Seit dem 01.07.2021 soll in Deutschland die präpartale Anti-D-Prophylaxe in Abhängigkeit vom Ergebnis des nichtinvasiven Pränataltests zur Bestimmung des fetalen Rhesusfaktors (NIPT-RhD)
verabreicht werden. In der Praxis ergeben sich gelegentlich Fragen zur Bewertung der Testergebnisse, die auf die Komplexität des Rhesus-Blutgruppensystems zurückzuführen sind. Antworten auf
diese und andere Fragen zum NIPT-RhD gibt dieser Beitrag.
Abstract
The untargeted administration of prenatal anti-D prophylaxis practiced for decades is outdated according to the current German maternity guidelines. Instead, targeted prenatal anti-D
prophylaxis in RhD-negative pregnant women based on the result of a noninvasive prenatal test for fetal RhD (NIPT-RhD) is recommended and can save about 35 – 40% of the prophylactic anti-D
doses. The new regulations of the maternity guidelines for carrying out an NIPT-RhD before prenatal anti-D prophylaxis are not associated with an increase in the probability of an anti-D
alloimmunization in the mother. Both the serological RhD determination in newborns and a NIPT-RhD can lead to incorrect results in rare cases. Maintaining both examination methods and
time-points result in maximum safety and represents the current gold standard.
Schlüsselwörter
nichtinvasiver Pränataltest - fetaler Rhesusfaktor - RhD - Anti-D-Prophylaxe - Mutterschafts-Richtlinien
Key words
noninvasive prenatal test - fetal RhD - anti-D prophylaxis - immunoglobulin - maternity guidelines