VersorgungsLeitlinie) ist bedeutsam, um visusbedrohende Komplikationen wie ein diabetisches Makulaödem (DMÖ) oder proliferative Stadien frühzeitig zu erkennen.
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Neben dem augenärztlichen Management sind bei DR die Einstellung der metabolischen Situation und die Optimierung des kardiovaskulären Risikoprofils essenziell.
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Multimodale, nichtinvasive bildgebende Verfahren (optische Kohärenztomografie, OCT-Angiografie) halten Einzug in die ophthalmologische Routine und eröffnen innovative Möglichkeiten der Früherkennung und Prognoseabschätzung durch neue Biomarker.
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In den Frühstadien der DR steht die Optimierung der metabolischen Situation im Vordergrund. Bei DMÖ oder fortgeschrittenen Stadien kommt die intravitreale Therapie oder Laserbehandlung zum Einsatz.
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Bei der PDR ist die panretinale Laserkoagulation (pLK) die etablierte Standardtherapie. Seit 2019 besteht eine Zulassung des intravitrealen Anti-VEGF-Hemmers (VEGF: Vascular endothelial Growth Factor) Ranibizumab für die PDR, die eines intensiven klinischen Monitorings bedarf.
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Bei gleichzeitigem Vorliegen eines DMÖ und einer PDR wird zunächst eine intravitreale Anti-VEGF-Therapie begonnen.
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Eine generelle Empfehlung für eine Kombinationstherapie aus Anti-VEGF-Gaben und pLK bei der PDR ohne DMÖ kann nach derzeitiger Studienlage nicht gegeben werden.
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Bei der schweren PDR mit persistierender Glaskörperblutung, traktiver Makulopathie oder Traktionsablatio stehen chirurgische Verfahren (Pars-plana-Vitrektomie) zur Verfügung.
Publikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
11. August 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Ziemssen F, Lemmen K, Bertram B. et al. Nationale Versorgungsleitlinie (NVL) Diabetische Retinopathie. Ophthalmologe 2016; 113: 623-638 DOI: 10.1007/s00347-016-0315-8.
- 2 Schorr GS, Hammes HP, Müller AU. et al. Prävention und Therapie von Netzhautkomplikationen bei Diabetes. Dtsch Arztebl Int 2016; 113: 816-823 DOI: 10.3238/arztebl.2016.0816.
- 3 Markan A, Agarwal A, Arora A. et al. Novel imaging biomarkers in diabetic retinopathy and diabetic macular edema. Ther Adv Ophthalmol 2020; 12 DOI: 10.1177/2515841420950513.
- 4 Gross JG, Glassman AR, Jampol LM. et al. Panretinal photocoagulation vs. intravitreous ranibizumab for proliferative diabetic retinopathy: a randomized clinical trial. JAMA 2015; 314 DOI: 10.1001/jama.2015.15217.
- 5 Gross JG, Glassman AR, Liu D. et al. Five-Year Outcomes of panretinal photocoagulation vs. intravitreous ranibizumab for proliferative diabetic retinopathy: a randomized clinical trial. JAMA Ophthalmol 2018; 136: 1138-1148 DOI: 10.1001/jamaophthalmol.2018.3255.
- 6 Lim G, Bellemo V, Xie Y. et al. Different fundus imaging modalities and technical factors in AI screening for diabetic retinopathy: a review. Eye Vis (London) 2020; 7: 21 DOI: 10.1186/s40662-020-00182-7.
- 7 Sivaprasad S, Prevost AT, Vasconcelos JC. et al. Clinical efficacy of intravitreal aflibercept versus panretinal photocoagulation for best corrected visual acuity in patients with proliferative diabetic retinopathy at 52 weeks (CLARITY): a multicentre, single-blinded, randomised, controlled, phase 2b, non-inferiority trial. Lancet 2017; 389: 2193-2203 DOI: 10.1016/S0140-6736(17)31193-5.
- 8 Yau JWY, Rogers SL, Kawasaki R. et al. Global prevalence and major risk factors of diabetic retinopathy. Diabetes Care 2012; 35: 556-564 DOI: 10.2337/dc11-1909.
- 9 Schöffel N, Wahrlich N, Bauer J. et al. Diabetische Retinopathie. Zentralbl Arbeitsmed 2016; 66: 101-104 DOI: 10.1007/s40664-015-0082-4.
- 10 Barth T, Helbig H. Diabetische Retinopathien. In: Kellner U, Heimann H, Wachtlin J, Lommatzsch AP. Hrsg. Atlas des Augenhintergrundes. 2. Aufl.. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2021
- 11 Scherbaum WA. Diabetes Update 2020: das Wichtigste für die ärztliche Praxis. Diabetologe 2020; 16: 435-445 DOI: 10.1007/s11428-020-00642-7.
- 12 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft (DOG); Retinologische Gesellschaft e. V. (RG), Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V. (BVA). Ergänzende Stellungnahme der DOG, der RG und des BVA zur Therapie der proliferativen diabetischen Retinopathie. Ophthalmologe 2020; 117: 755-759 DOI: 10.1007/s00347-020-01116-3.
- 13 Ziemssen F, Marahrens L, Roeck D. et al. Klinische Stadieneinteilung der diabetischen Retinopathie. Diabetologe 2018; 14: 550-556 DOI: 10.1007/s11428-018-0417-9.
- 14 Bornfeld N. Therapie der proliferativen diabetischen Retinopathie. Diabetologe 2018; 14: 590-596 DOI: 10.1007/s11428-018-0414-z.
- 15 Beutel J, Peters S, Lüke M. et al. Bevacizumab as adjuvant for neovascular glaucoma. Acta Ophthalmol 2010; 88: 103-109 DOI: 10.1111/j.1755-3768.2008.01355.x.
- 16 Scanlon PH, Malhotra R, Greenwood RH. et al. Comparison of two reference standards in validating two field mydriatic digital photography as a method of screening for diabetic retinopathy. Br J Ophthalmol 2003; 87: 1258-1263 DOI: 10.1136/bjo.87.10.1258.
- 17 Cheung CY, Tang F, Ting DSW. et al. Artificial intelligence in diabetic eye disease screening. Asia Pac J Ophthalmol (Phila) 2019; DOI: 10.22608/APO.201976.
- 18 Gulshan V, Peng L, Coram M. et al. Development and validation of a deep learning algorithm for detection of diabetic retinopathy in retinal fundus photographs. JAMA 2016; 316: 2402-2410 DOI: 10.1001/jama.2016.17216.
- 19 You QS, Guo Y, Wang J. et al. Detection of clinically unsuspected retinal neovascularization with wide-field optical coherence tomography angiography. Retina 2020; 40: 891-897 DOI: 10.1097/IAE.0000000000002487.
- 20 Flaxel CJ, Adelman RA, Bailey ST. et al. Diabetic Retinopathy Preferred Practice Pattern. Ophthalmology 2019; 127: P66-P145 DOI: 10.1016/j.ophtha.2019.09.025.
- 21 Jenkins AJ, Joglekar MV, Hardikar AA. et al. Biomarkers in diabetic retinopathy. Rev Diabet Stud 2015; 12: 159-195 DOI: 10.1900/RDS.2015.12.159.
- 22 Henke S, Papapostolou I, Heimes B. et al. OCT-Angiographie bei der diabetischen Maculopathie. Ophthalmologe 2018; 115: 941-947 DOI: 10.1007/s00347-017-0605-9.
- 23 Sandhu HS, Eladawi N, Elmogy M. et al. Automated diabetic retinopathy detection using optical coherence tomography angiography: a pilot study. Br J Ophthalmol 2018; 102: 1564-1569 DOI: 10.1136/bjophthalmol-2017-311489.
- 24 Sawada O, Ichiyama Y, Obata S. et al. Comparison between wide-angle OCT angiography and ultra-wide field fluorescein angiography for detecting non-perfusion areas and retinal neovascularization in eyes with diabetic retinopathy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2018; 256: 1275-1280 DOI: 10.1007/s00417-018-3992-y.
- 25 Barth T, Helbig H. Diabetisches Makulaödem. Augenheilkunde up2date 2021; 11: 211-225
- 26 Joussen A. Hrsg. Retinale Gefäßerkrankungen. Berlin, Heidelberg: Springer; 2012
- 27 Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Research Group – ETDRS. Early photocoagulation for diabetic retinopathy. ETDRS report number 9. Ophthalmology 1991; 98: 766-785
- 28 Maturi RK, Glassman AR, Josic K. et al. Effect of intravitreous anti-vascular endothelial growth factor vs. sham treatment for prevention of vision-threatening complications of diabetic retinopathy: The Protocol W Randomized Clinical Trial. JAMA Ophthalmol 2021; DOI: 10.1001/jamaophthalmol.2021.0606.
- 29 Evans JR, Fau C, Virgili G. Laser photocoagulation for diabetic retinopathy. Cochrane Database Syst Rev 2014; (08) CD011234 DOI: 10.1002/14651858.CD011234.
- 30 Diabetic Retinopathy Study Research Group – DRS. Photocoagulation treatment of proliferative diabetic retinopathy. Clinical application of Diabetic Retinopathy Study (DRS) findings. DRS Report Number 8. Ophthalmology 1981; 88: 583-600
- 31 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft (DOG), Retinologische Gesellschaft e. V. (RG), Berufsverband der Augenärzte Deutschlands e. V. (BVA). Stellungnahme der DOG, der RG und des BVA zur Therapie des diabetischen Makulaödems: Stand August 2019. Ophthalmologe 2020; 117: 218-247 DOI: 10.1007/s00347-019-01015-2.
- 32 Avery RL, Pearlman J, Pieramici DJ. et al. Intravitreal bevacizumab (Avastin) in the treatment of proliferative diabetic retinopathy. Ophthalmology 2006; 113: 1695.e1-1695.e15 DOI: 10.1016/j.ophtha.2006.05.064.
- 33 Wells JA, Glassman AR, Ayala AR. et al. Aflibercept, bevacizumab, or ranibizumab for diabetic macular edema: two-year results from a comparative effectiveness randomized clinical trial. Ophthalmology 2016; 123: 1351-1359 DOI: 10.1016/j.ophtha.2016.02.022.
- 34 Ip MS, Domalpally A, Sun JK. et al. Long-term effects of therapy with ranibizumab on diabetic retinopathy severity and baseline risk factors for worsening retinopathy. Ophthalmology 2015; 122: 367-374 DOI: 10.1016/j.ophtha.2014.08.048.
- 35 Martinez-Zapata MJ, Martí-Carvajal AJ, Solà I. et al. Anti-vascular endothelial growth factor for proliferative diabetic retinopathy. Cochrane Database Syst Rev 2014; (11) CD008721 DOI: 10.1002/14651858.CD008721.pub2.
- 36 Antoszyk AN, Glassman AR, Beaulieu WT. et al. Effect of intravitreous aflibercept vs. vitrectomy with panretinal photocoagulation on visual acuity in patients with vitreous hemorrhage from proliferative diabetic retinopathy: A randomized clinical trial. JAMA 2020; 324: 2383-2395 DOI: 10.1001/jama.2020.23027.