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DOI: 10.1055/a-1740-4445
Influence of Weight Bearing on Postoperative Complications after Surgical Treatment of the Lower Extremity
Einfluss der frühen postoperativen Belastung auf die Entstehung von KomplikationenAbstract
Purpose In order to prevent implant failure and secondary fracture dislocation, it is often recommended that patients perform partial weight-bearing after surgery of the lower extremity. Previous examinations showed that patients are often not able to follow these instructions. In this study, patients who had undergone surgery of the lower extremity were studied in order to analyze whether incorrect loading influenced the number and severity of complications.
Methods Fifty-one patients were equipped with electronic shoe insoles, which measure loading and other parameters. The measurement period was 24 to 102 hours. Median duration of follow-up was 490 days. The primary outcome parameter was postoperative complications leading to revision surgery. Statistical analysis was performed using the chi-square and Fisher exact tests with significance set at a p < 0.05.
Results Seven out of fifty-one patients had postoperative complications. Four wound complications, one implant failure, chronic instability after fracture of the tibia, and one implant loosening of a hip prosthesis were recorded. In total, 26 of 39 patients were not able to follow the postoperative instructions. Five of the twenty-six patients with difficulties in partial weight-bearing suffered a postoperative complication. In comparison, only 2 of the other 25 patients were affected. There was no statistically significant correlation between high weight-bearing and occurrence of complications (p = 0.29).
Conclusion Most of the patients were unable to follow the surgeon’s instructions for partial weight-bearing. Excessive loading did not seem to influence the number and severity of postoperative complications, especially regarding implant failure. Therefore, we should continue with measurements and reevaluate the “partial weight-bearing doctrine”.
Zusammenfassung
Fragestellung Um ein postoperatives Implantatversagen oder eine sekundäre Dislokation von Frakturen zu vermeiden, werden Patienten häufig angewiesen die betroffen Extremität nach operativer Versorgung nur limitiert zu belasten. Untersuchungen haben gezeigt, dass diese Vorgaben nur bedingt von den Patienten umgesetzt werden können. In dieser Studie soll gezeigt werden ob durch ein solchen Verhalten das Auftreten von Komplikationen begünstigt wird.
Material und Methoden 51 Patienten wurden mit elektronischen Schuheinlagen, welche in der Lage sind Belastungen und weitere Parameter zu messen, ausgerüstet. Die Messdauer betrug 24 bis 102 Stunden. Das Follow up betrug durchschnittlich 490 Tage. Zielparameter waren postoperative Komplikationen, welche in der Patientenakte dokumentiert wurden. Statistische Analyse wurden mit Chi Quadrat Test und dem exakten Test nach Fischer durchgeführt, wobei p-Wert von unter 0,5 als signifikant gewertet wurde.
Ergebnisse Bei 7 der 51 Patienten zeigten sich Komplikationen. 4 Wundkomplikationen, ein Implantatversagen, eine chronische Instabilität nach einer Tibiakopffraktur und eine Nachsinterung eines Hüftschafts konnten beobachtet werden. 26 von 51 Patienten waren nicht in der Lage die Empfehlungen einzuhalten. Bei 5 dieser 26 Patienten zeigten sich Komplikationen, wohingegen nur bei 2 der übrigen 23 Patienten Komplikationen beobachtet wurden. Es zeigte sich kein statistisch signifikanter Zusammenhang zwischen einer hohen postoperativen Belastung und dem Auftreten von Komplikationen (p-Wert 0,29).
Schlussfolgerung Die meisten Patienten befolgen nicht die Belastungsempfehlung des Operateurs. Eine übermäßige Belastung scheint jedoch nicht das Auftreten und die Schwere von Komplikationen zu beeinflussen- vor allem in Hinblick auf Implantatversagen. Daher sollten die Messungen fortgeführt und die Sinnhaftigkeit einer limitierten Belastung reevaluiert werden.
Publication History
Received: 03 June 2021
Accepted after revision: 11 January 2022
Article published online:
02 March 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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