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DOI: 10.1055/a-1274-3662
„Ich sehe es tatsächlich als Zwischenschritt“ – eine qualitative Analyse der Implementierungsbedingungen und -hürden von Stationsäquivalenter Behandlung in Berlin und Brandenburg
“I Indeed Consider it to be a Temporary Solution” – A Qualitative Analysis of the Conditions and Obstacles to Implementation of Psychiatric Home-Treatment in Berlin and BrandenburgZusammenfassung
Ziel Untersucht werden die Bedingungen und Hürden der Einführung von Stationsäquivalenter Behandlung nach § 115d SGB V (StäB).
Methode Qualitative Analyse von Interviews und Fokusgruppen mit Mitarbeitenden (n = 43) an 11 psychiatrischen Kliniken in Berlin/Brandenburg.
Ergebnisse Auf Systemebene wird die Implementierung u. a. durch eine inadäquate Leistungsdefinition, fehlende Vorgaben auf Landesebene, Personalmangel und MDK-Prüfungen erschwert. Dies führt bei Kliniken zu zurückhaltender Umsetzung mit teilweise unzureichender personeller Ausstattung der StäB-Teams. Weitere Barrieren betreffen das Fehlen mobiler Lösungen zur Dokumentation und Teamkommunikation. Auf Ebene der Mitarbeitenden wirken sich ein Mangel an Information und Kooperation sowie unklare Aufgaben und Rollen hinderlich aus.
Schlussfolgerungen Für eine bedürfnisorientierte, flexible und flächendeckende Einführung von StäB sind Nachbesserungen an den Rahmenbedingungen sowie weitere Forschung zur Wirksamkeit und Implementierung notwendig.
Abstract
Objective The obstacles to implementation of a German variation of psychiatric Home-Treatment (HT), called “Inpatient Equivalent Home-Treatment” (IEHT) are examined.
Method 43 employees from 11 psychiatric hospitals in the federal states of Berlin and Brandenburg were questioned using interviews and focus groups. A thematic analysis was conducted using the socio-institutional theoretical model.
Results At system-level, implementation is hampered by an inadequate service definition, staff shortages, as well as performance assessments by health insurances. This leads to reluctant implementation at hospital-level with insufficient staffing of the teams. Other barriers include a lack of mobile devices for documentation and team communication. At the level of employees, poor information, and cooperation as well as unclear assignment of tasks are impeding factors.
Conclusion For a more needs-oriented, flexible, and nationwide introduction of HT according to IEHT, improvements to the underlying framework conditions and further research addressing efficacy, effectiveness and implementation are necessary.
Schlüsselwörter
Home-Treatment - Stationsäquivalente Behandlung - Implementierungswissenschaft - interprofessionelle Zusammenarbeit - organisationsbezogene VersorgungsforschungKeywords
home-treatment - crisis resolution teams - implementation science - interprofessional cooperation - organizational health services research- Supplementary material
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Publication History
Article published online:
11 December 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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