Abstract
Purpose This study aims to determine factors affecting kinesiophobia in
patients with knee osteoarthritis (OA).
Materials and Methods The fear of movement was measured using the Tampa
Scale of Kinesiophobia in 60 patients with knee OA. Pain intensity was assessed
with the Visual Analog Scale, quality of life with the Nottingham Health Profile
(NHP), disability with the Western Ontario and McMaster Universities
Osteoarthritis Index (WOMAC), anxiety and depression with the Hospital Anxiety
and Depression Scale (HADS), balance with the Berg Balance Scale, mobility with
the Timed Up and Go Test, and the physical activity status was measured with the
International Physical Activity Questionnaire.
Results Physical mobility and emotional reactions subscales of NHP, all
WOMAC subscales and the HADS depression subscale were significantly related to
kinesiophobia. Muscle strength, ROM, level of physical activity, balance,
mobility and anxiety were not significantly related to kinesiophobia. Quality of
life and disability explained 34.4% of the variation in the Tampa Scale
of Kinesiophobia.
Conclusions Kinesiophobia was associated with quality of life, disability
and depression. It may be useful for clinicians to pay attention to the
evaluation of psychosocial characteristics instead of physical performance
parameters in order to increase treatment success in OA patients.
Zusammenfassung
ZielZiel dieser Studie ist die Ermittlung der Einflussfaktoren auf
Kinesiophobie bei Patienten mit Kniearthrose.
Material und Methoden Bei 60
Patienten mit Kniearthrose wurde mithilfe der Tampa Scale of Kinesiophobia die
Angst vor Bewegung gemessen. Die Schmerzintensität wurde mit der Visual
Analog Scale, die Lebensqualität mit dem Nottingham Health Profile
(NHP), die Behinderung mit dem Western Ontario and McMaster Universities
Osteoarthritis Index (WOMAC), Angst und Depression mit der Hospital Anxiety and
Depression Scale (HADS), das Gleichgewicht mit der Berg Balance Scale, die
Mobilität mit dem Timed Up and Go Test und der körperliche
Aktivitätsstatus mit dem International Physical Activity Questionnaire
bewertet.
Ergebnisse Die Subskalen für körperliche
Mobilität und emotionale Reaktionen des NHP, alle WOMAC-Subskalen und
die Depressions-Subskalen des HADS waren signifikant mit Kinesiophobie
assoziiert. Muskelkraft, Bewegungsfreiheit, körperlicher
Aktivitätsgrad, Gleichgewicht, Mobilität und Angst waren nicht
signifikant mit Kinesiophobie assoziiert. Lebensqualität und Behinderung
erklärten 34,4 % der Abweichungen bei den Ergebnissen der Tampa
Scale of Kinesiophobia.
Schlussfolgerung Kinesiophobie war mit
Lebensqualität, Behinderung und Depression assoziiert. Um den
Behandlungserfolg bei Arthrosepatienten zu steigern, kann es für
Klinikärzte sinnvoll sein, das Augenmerk auf die Bewertung der
psychosozialen Merkmale statt der körperlichen Leistungsparameter zu
richten.
Key words
kinesiophobia - quality of life - function - disability - depression
Schlüsselwörter
Kinesiophobie - Lebensqualität - Funktion - Behinderung - Depressionpublished online 2022