Abstract
Background While lactate clearance (LC) has already been shown as a
prognostic indicator in clinical studies, its certain character needs to be
defined in pediatric trauma. This research aimed to evaluate the correlation
between early lactate clearance and mortality in pediatric trauma.Patients and
methods A retrospective cohort study was conducted in a university
hospital. Repeated LC was measured at admission, at the 2nd, 6th, and 12th hours
post-admission. The association of lactate clearance with mortality was analyzed
and using receiver operating characteristic (ROC) to determine the threshold
levels of lactate clearance and also logistic regression analysis was performed
to determine whether LC was an independent risk
factor.Results Seventy-eight patients were included and overall
mortality was 13%. LC values of the non-survivors was significantly
lower than survivors for LC0–2 h (28.60±14.26 vs
4.64±15.90), LC0–6 h (46.63±15.23 vs
3.33±18.07), LC0–12 h (56.97±15.53 vs
4.82±22.59) (p:<0.001, p:<0.001 and p:<0.001,
respectively). Areas under the curve of lactate clearance at the 2nd, 6th, and
12th hours after therapy start were a significant predictor for mortality
(p:<0.001, p:<0.001, and p:<0.001, respectively).
Threshold values of LC were 12.9, 19.5 and 29.3%,
respectively.Conclusion Lactate clearance was a beneficial tool to
estimate outcomes of pediatric trauma. Poor lactate clearance was a significant
marker for poor prognosis.
Zusammenfassung
Hintergrund Während die Laktat-Clearance (LC) in klinischen
Studien bereits als prognostischer Indikator nachgewiesen wurde, muss ihr
bestimmter Charakter bei pädiatrischen Traumata noch definiert werden.
Ziel dieser Untersuchung war es, den Zusammenhang zwischen der frühen
Laktatabgabe und der Sterblichkeit bei pädiatrischen Traumata zu
bewerten. Patienten undMethoden Es wurde eine retrospektive
Kohortenstudie in einem Universitätskrankenhaus durchgeführt.
Die wiederholte LC wurde bei der Aufnahme sowie 2, 6 und 12 Stunden nach der
Aufnahme gemessen. Der Zusammenhang zwischen der Laktat-Clearance und der
Sterblichkeit wurde analysiert und mit Hilfe der
Empfänger-Charakteristik (ROC) wurden die Schwellenwerte für die
Laktat-Clearance bestimmt; außerdem wurde eine logistische
Regressionsanalyse durchgeführt, um festzustellen, ob LC ein
unabhängiger Risikofaktor ist.Resultat Achtundsiebzig Patienten
wurden berücksichtigt und die Gesamtmortalität betrug
13%. Die LC-Werte der Nichtüberlebenden waren signifikant
niedriger als die der Überlebenden für LC0–2 h
(28.60±14.26 versus 4.64±15.90), LC0–6 h
(46,63±15,23 versus 3,33±18,07), LC0–12 h
(56,97±15,53 versus 4,82±22,59) (p:<0.001,
p:<0.001 und p:<0.001). Die Flächen unter der Kurve der
Laktat-Clearance in der 2., 6. und 12. Stunde nach Therapiebeginn waren ein
signifikanter Prädiktor für die Mortalität
(p:<0.001, p:<0.001 und p:<0.001). Die LC-Schwellenwerte
lagen bei 12.9, 19.5 und 29.3%.Schlussfolgerung Die
Laktat-Clearance war ein nützliches Instrument zur Abschätzung
der Folgen eines pädiatrischen Traumas. Eine schlechte Laktat-Clearance
war ein signifikanter Marker für eine schlechte Prognose.
Keywords
Lactate - Lactate clearance - Pediatric - Trauma - Mortality
Schlüsselwörter
Laktat - Laktat-Clearance - Pädiatrie - Trauma - Sterblichkeitpublished online 2022