Bei Frauen mit unerfülltem Kinderwunsch sollte auch an eine Hyperprolaktinämie gedacht werden. Dieser kann unter anderem ein Prolaktinom zugrunde liegen, ein benignes Hypophysenadenom mit autonomer Prolaktinsekretion. Die Therapie ist häufig unproblematisch, jedoch sind gerade in Zusammenhang mit einer Schwangerschaft einige Besonderheiten zu bedenken.
Abstract
Hyperprolactinemia should actively be investigated as a potential reason of infertility. Underlying prolactinomas may successfully be treated with dopamine agonists. However, patients with micro- or well-circumscribed macroprolactinomas (Knosp 0 or 1) should also be informed about transsphenoidal surgery offering cure in contrast to long-lasting medical therapy. Management prior to and during pregnancy is usually unremarkable but may pose some specific challenges.
Schlüsselwörter
Hyperprolaktinämie - Hypophysenadenom - Prolaktin - Dopaminagonist
Keywords
hyperprolactinemia - pituitary adenoma - prolactin - dopamine agonist