Abstract
Purpose This study aimed to determine the changes that occur in the vasculature,
as based on optical coherence tomography angiography (OCTA) after non-damaging endpoint
management (EpM), using a continuous wave yellow laser. The study was on eyes with
diabetic macular edema (DME) that were resistant to anti-vascular endothelial growth
factors (anti-VEGFs).
Materials and Methods This was a retrospective analysis of OCTA images of 44 eyes
in 44 patients with DME refractory to anti-VEGF. The eyes were treated with a PASCAL
Streamline yellow laser (577 nm wavelength, 200 mm spot size). Treatment was administered
to the DME area and utilized 10% continuous wave laser energy and 0.50 µm beam diameter
spot spacing. Best-corrected visual acuity (BCVA) and enhanced in-depth imaging with
optical coherence tomography (EDI-OCT) and fundus autofluorescence (FAF) images were
recorded at baseline, and 3 and 6 months posttreatment. Total choroidal area (TCA),
luminal area (LA), stromal area (SA), and the choroidal vascularity index (CVI) were
calculated using Image J software. The macula was divided into five quadrants in
accordance with the mapping system in the Early Treatment Diabetic Retinopathy Study
(ETDRS).
Results All patients (mean age: 58.90 ± 9.55 years) were diagnosed with diabetes
mellitus type 2. Mean BCVA at baseline was 0.30 ± 0.11 logarithm of the minimum angle of
resolution (logMAR) versus 0.23 ± 0.10 logMAR at 3 months (p = 0.032) and
0.17 ± 0.10 logMAR at 6 months (p = 0.013). The foveal avascular zone area (FAZ) decreased
in the deep capillary plexus (DCP) from baseline to 6 months (p = 0.028). Vessel densities
(VDs) of the superficial capillary plexus (SCP), DCP, and choriocapillaris decreased
significantly in the fovea at 3 and 6 months compared to baseline (p < 0.05 for both
follow-up time points). There were significant decreases in SCP and DCP in the superior
quadrant at the end of month 6 (p = 0.001 and p = 0.038, respectively). There was a
significant decrease in the nasal quadrant of the DCP and choriocapillaris at the end of
month 6 (p = 0.024 and p = 0.049, respectively). Although there was a significant decrease
in central macular thickness (CMT) (p < 0.001), subfoveal choroidal thickness (SFCT)
(p < 0.001), and LA (p = 0.034) at months 3 and 6, there was no significant change in
the CVI (p = 0.19). According to the DME recovery rate, 36 eyes (81%) were irradiated
once, whereas 8 eyes (19%) were irradiated twice.
Conclusions Non-damaging EpM therapy using a continuous wave yellow laser in eyes
with DME that are resistant to anti-VEGFs induces significant changes in the SCP,
choriocapillaris, and, most commonly, the DCP, which caused a significant decrease in VDs
during 6 months of follow-up.
Zusammenfassung
Zweck Diese Studie zielte darauf ab, die Veränderungen zu bestimmen, die im
Gefäßsystem auftreten, basierend auf der optischen Kohärenztomografieangiografie (OCTA)
nach nicht schädigendem Endpunktmanagement (EpM) unter Verwendung eines gelben
Dauerstrichlasers. Die Studie betraf Augen mit diabetischem Makulaödem (DMÖ), die gegen
antivaskuläre endotheliale Wachstumsfaktoren (Anti-VEGF) resistent waren.
Materialien und Methoden Dies war eine retrospektive Analyse von OCTA-Bildern von
44 Augen bei 44 Patienten mit gegenüber Anti-VEGF refraktärem DMÖ. Die Augen wurden mit
einem gelben PASCAL-Streamline-Laser (577 nm Wellenlänge, 200 mm Spotgröße) behandelt. Die
Behandlung wurde im DMÖ-Bereich durchgeführt und es wurden 10% Dauerstrichlaserenergie und
ein Punkt mit einem Strahldurchmesser von 0,50 µm Abstand verwendet. Bestkorrigierte
Sehschärfe (BCVA), verbesserte Tiefenbildgebung mit optischer Kohärenztomografie (EDI-OCT)
und Fundusautofluoreszenzbilder (FAF: Fundusautofluoreszenz) wurden zu Studienbeginn sowie
3 und 6 Monate nach der Behandlung aufgezeichnet. Der gesamte choroidale Bereich (TCA),
der luminale Bereich (LA), der stromale Bereich (SA) und der choroidale Vaskularitätsindex
(CVI) wurden mit der Image-J-Software berechnet. Die Makula wurde in Übereinstimmung mit
dem Mapping-System in der Early Treatment Diabetic Retinopathy Study (ETDRS) in 5
Quadranten eingeteilt.
Ergebnisse Bei allen Patienten (Durchschnittsalter: 58,90 ± 9,55 Jahre) wurde
Diabetes mellitus Typ 2 diagnostiziert. Die mittlere BCVA zu Studienbeginn betrug
0,30 ± 0,11 Logarithmus des minimalen Auflösungswinkels (logMAR) gegenüber 0,23 ± 0,10
logMAR nach 3 Monaten (p = 0,032) und 0,17 ± 0,10 logMAR nach 6 Monaten (p = 0,013). Die
foveale avaskuläre Zone (FAZ) nahm im tiefen Kapillarplexus (DCP) vom Ausgangswert bis 6
Monate (p = 0,028) ab. Gefäßdichten (VDs) des oberflächlichen Kapillarplexus (SCP), DCP
und Choriokapillaris nahmen in der Fovea nach 3 und 6 Monaten im Vergleich zum
Ausgangswert signifikant ab (p < 0,05 für beide Nachbeobachtungszeitpunkte). Es gab
signifikante Abnahmen von SCP und DCP im oberen Quadranten am Ende von Monat 6 (p = 0,001
bzw. p = 0,038). Es gab eine signifikante Abnahme im nasalen Quadranten des DCP und der
Choriokapillaris am Ende von Monat 6 (p = 0,024 bzw. p = 0,049). Obwohl es eine
signifikante Abnahme der zentralen Makuladicke (CMT) (p < 0,001), der subfovealen
Aderhautdicke (SFCT) (p < 0,001) und des LA (p = 0,034) in den Monaten 3 und 6 gab, gab
es keine signifikante Veränderung des CVI (p = 0,19). Gemäß der DMÖ-Wiederfindungsrate
wurden 36 Augen (81%) 1 × bestrahlt, während 8 Augen (19%) 2 × bestrahlt wurden.
Schlussfolgerungen Eine nicht schädigende EpM-Therapie mit einem gelben
Dauerstrichlaser in Augen mit DMÖ, die gegen Anti-VEGFs resistent sind, induziert
signifikante Veränderungen im SCP, in der Choriokapillaris und am häufigsten im DCP, was
zu einer signifikanten Abnahme der VDs während eines 6-monatigen Follow-ups führt.
Key words non-damaging EpM yellow laser - anti-VEGF-resistant diabetic macular edema - optical coherence tomography angiography - choroidal vascularity index
Schlüsselwörter nicht schädigender gelber EpM-Laser - Anti-VEGF-resistentes diabetisches Makulaödem - optische Kohärenztomografie-Angiografie - choroidaler Vaskularitätsindex