Abstract
Objective The aim of the study was the evaluation of the effects of a
single manual medicine treatment (SMMT) for infants with postural and motor
asymmetries in upper cervical asymmetry disorder respectively kinematic
imbalance due to suboccipital strain (KISS).
Methods Design: Multicentre double-blind randomised study
Subjects/Setting: 202 infants at the age of 14–24 weeks with
postural and movement findings were examined in four study centres using the
standardized 4-item Symmetry-Score (points: 4=symmetric to
17=asymmetric). The inclusion criterion was a score of at least 10
points. The intervention group (IG) received a SMMT, whereas the control group
(CG) did not receive any manual therapy. In addition, the infants of both groups
were trained with a home exercise programme by their parents.
Statistical Methods The primary target parameter was the result of the
Symmetry-Score, measured before the intervention and 4–6 weeks
afterwards.
Results 171 children were randomised
(IG=83/CG=88). All infants enrolled were measured to the
second time-point (Intention-to-treat-analysis). The average improvement of IG
compared to CG in Symmetry-Score was 2.3 points (p<.001). Following the
score definition 80% of IG and 49% of CG fell below the
treatment threshold of 10 points. No side effects were observed.
Conclusions The SMMT significantly improves postural and motor asymmetries
in infants with KISS.
Zusammenfassung
Studienziel Ziel der Studie war die Evaluation der Effekte einer
einmaligen manualmedizinischen Behandlung bei Säuglingen mit posturalen
und motorischen Asymmetrien bei Kopfgelenkinduzierter-Symmetriestörung
(KISS).
Methoden Design: Multizentrische, doppelblinde, randomisierte Studie
Probanden/Setting: 202 Säuglinge im Alter von 14–24
Wochen mit Haltungs- und Bewegungsauffälligkeiten wurden in vier
Studienzentren mit dem standardisierten 4-Item Symmetrie-Score (Punkte:
4=symmetrisch bis 17=asymmetrische) untersucht.
Einschlusskriterium war ein Score von mindestens 10 Punkten. Die
Interventionsgruppe (IG) erhielt eine einmalige manualmedizinische Behandlung,
während die Kontrollgruppe (KG) keine manuelle Therapie erhielt.
Zusätzlich wurden die Kinder beider Gruppen von ihren Eltern zu Hause
mit einem Übungsprogramm trainiert.
Statistische Methoden Der primäre Zielparameter war das Ergebnis
des Symmetrie-Scores, der vor der Intervention und 4–6 Wochen danach
gemessen wurde.
Ergebnisse 171 Kinder wurden randomisiert
(IG=83/KG=88). Alle eingeschlossenen Kinder wurden zum
zweiten Zeitpunkt gemessen (Intention-to-treat-Analyse). Die durchschnittliche
Verbesserung der IG im Vergleich zur KG im Symmetrie-Score betrug 2,3 Punkte
(p<.001). Nach der Score-Definition fielen 80% der IG und
49% der KG unter die Behandlungsschwelle von 10 Punkten. Es wurden keine
Nebenwirkungen beobachtet.
Schlussfolgerungen Die einmalige manualmedizinische Behandlung verbessert
signifikant die posturalen und motorischen Asymmetrien bei Säuglingen
mit KISS-Problematik.
Key words infantile postural asymmetry - KISS - neonatal torticollis - infantile scoliosis
Schlüsselwörter infantile posturale Asymmetrie - kiss - Neonataler Tortikollis - infantile Skoliose