Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2021; 56(11/12): 782-790
DOI: 10.1055/a-1543-2913
Fokus

Anästhesiologische Lehre in Zeiten von Corona – von der Präsenzlehre zum Hybridmodell

Anesthesiology Seminar in Times of COVID-19: a Hybrid Model evolving from Digital and Virtual Lessons
Julie Gröne
,
Jasmin Wagner
,
Christopher Lotz
,
Elisabeth Haller
,
Tobias Skazel
,
Patrick Meybohm
,
Oliver Happel
,
Thomas Wurmb
,
Sarah König
,
Peter Kranke

Zusammenfassung

Am 14.03.2020 wurde eine erste bayernweite Ausgangsbeschränkung verhängt und der Hochschullehrbetrieb in seiner bekannten Form drastisch eingeschränkt. Für Intensivmediziner und Anästhesisten ergab sich vielerorts durch die außergewöhnliche Inanspruchnahme bei der Behandlung kritisch kranker Patienten und die Neustrukturierung und Aufrechterhaltung des Lehrbetriebs ein besonderes Spannungsfeld. Wir berichten über die Neuausrichtung des Seminars Anästhesie in einem online abgehaltenen Flipped Classroom und die Entwicklung hin zu einem Hybridmodell. Es konnte so unter schwierigen Rahmenbedingungen eine gleichwertige Wissensvermittlung gewährleistet und gleichzeitig das Lehrkonzept weiterentwickelt werden.

Abstract

On March 14, 2020, the first Bavaria-wide exit restriction was imposed and university teaching in its familiar form was drastically restricted. For intensive care physicians and anesthetists, there was a special area of tension in many places due to the extraordinary demand for the treatment of critically ill patients and the restructuring and maintenance of teaching. We report on the realignment of the anesthesia seminar in an online flipped classroom and the development towards a hybrid model. As such, an adequate transfer of knowledge could take place under difficult conditions and at the same time the teaching concept could be further developed.

Kernaussagen
  • Die Weiterentwicklung digitaler Lehrformate wurden in hohem Maß durch die COVID-19-Pandemie hervorgerufenen Kontaktbeschränkungen vorangetrieben.

  • Digitale Lehrformate sind bereits fester Bestandteil medizinischer Hochschullehre und können nach Etablierung der notwendigen strukturellen Voraussetzungen den Präsenzunterricht in einem Hybridmodell ergänzen.

  • Durch digitale Lehrangebote können Lerninhalte auch tageszeitlich unabhängig erlernt und wiederholt werden, wodurch individuelle Lernstrategien berücksichtigt werden und der Distanzunterricht eine breite Akzeptanz erfährt.

  • Praktische Übungsmöglichkeiten und klinische Untersuchungen bleiben essenzieller Bestandteil der medizinischen Ausbildung und können durch ausschließlich digitale Lehrformate nicht adäquat ersetzt werden.

  • Durch digitale Simulationsprogramme und Simulationsdummys können realitätsnahe Szenarien des klinischen Alltags nachgestellt und beübt werden. Eine strukturierte Nachbesprechung soll integraler Bestandteil der Übungen sein.



Publication History

Article published online:
24 November 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Gesundheit N, Brutlag P, Youngblood P. et al. The use of virtual patients to assess the clinical skills and reasoning of medical students: initial insights on student acceptance. Med Teach 2009; 31: 739-742
  • 2 Back DA, Behringer F, Haberstroh N. et al. Learning management system and e-learning tools: an experience of medical studentsʼ usage and expectations. Int J Med Educ 2016; 7: 267-273
  • 3 Eslaminejad T, Masood M, Ngah NA. Assessment of instructorsʼ readiness for implementing e-learning in continuing medical education in Iran. Med Teach 2010; 32: e407-412
  • 4 Park JY, Woo CH, Yoo JY. Effects of blended cardiopulmonary resuscitation and defibrillation e-learning on nursing studentsʼ self-efficacy, problem solving, and psychomotor skills. Comput Inform Nurs 2016; 34: 272-280
  • 5 Coyne E, Rands H, Frommolt V. et al. Investigation of blended learning video resources to teach health students clinical skills: An integrative review. Nurse Educ Today 2018; 63: 101-107
  • 6 Sneyd JR, Mathoulin SE, OʼSullivan EP. et al. Impact of the COVID-19 pandemic on anaesthesia trainees and their training. Br J Anaesth 2020; 125: 450-455
  • 7 Chen F, Lui AM, Martinelli SM. A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Med Educ 2017; 51: 585-597
  • 8 Lage MJ, Platt GJ, Treglia M. Inverting the classroom: a gateway to creating an inclusive learning environment. J Econ Educ 2000; 31: 30-43
  • 9 Snyder KD. Ropes, poles, and space: Active learning in business education. Active Learn Higher Educ 2003; 4: 159-167
  • 10 Tolks D, Romeike BFM, Ehlers J. et al. The online inverted classroom model (oICM). A blueprint to adapt the inverted classroom to an online learning setting in medical and health education. MedEdPublish 2020;
  • 11 Padmavathi R, Omprakash A, Kumar AP. Video demonstration as a teaching-learning method for a core clinical skill among undergraduate medical students: An interventional study. Natl J Physiol Pharm Pharmacol 2019; 547-550
  • 12 Ilott I, Bennett B, Gerrish K. et al. Evaluating a novel approach to enhancing dysphagia management: workplace-based, blended e-learning. J Clin Nurs 2014; 23: 1354-1364
  • 13 Munster T, Stosch C, Hindrichs N. et al. Peytonʼs 4-Steps-Approach in comparison: Medium-term effects on learning external chest compression – a pilot study. GMS J Med Educ 2016; 33: Doc60
  • 14 Bundesministerium für Bildung und Forschung. Digitalisierung in der Medizin. Im Internet (Stand: 13.10.2021): https://www.bmbf.de/bmbf/de/forschung/gesundheit/digitalisierung-in-der-medizin/digitalisierung-in-der-medizin.html
  • 15 Vallee A, Blacher J, Cariou A. et al. Blended learning compared to traditional learning in medical education: systematic review and meta-analysis. J Med Internet Res 2020; 22: e16504
  • 16 Kaur M. Blended learning – its challenges and future. Procedia Social Behav Sci 2013; 93: 612-617
  • 17 Ikonne U, Campbell AM, Whelihan KE. et al. Exodus from the classroom: student perceptions, lecture capture technology, and the inception of on-demand preclinical medical education. J Am Osteopath Assoc 2018; 118: 813-823
  • 18 Karim J, Marwan Y, Dawas A. et al. Learning knee arthrocentesis using YouTube videos. Clin Teach 2020; 17: 148-152
  • 19 Petrarca CA, Warner J, Simpson A. et al. Evaluation of eLearning for the teaching of undergraduate ophthalmology at medical school: a randomised controlled crossover study. Eye (London) 2018; 32: 1498-1503
  • 20 Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The impact of E-learning in medical education. Acad Med 2006; 81: 207-212
  • 21 Tarpada SP, Hsueh WD, Gibber MJ. Resident and student education in otolaryngology: A 10-year update on e-learning. Laryngoscope 2017; 127: E219-E224
  • 22 Kramer V, Papazova I, Thoma A. et al. Subjective burden and perspectives of German healthcare workers during the COVID-19 pandemic. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2021; 271: 271-281
  • 23 Morawa E, Schug C, Geiser F. et al. Psychosocial burden and working conditions during the COVID-19 pandemic in Germany: The VOICE survey among 3678 health care workers in hospitals. J Psychosom Res 2021; 144: 110415
  • 24 Johnsen HM, Fossum M, Vivekananda-Schmidt P. et al. Developing a Serious Game for Nurse Education. J Gerontol Nurs 2018; 44: 15-19
  • 25 van Bonn SM, Grajek JS, Grossmann W. et al. Elektronisches Lernen für Studenten in der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde durch Nutzung des Content-Management-Systems ILIAS. HNO 2021;