CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2022; 82(05): 528-534
DOI: 10.1055/a-1783-7718
GebFra Science
Original Article

Blood Pressure Levels and Maternal Outcome in Women with Preeclampsia – a Retrospective Study from a Large Tertiary Obstetric Centre

Blutdruckwerte und mütterliches Outcome bei Frauen mit Präeklampsie – eine retrospektive Studie aus einem Perinatalzentrum Level I
Daniela Willy
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Kevin Willy
2   Department of Cardiology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Helen-Ann Köster
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Janina Braun
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Mareike Möllers
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Marina Sourouni
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Walter Klockenbusch
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Ralf Schmitz
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Kathrin Oelmeier
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Introduction Patients with high blood pressure levels are at high risk for acute complications as well as serious long-term consequences. Women with preeclampsia often experience very high blood pressure levels during pregnancy and postpartum and are also known to have a higher cardiovascular risk in later life.

Material and Methods In our single-centre retrospective cohort study, we analysed 158 pregnancies complicated by preeclampsia in regard to maternal outcome. We divided the patient cohort into three subgroups according to the blood pressure levels during hospital stay.

Results Pre-existing arterial hypertension was significantly more common in patients with a hypertensive crisis (systolic blood pressure ≥ 180 mmHg and/or diastolic blood pressure ≥ 120 mmHg) during pregnancy than in patients with moderate or severe hypertension (p = 0.001). Women with a hypertensive crisis had an unfavourable outcome compared to women with lower blood pressure levels. These women developed a HELLP-syndrome significantly more often (p = 0.013). Moreover, most of the women with a hypertensive crisis during pregnancy were still hypertensive at hospital discharge (p = 0.004), even though they were administrated antihypertensive agents more often (p < 0.001) compared to women with lower blood pressure values.

Conclusion Preeclamptic women with hypertensive crises should be identified quickly and monitored closely to avoid further complications. Standardized follow-up programs are lacking, but especially these patients seem to be at high risk for persistent hypertension and increased cardiovascular morbidity and therefore should receive specialist follow-up, including hypertensiologists, cardiologists and gynaecologists. Large prospective trials are required for a better understanding of these interrelations and to develop a specific follow-up program.

Zusammenfassung

Einleitung Das Risiko für akute Komplikationen und schwerwiegende Langzeitfolgen ist höher bei Patientinnen mit Bluthochdruck. Frauen mit Präeklampsie haben oft sehr hohe Blutdruckwerte während der Schwangerschaft und postpartal und haben bekanntlich auch eine höheres Risiko für Herz-Gefäß-Erkrankungen im späteren Leben.

Material und Methoden Diese monozentrische retrospektive Kohortenstudie untersucht 158 Schwangerschaften mit Präeklampsie im Hinblick auf das mütterliche Outcome. Die Patientinnenkohorte wurde gemäß den Blutdruckwerten der Patientinnen während ihres Krankenhausaufenthalts in 3 Untergruppen aufgeteilt.

Ergebnisse Verglichen mit Patientinnen mit mittelschwerer oder schwerer Hypertonie hatten Patientinnen, die während der Schwangerschaft eine hypertensive Krise (systolischer Blutdruck ≥ 180 mmHg und/oder diastolischer Blutdruck ≥ 120 mmHg) erlitten, signifikant häufiger eine vorbestehende arterielle Hypertonie (p = 0,001). Frauen, die eine hypertensive Krise erlebten, hatten ein ungünstigeres Outcome verglichen mit Frauen mit niedrigerem Blutdruck. Diese Frauen entwickelten auch deutlich häufiger ein HELLP-Syndrom (p = 0,013). Außerdem hatten die meisten Frauen, die eine hypertensive Krise während der Schwangerschaft erlitten, immer noch hypertensive Blutdruckwerte zum Zeitpunkt ihrer Entlassung aus dem Krankenhaus (p = 0,004), obwohl sie öfters mit antihypertensiven Mitteln behandelt wurden (p < 0,001) als Frauen mit niedrigerem Blutdruck.

Schlussfolgerung Präeklamptische Frauen mit hypertensiven Krisen sollten rasch identifiziert und intensiv überwacht werden, um weitere Komplikationen zu verhindern. Es fehlt an standardisierten Nachsorgeprogrammen. Diese Patientinnen weisen ein besonders hohes Risiko für anhaltende Hypertonie und höhere kardiovaskuläre Morbidität auf und sollten daher eine fachärztliche Nachsorge durch Hypertensiolog*innen, Kardiolog*innen und Gynäkolog*innen erhalten. Große prospektive Studien sind nötig, um die Kenntnisse dieser Zusammenhänge zu verbessern und ein gezieltes Nachsorgeprogramm zu entwickeln.

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Publication History

Received: 23 November 2021

Accepted after revision: 26 February 2022

Article published online:
06 May 2022

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