Klin Monbl Augenheilkd 2023; 240(12): 1383-1393
DOI: 10.1055/a-1778-4529
Klinische Studie

Surgical Care in Specialist Ophthalmology Departments: Structure and Impact of the COVID-19 Pandemic

Chirurgische Versorgung in ophthalmologischen Hauptabteilungen: Struktur und Auswirkungen der COVID-19-Pandemie
Olga Karaca
1   Research & Development, digmed GmbH, Hamburg, Germany
,
Hansjürgen Agostini
2   Eye Clinic, University Hospital Freiburg, Freiburg, Germany
,
Enno Bialas
1   Research & Development, digmed GmbH, Hamburg, Germany
,
Ursula Hahn
3   Ophthalmology, OcuNet, Düsseldorf, Germany
,
Aljoscha S. Neubauer
4   Institute for Health- and Pharmacoeconomics (IfGPh), Munich, Germany
,
Jörg-Andreas Rüggeberg
5   Specialist in surgery and trauma surgery sports medicine, Professional Association of German Surgeons e. V. (BDC), Bremen, Germany
,
Janine Subert
6   Alimera Sciences, Berlin, Germany
,
7   Department of Ophthalmology, University Hospital Leipzig, Leipzig, Germany
8   Center for Ophthalmology, University Eye Hospital Tübingen, Tübingen, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Background Specialist ophthalmology departments contribute to the surgical care of German patients. Outpatient and inpatient surgeries were restricted during the COVID-19 pandemic and led to a sharp decline in the number of cases in ophthalmological care. The aim of this analysis was to improve the understanding of the logistic structures of medical facilities as well as the effects of the pandemic.

Material and Method Based on reported process data, a sample of the specialist ophthalmological departments were examined based on operation and procedure codes (OPS) and data submitted between 01.01.2017 and 31.05.2021 according to the benchmarking programmes of the Professional Association of German Anaesthetists (BDA), the Professional Association of German Surgeons (BDC), and the Association for Operating Theatre Management (VOPM).

Results Eighteen ophthalmology departments from Germany were analysed. After the decline in the number of cases (by temporarily up to 48%) during the first wave of the pandemic, the case numbers of all interventions assessed as nonurgent continued to be reduced. While intravitreal injections hardly decreased during the first wave (− 16%), significant drops in the coverage of cataract surgery (− 79%), vitrectomies (− 35%), glaucoma surgery (− 59%), strabismus surgery (− 95%), and eyelid surgery (− 52%) were found. One exception was intravitreal injection, which stabilised at a lower level early on during the pandemic. Overall, the number of cases during the later phases of the pandemic were significantly reduced below the level of previous years, despite the maintenance of emergency care. The underuse was variable for different interventions.

Conclusion In addition to self-reported figures, the analysed process data demonstrates the effect that various factors had on elective as well as urgent operations within hospital care during the pandemic. Despite partial stabilisation of some services, a relevant supply gap for outpatient and inpatient interventions was identified, with corresponding effects on the eye health of the population, while compensation or performance enhancement have not taken place to date. Facing the growing preload and the demographic development, future structures must therefore allow for an increase in the performance of specialist ophthalmological departments.

Zusammenfassung

Hintergrund Ophthalmologische Hauptabteilungen tragen zur chirurgischen Versorgung deutscher Patienten bei. Ambulante und stationäre Operationen wurden im Rahmen der COVID-19-Pandemie eingeschränkt. Die Pandemie hat zu einem starken Rückgang der Fallzahlen in der augenärztlichen Versorgung geführt. Ziel dieser Analyse ist es, das Verständnis für die Versorgungsstrukturen und die Auswirkungen der Pandemie zu verbessern.

Material und Methode Auf Basis gemeldeter Prozessdaten wurde eine Stichprobe ophthalmologischer Hauptabteilungen untersucht, die OPS-Codes und Daten zwischen dem 01.01.2017 und 31.05.2021 an das Benchmarking-Programm des Berufsverbandes Deutscher Anästhesisten (BDA), des Berufsverbandes der Deutschen Chirurgen (BDC) und des Verbandes für OP-Management (VOPM) übermittelten.

Ergebnisse Die ausgewerteten 18 ophthalmologischen Hauptabteilungen zeigten einen starken Rückgang stationärer und ambulanter Fallzahlen. Während die Anzahl intravitrealer Injektionen in der ersten Welle kaum zurückging (− 16%) waren für die Kataraktchirurgie (− 79%), Vitrektomie (− 35%), Glaukomchirurgie (− 59%), strabologische Eingriffe (− 95%) und Lidchirurgie (− 52%) deutliche Rückgänge zu verzeichnen. Auch nach der ersten Pandemiewelle blieben die Fallzahlen aller nicht dringlich bewerteten Eingriffe reduziert. Unabhängig von der aufrecht erhaltenen Notfallversorgung war die Minderversorgung für die untersuchten Prozeduren unterschiedlich ausgeprägt.

Schlussfolgerung Die ophthalmologische Versorgung in den untersuchten Hauptabteilungen wurde nach den gesetzlichen Vorgaben reduziert und aufrechterhalten. Trotz einer teilweisen Stabilisierung einiger Leistungen muss eine relevante Versorgungslücke für ambulante und stationäre Eingriffe – mit entsprechenden Auswirkungen auf die Gesundheit der Bevölkerung – festgestellt werden, nachdem weder Kompensation noch Leistungssteigerung bisher stattgefunden haben. Angesichts einer aufgebauten Vorlast und der demografischen Entwicklung, müssen die zukünftigen Strukturen eine Leistungssteigerung der Hauptabteilungen ermöglichen.



Publication History

Received: 29 October 2021

Accepted: 09 February 2022

Accepted Manuscript online:
22 February 2022

Article published online:
25 April 2022

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