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DOI: 10.1055/a-1501-0470
Eine akute Fazialisparese als mögliche Impfkomplikation bei einer Impfung gegen SARS-CoV-2
Acute facial paresis as a possible complication of vaccination against SARS-CoV-2Zusammenfassung
Obwohl die akute Fazialisparese (akute Gesichtsnervenlähmung, Bell-Lähmung) als mögliche Impfkomplikation auf eine Impfung gegen SARS-CoV-2 explizit im Aufklärungsmerkblatt der Impfstoffe erwähnt wird, überwiegt aus unserer Sicht klar der Nutzen der Impfung gegenüber möglichen Risiken. Aus den bisherigen Fallbeschreibungen lässt sich allenfalls, wenn überhaupt, ein gering erhöhtes Risiko ableiten. Das Risiko einer akuten Fazialisparese ist im Zusammenhang mit vielen Impfungen beschrieben; das Risiko scheint, wenn vorhanden, kein spezifisches Risiko zu sein. Andererseits sind auch Fälle von akuter Fazialisparese unter einer COVID-19-Erkrankung beschrieben, sodass sich die theoretische Frage stellt, inwieweit die Impfung möglicherweise eher das Auftreten einer Fazialisparese verhindert als befördert. Schlussendlich lässt sich die akute Fazialisparese, wenn schnell gehandelt wird, gut therapieren und ist von der Schwere und Folgeerscheinungen nicht mit der Krankheitsschwere und den möglichen Folgeerscheinungen einer COVID-19-Erkrankung zu vergleichen.
Abstract
Although acute facial nerve palsy (Bell's palsy) is explicitly mentioned in the information sheets for vaccines as a possible complication of vaccination against SARS-CoV-2, from our point of view the benefits of the vaccination clearly outweigh the possible risks. At most, if at all, a slightly increased risk can be derived from the previous case reports. In general, the risk of acute facial palsy is described in association with many vaccinations. The risk, if any, does not appear to be a specific risk of SARS-CoV-2 vaccines. On the other hand, cases of acute facial palsy as symptom of a COVID-19 disease have also been described, so that the theoretical question arises as to the extent to which the vaccination may prevent rather than promote the occurrence of facial palsy. Ultimately, if acted quickly, acute facial paralysis can be treated well and its severity and sequelae cannot be compared with the severity of a COVID-19 disease and its possible long-COVID sequelae.
Publication History
Article published online:
11 May 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
-
1 https://www.fda.gov/media/144245/download
-
2 https://www.fda.gov/media/144434/download
-
3 https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00076-1/fulltext
- 4 Heckmann JG, Urban PP, Pitz S. et al. Idiopathische Fazialisparese (Bell's palsy). Diagnostik und Therapie. Dtsch Arztebl Int 2019; 116: 692-702
-
5 https://dgn.org/wp-content/uploads/2021/04/210413_PM_Fazialisparesen.pdf
- 6 Rath B, Gidudu JF, Anyoti H. et al. Facial nerve palsy including Bell's palsy: case definition and guidelines for collection, analysis, and presentation of immunisation safety data. Vaccine 2017; 35: 1972-1983
- 7 Codeluppi L, Venturelli F, Rossi J. et al Facial palsy during the COVID-19 pandemic. Brain Behav 2021; 11 (01) e01939 Epub 2020 Nov 7. PMID: 33159420; PMCID: PMC7821573
- 8 Islamoglu Y, Celik B, Kiris M. Facial paralysis as the only symptom of COVID-19: A prospective study. Am J Otolaryngol 2021; 42 (04) 102956
- 9 Shemer A, Pras E, Hecht I. Peripheral Facial Nerve Palsy Following BNT162b2 (COVID-19) Vaccination. Israel Medical Association Journal 2021; 143-144 im Internet: https://ima-files.s3.amazonaws.com/268773_455e40fd-d140-410f-b1e3-e640b3ee158d.pdf
- 10 Lima MA, Silva MTT, Soares CN. et al. Peripheral facial nerve palsy associated with COVID-19. J Neurovirol 2020; 26 (06) 941-944