Nervenheilkunde 2021; 40(01/02): 43-47
DOI: 10.1055/a-1300-7298
Schwerpunkt

Relevante Aspekte der arzneimittelassoziierten Hepatotoxizität im klinischen Alltag

Eine ÜbersichtsarbeitRelevant aspects of drug-induced liver injury in clinical practiceA review
René Zeiss
1   Universitätsklinikum Ulm, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie III
,
Maximilian Gahr
1   Universitätsklinikum Ulm, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie III
› Institutsangaben

ZUSAMMENFASSUNG

Gegenstand und Ziel Arzneimittelassoziierte Hepatotoxizität (engl. Drug-induced liver injury, DILI) ist einer der häufigsten Gründe für akutes Leberversagen und die Rücknahme der Zulassung von Arzneimitteln. Das Risiko des Auftretens von DILI im Zusammenhang mit der Anwendung spezifischer Substanzen ist grundsätzlich gering, allerdings kann DILI letal verlaufen und stellt daher ein ernstzunehmendes Problem im klinischen Alltag dar. In der vorliegenden Übersichtsarbeit wird ein Überblick über den Kenntnisstand zu DILI mit Fokus auf klinisch relevante Aspekte gegeben.

Material und Methoden Es wurde eine narrative Übersichtsarbeit erstellt. Die Literaturrecherche wurde mithilfe der bibliografischen Datenbank MEDLINE durchgeführt.

Ergebnisse DILI ist eine unerwünschte Arzneimittelwirkung, welche sowohl in direkter, vorhersehbarer als auch idiosynkratrischer, unvorhersehbarer Form auftreten kann. Die Ätiologie von DILI wird als multifaktoriell bewertet und es scheinen genetische, immunologische und Umweltfaktoren eine Rolle zu spielen. Therapeutisch stellen das Absetzen der verdächtigten Substanz sowie eine engmaschige Überwachung des Patienten die wichtigsten Maßnahmen dar.

Schlussfolgerungen und klinische Relevanz Die große Anzahl an Substanzen mit hepatotoxischem Potenzial sowie die begrenzte Vorhersagbarkeit von DILI in Kombination mit den begrenzten therapeutischen Möglichkeiten stellen eine Herausforderung im klinischen Alltag dar. Bei Auftreten von Transaminasenerhöhungen unklarer Genese sollte DILI in Betracht gezogen und es sollten entsprechende Maßnahmen ergriffen werden.

ABSTRACT

Objective Drug-induced liver injury (DILI) is one of the most frequent reasons for acute liver failure and for the market withdrawal of drugs. Basically, the risk of DILI associated with specific substances is low, however the outcome might be fatal; thus DILI is a serious problem in daily clinical practice. This review article provides an overview of clinically relevant aspects regarding DILI.

Material and methods A narrative review article was created. The literature search was performed in the bibliographic database of MEDLINE.

Results DILI is an adverse drug reaction that occurs either as a direct, predictable or as an idiosyncratic, unpredictable event. The aetiology of DILI is supposed to be a multifactorial process involving genetic, immunologic and environmental factors. The most important therapeutic measures is discontinuation of the suspected substance and close monitoring of the patient.

Conclusion Due to the great number of substances associated with possible hepatotoxicity and the limitated predictability and treatment options, DILI is a challenge in clinical practice. In case ofincreased levels of transaminases of unknown origin DILI should be considered and appropriate therapeutic measures should be applied.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
04. Februar 2021

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  • Literatur

  • 1 De Abajo FJ, Montero D, Madurga M. et al Acute and clinically relevant drug-induced liver injury: A population case-control study. Br J Clin Pharmacol 2004; 58: 71-80
  • 2 Aithal GP, Watkins PB, Andrade RJ. et al Case definition and phenotype standardization in drug-induced liver injury. Clin Pharmacol Ther 2011; 89: 806-815
  • 3 Andrade RJ, Chalasani N, Björnsson ES. et al Drug-induced liver injury. Nat Rev Dis Prim 2019; 5 DOI: 10.1038/s41572-019-0105-0.
  • 4 Andrade RJ, Lucena MI, Fernández MC. et al Drug-induced liver injury: An analysis of 461 incidences submitted to the Spanish registry over a 10-year period. Gastroenterology 2005; 129: 512-521
  • 5 Batt AM, Ferrari L. Manifestations of chemically induced liver damage. Clin Chem 1995; 41: 1882-1887
  • 6 Björnsson ES, Bergmann OM, Björnsson HK. et al Incidence, presentation, and outcomes in patients with drug-induced liver injury in the general population of iceland. Gastroenterology 2013; 144 DOI: 10.1053/j.gastro.2013.02.006.
  • 7 Bohan TP, Helton E, McDonald I. et al Effect of L-carnitine treatment for valproate-induced hepatotoxicity. Neurology 2001; 56: 1405-1409
  • 8 Bunchorntavakul C, Reddy KR. Acetaminophen-related Hepatotoxicity. Clin Liver Dis 2013; 17: 587-607
  • 9 Chiew AL, Reith D, Pomerleau A. et al Updated guidelines for the management of paracetamol poisoning in Australia and New Zealand. Med J Aust 2020; 212: 175-183
  • 10 Daly AK, Donaldson PT, Bhatnagar P. et al HLA-B5701 genotype is a major determinant of drug-induced liver injury due to flucloxacillin. Nat Genet 2009; 41: 816-819
  • 11 Dara L, Liu ZX, Kaplowitz N. Mechanisms of adaptation and progression in idiosyncratic drug induced liver injury, clinical implications. Liver Int 2016; 36: 158-165
  • 12 Dart R, Erdman A, Olson K. et al Acetaminophen poisoning: An evidence-based consensus guideline for out-of-hospital management. Clin Toxicol 2006; 44: 1-18
  • 13 DGPPN e. V. (Hrsg.) für die Leitliniengruppe. S3-Leitlinie Schizophrenie. Langfassung, 2019, Version 1.0, zuletzt geändert am 15. März 2019
  • 14 DGBS e.V., DGPPN e.V. S3-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie Bipolarer Störungen. Langversion 1.0, Mai 2012
  • 15 Fontana RJ, Cirulli ET, Gu J. et al The role of HLA-A*33:01 in patients with cholestatic hepatitis attributed to terbinafine. J Hepatol 2018; 69: 1317-1325
  • 16 Hoofnagle JH, Björnsson ES. Drug-induced liver injury – Types and phenotypes. N Engl J Med 2019; 381: 264-273
  • 17 Kaplowitz N. Idiosyncratic drug hepatotoxicity. Nat Rev Drug Discov 2005; 4: 489-499
  • 18 Lheureux PE, Hantson P. Carnitine in the treatment of valproic acid-induced toxicity. Clin Toxicol 2009; 47: 101-111
  • 19 Lucena MI, Molokhia M, Shen Y. et al Susceptibility to amoxicillin-clavulanate-induced liver injury is influenced by multiple HLA class i and II alleles. Gastroenterology 2011; 141: 338-347
  • 20 Moore N. Assessing drug safety. BMJ 2005; 330: 539-540
  • 21 National Institute for Heath and Care Excellence. National Institute for Health and Care Excellence Depression in adults: treatment and management. 2018 https://www.nice.org.uk/guidance/gid-cgwave0725/documents/full-guideline-updated
  • 22 Navarro VJ, Senior JR. Drug-related hepatotoxicity. N Engl J Med 2006; 354: 731-739
  • 23 NCCMH. Psychosis and Schizophrenia in adults. The NICE guideline on treatment and Management. 2014
  • 24 Ortega-Alonso A, Stephens C, Lucena M. et al Case Characterization, Clinical Features and Risk Factors in Drug-Induced Liver Injury. Int J Mol Sci 2016; 17: 714
  • 25 Ostapowicz G, Fontana RJ, Schioødt FV. et al Results of a prospective study of acute liver failure at 17 tertiary care centers in the United States. Ann Intern Med 2002; 137: 947-954
  • 26 Russmann S, Kullak-Ublick GA, Grattagliano I. Current Concepts of Mechanisms in Drug-Induced Hepatotoxicity. 2009; 16 (23) 3041-3053
  • 27 Sgro C, Clinard F, Ouazir K. et al Incidence of drug-induced hepatic injuries: A French population-based study. Hepatology 2002; 36: 451-455
  • 28 Shen T, Liu Y, Shang J. et al Incidence and Etiology of Drug-Induced Liver Injury in Mainland China. Gastroenterology 2019; 156: 2230-2241.e11
  • 29 Yoon E, Babar A, Choudhary M. et al Acetaminophen-Induced Hepatotoxicity: a Comprehensive Update. J Clin Transl Hepatol 2016; 4: 131
  • 30 Yuan L, Kaplowitz N. Mechanisms of drug-induced liver injury. Clin Liver Dis 2013; 17: 507-518