Klin Monbl Augenheilkd 2023; 240(12): 1383-1393
DOI: 10.1055/a-1778-4529
Klinische Studie

Surgical Care in Specialist Ophthalmology Departments: Structure and Impact of the COVID-19 Pandemic

Chirurgische Versorgung in ophthalmologischen Hauptabteilungen: Struktur und Auswirkungen der COVID-19-Pandemie
Olga Karaca
1   Research & Development, digmed GmbH, Hamburg, Germany
,
Hansjürgen Agostini
2   Eye Clinic, University Hospital Freiburg, Freiburg, Germany
,
Enno Bialas
1   Research & Development, digmed GmbH, Hamburg, Germany
,
Ursula Hahn
3   Ophthalmology, OcuNet, Düsseldorf, Germany
,
Aljoscha S. Neubauer
4   Institute for Health- and Pharmacoeconomics (IfGPh), Munich, Germany
,
Jörg-Andreas Rüggeberg
5   Specialist in surgery and trauma surgery sports medicine, Professional Association of German Surgeons e. V. (BDC), Bremen, Germany
,
Janine Subert
6   Alimera Sciences, Berlin, Germany
,
7   Department of Ophthalmology, University Hospital Leipzig, Leipzig, Germany
8   Center for Ophthalmology, University Eye Hospital Tübingen, Tübingen, Germany
› Institutsangaben

Abstract

Background Specialist ophthalmology departments contribute to the surgical care of German patients. Outpatient and inpatient surgeries were restricted during the COVID-19 pandemic and led to a sharp decline in the number of cases in ophthalmological care. The aim of this analysis was to improve the understanding of the logistic structures of medical facilities as well as the effects of the pandemic.

Material and Method Based on reported process data, a sample of the specialist ophthalmological departments were examined based on operation and procedure codes (OPS) and data submitted between 01.01.2017 and 31.05.2021 according to the benchmarking programmes of the Professional Association of German Anaesthetists (BDA), the Professional Association of German Surgeons (BDC), and the Association for Operating Theatre Management (VOPM).

Results Eighteen ophthalmology departments from Germany were analysed. After the decline in the number of cases (by temporarily up to 48%) during the first wave of the pandemic, the case numbers of all interventions assessed as nonurgent continued to be reduced. While intravitreal injections hardly decreased during the first wave (− 16%), significant drops in the coverage of cataract surgery (− 79%), vitrectomies (− 35%), glaucoma surgery (− 59%), strabismus surgery (− 95%), and eyelid surgery (− 52%) were found. One exception was intravitreal injection, which stabilised at a lower level early on during the pandemic. Overall, the number of cases during the later phases of the pandemic were significantly reduced below the level of previous years, despite the maintenance of emergency care. The underuse was variable for different interventions.

Conclusion In addition to self-reported figures, the analysed process data demonstrates the effect that various factors had on elective as well as urgent operations within hospital care during the pandemic. Despite partial stabilisation of some services, a relevant supply gap for outpatient and inpatient interventions was identified, with corresponding effects on the eye health of the population, while compensation or performance enhancement have not taken place to date. Facing the growing preload and the demographic development, future structures must therefore allow for an increase in the performance of specialist ophthalmological departments.

Zusammenfassung

Hintergrund Ophthalmologische Hauptabteilungen tragen zur chirurgischen Versorgung deutscher Patienten bei. Ambulante und stationäre Operationen wurden im Rahmen der COVID-19-Pandemie eingeschränkt. Die Pandemie hat zu einem starken Rückgang der Fallzahlen in der augenärztlichen Versorgung geführt. Ziel dieser Analyse ist es, das Verständnis für die Versorgungsstrukturen und die Auswirkungen der Pandemie zu verbessern.

Material und Methode Auf Basis gemeldeter Prozessdaten wurde eine Stichprobe ophthalmologischer Hauptabteilungen untersucht, die OPS-Codes und Daten zwischen dem 01.01.2017 und 31.05.2021 an das Benchmarking-Programm des Berufsverbandes Deutscher Anästhesisten (BDA), des Berufsverbandes der Deutschen Chirurgen (BDC) und des Verbandes für OP-Management (VOPM) übermittelten.

Ergebnisse Die ausgewerteten 18 ophthalmologischen Hauptabteilungen zeigten einen starken Rückgang stationärer und ambulanter Fallzahlen. Während die Anzahl intravitrealer Injektionen in der ersten Welle kaum zurückging (− 16%) waren für die Kataraktchirurgie (− 79%), Vitrektomie (− 35%), Glaukomchirurgie (− 59%), strabologische Eingriffe (− 95%) und Lidchirurgie (− 52%) deutliche Rückgänge zu verzeichnen. Auch nach der ersten Pandemiewelle blieben die Fallzahlen aller nicht dringlich bewerteten Eingriffe reduziert. Unabhängig von der aufrecht erhaltenen Notfallversorgung war die Minderversorgung für die untersuchten Prozeduren unterschiedlich ausgeprägt.

Schlussfolgerung Die ophthalmologische Versorgung in den untersuchten Hauptabteilungen wurde nach den gesetzlichen Vorgaben reduziert und aufrechterhalten. Trotz einer teilweisen Stabilisierung einiger Leistungen muss eine relevante Versorgungslücke für ambulante und stationäre Eingriffe – mit entsprechenden Auswirkungen auf die Gesundheit der Bevölkerung – festgestellt werden, nachdem weder Kompensation noch Leistungssteigerung bisher stattgefunden haben. Angesichts einer aufgebauten Vorlast und der demografischen Entwicklung, müssen die zukünftigen Strukturen eine Leistungssteigerung der Hauptabteilungen ermöglichen.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 29. Oktober 2021

Angenommen: 09. Februar 2022

Accepted Manuscript online:
22. Februar 2022

Artikel online veröffentlicht:
25. April 2022

© 2022. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Hattenbach LO, Reinhard T, Walter P. et al. Crisis management strategies of hospitals during the pandemic. Ophthalmologe 2020; 117: 652-658
  • 2 Bialas E, Schleppers A, Auhuber T. COVID-19: Auswirkungen des Lockdowns auf die operative Patientenversorgung in Deutschland im April 2020. Anästh Intensivmed 2021; 62: 54-62
  • 3 Hattenbach LO, Heinz P, Feltgen N. et al. Impact of the SARS-CoV-2 pandemic on ophthalmic care in Germany. Ophthalmologe 2021; 118: 166-175
  • 4 COVIDSurg Collaborative. Elective surgery cancellations due to the COVID-19 pandemic: global predictive modelling to inform surgical recovery plans. Br J Surg 2020; 107: 1440-1449
  • 5 Günster C, Drogan D, Hentschker C. et al. WIdO-Report: Entwicklung der Krankenhausfallzahlen während des Coronavirus-Lockdowns. Nach ICD-Diagnosekapiteln und ausgewählten Behandlungsanlässen. Berlin: AOK-Bundesverband GbR; 2020
  • 6 Strata Decision Technology. Analysis: Ophthalmology lost more patient volume due to COVID-19 than any other specialty (05.11.2020). Accessed August 1, 2021 at: https://eyewire.news/articles/analysis-55-percent-fewer-americans-sought-hospital-care-in-march-april-due-to-covid-19/
  • 7 Wenzel M, Dick H, Scharrer A. et al. Ambulante und stationäre Intraokularchirurgie 2019: Ergebnisse der aktuellen Umfrage von DGII, DOG, BVA und BDOC. Ophthalmo-Chirurgie 2020; 32: 341-350
  • 8 Globe DR, Varma R, Torres M. et al. Self-reported comorbidities and visual function in a population-based study: the Los Angeles Latino Eye Study. Arch Ophthalmol 2005; 123: 815-821
  • 9 Laor A, Tal S, Guller V. et al. The Charlson Comorbidity Index (CCI) as a Mortality Predictor after Surgery in Elderly Patients. Am Surg 2016; 82: 22-27
  • 10 Statistisches Bundesamt. Operationen und Prozeduren der vollstationären Patientinnen und Patienten in Krankenhäusern (4-Steller) – 2019 (18.09.2019). Accessed October 1, 2021 at: https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Krankenhaeuser/Publikationen/Downloads-Krankenhaeuser/operationen-prozeduren-5231401197014.html
  • 11 Vogel TR, Dombrovskiy VY, Lowry SF. In-hospital delay of elective surgery for high volume procedures: the impact on infectious complications. J Am Coll Surg 2010; 211: 784-790
  • 12 Kortuem FC, Ziemssen F, Kortuem KU. et al. The Role and Views of Ophthalmologists During the COVID-19 Pandemic. Clin Ophthalmol 2021; 15: 3947-3956
  • 13 Wacker K, Reinhard T. COVID-19 preparedness in ophthalmology. Ophthalmologe 2020; 117: 638-641
  • 14 Arruabarrena C, Toro MD, Onen M. et al. Impact on Visual Acuity in Neovascular Age Related Macular Degeneration (nAMD) in Europe Due to COVID-19 Pandemic Lockdown. J Clin Med 2021; 10: 3281
  • 15 Stone LG, Grinton ME, Talks JS. Delayed follow-up of medical retina patients due to COVID-19: impact on disease activity and visual acuity. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2021; 259: 1773-1780
  • 16 Huemer J, Hienert J, Hirn C. et al. Remodelling intravitreal therapy pathways for macular disease during the COVID-19 pandemic and an Austrian national lockdown. BMJ Open Ophthalmol 2020; 5: e000560
  • 17 Tóth G, Xanthopoulou K, Stachon T. et al. Impact of COVID-19 Pandemic on Emergency Inpatient Volume at a Tertiary Eye Care Center in Germany with Corneal Main Specialization. Klin Monbl Augenheilkd 2021; 238: 715-720
  • 18 Sass J, Zabka S, Essenwanger A. et al. Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR) Representation of Medication Data Derived from German Procedure Classification Codes (OPS) Using Identification of Medicinal Products (IDMP) Compliant Terminology. Stud Health Technol Inform 2021; 278: 231-236
  • 19 Bialas E, Schuster M, Taube C. et al. Fünf Jahre OP-Prozessdaten Benchmarking (2009–2013): Der aktuelle Stand des Programms von VOPM, DGAI/BDA und BDC. Anästh Intensivmed 2014; 55: 594-613
  • 20 Karagiannidis C, Windisch W, McAuley DF. et al. Major differences in ICU admissions during the first and second COVID-19 wave in Germany. Lancet Respir Med 2021; 9: e47-e48
  • 21 Schneble M, De Nicola G, Kauermann G. et al. Nowcasting fatal COVID-19 infections on a regional level in Germany. Biom J 2021; 63: 471-489
  • 22 Robert Koch-Institut. Krankheitsschwere der ersten COVID-19-Welle in Deutschland basierend auf den Meldungen gemäß Infektionsschutzgesetz. J Health Monit 2020; 5: 11
  • 23 Robert Koch-Institut. COVID-19 Datenhub. Accessed August 1, 2021 at: https://npgeo-corona-npgeo-de.hub.arcgis.com/
  • 24 Luebke J, Boehringer D, Anton A. et al. Trends in Surgical Glaucoma Treatment in Germany Between 2006 and 2018. Clin Epidemiol 2021; 13: 581-592
  • 25 Lazzerini M, Barbi E, Apicella A. et al. Delayed access or provision of care in Italy resulting from fear of COVID-19. Lancet Child Adolesc Health 2020; 4: e10-e11
  • 26 Apisarnthanarak A, Siripraparat C, Apisarnthanarak P. et al. Patientsʼ anxiety, fear, and panic related to coronavirus disease 2019 (COVID-19) and confidence in hospital infection control policy in outpatient departments: A survey from four Thai hospitals. Infect Control Hosp Epidemiol 2020; 7: 1-2
  • 27 Jandorf S, Krogh Nielsen M, Sørensen K. et al. Low health literacy levels in patients with chronic retinal disease. BMC Ophthalmol 2019; 19: 174
  • 28 Heim N, Faron A, Fuchs J. et al. Comprehensibility of online-based patient education material in ophthalmology. Ophthalmologe 2017; 114: 450-456
  • 29 Bruender MC, Benjamin N, Agostini HT. et al. Subjective evaluation of visual acuity is not reliable to detect disease activity in different exudative maculopathies. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2018; 256: 1565-1571
  • 30 Karaca O, Rüggeberg JA, Schuster M. Zweite Pandemiewelle: Rückgang der Operationen variiert. Dtsch Arztebl 2021; 118A: 824-825
  • 31 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft. Pressemitteilung: Eingriffe an den Augen Covid-19-Pandemie: Der Graue Star muss warten – in welchen Fällen jetzt operiert werden sollte. Accessed August 1, 2021 at: https://www.dog.org/wp-content/uploads/2020/01/PM-DOG_Corona_elektive_OPs_F-1.pdf
  • 32 Kim JS, Lee S, Kim JY. et al. Visual/anatomical outcome of diabetic macular edema patients lost to follow-up for more than 1 year. Sci Rep 2021; 11: 18353
  • 33 Eter N, Pauleikhoff D, Agostini H. et al. Value and formats of quality assurance: Ophthalmology and intravitreal therapy between reality and wishful thinking. Ophthalmologe 2020; 117: 298-306
  • 34 Kim JH, Chang YS, Kim JW. Natural course of patients discontinuing treatment for age-related macular degeneration and factors associated with visual prognosis. Retina 2017; 37: 2254-2261
  • 35 Song W, Singh RP, Rachitskaya AV. The Effect of Delay in Care among Patients Requiring Intravitreal Injections. Ophthalmol Retina 2021; 5: 975-980
  • 36 Hahn U, Neuhann T, Mehnert D. et al. Fallzahlen und Erlöse in ophthalmologischen Haupt- und Belegabteilungen: Entwicklungen seit 2005. Ophthalmologe 2015; 112: 589-598
  • 37 Ehlken C, Helms M, Böhringer D. et al. Association of treatment adherence with real-life VA outcomes in AMD, DME, and BRVO patients. Clin Ophthalmol 2017; 12: 13-20
  • 38 Ehlken C, Ziemssen F, Eter N. et al. Systematic review: non-adherence and non-persistence in intravitreal treatment. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2020; 258: 2077-2090
  • 39 Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG) und diabetesDE – Deutsche Diabetes-Hilfe. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2021. Berlin: Verlag Kirchheim + Co GmbH; 2020
  • 40 Hattenbach LO, Feltgen N, Eter N. et al. Ophthalmic Outpatient and Inpatient Care Under Pandemic Conditions: Hygiene, Triage and New Challenges. Klin Monbl Augenheilkd 2021; 238: 561-568
  • 41 Lommatzsch A, Eter N, Ehlken C. et al. Adherence to anti-VEGF treatment-Considerations and practical recommendations. Ophthalmologe 2021; 118: 801-809