Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2022; 57(07/08): 502-507
DOI: 10.1055/a-1872-9968
Kasuistik

Rhabdomyolyse – das Chamäleon auf der Intensivstation

Rhabdomyolysis – the chamaeleon of the intensive care unit
Christine Gaik
,
Christian Arndt

Eine Rhabdomyolyse auf der Intensivstation kann multifaktorieller Genese sein. Die Anamnese-Erhebung spielt hier eine bedeutende Rolle. Die Myotonia congenita Thomsen zählt zu den hereditären nicht dystrophen Myotonien und kann im intensivmedizinischen Setting eine Rhabdomyolyse verursachen. Sie muss bei den Überlegungen zur Krankheitsursache stets im Fokus sein und darf aufgrund anderer vorhandener Diagnosen nicht in den Hintergrund rücken.

Abstract

Myotonia congenita Thomsen is a rare genetic disease caused by mutations in the skeletal muscle chloride channel gene (CLCN1). Although this channelopathy may cause disabling muscle symptoms, patient’s daily routine can be almost inconspicuous. Nevertheless, during illness or acute diseases this neuromuscular disease may worsen and get clinically apparent up to severe rhabdomyolysis. Within this case report we describe and discuss the treatment of a patient with Myotonia congenita Thomsen treated at our hospital’s intensive care unit. Rhabdomyolysis with acute renal failure and necessity of dialysis during the ICU stay was attributed to the initial reason for emergency hospitalization – an aortic dissection. Nevertheless, in this case the patient’s myotonia caused rhabdomyolysis and initially led us on a wrong path. Diagnosis of the real cause of rhabdomyolysis is often difficult, although an early and adequate therapy may prevent complications. This case report demonstrates the importance of a thorough anamnesis with all aspects of the patient’s history.

Kernaussagen
  • Eine fokussierte Anamnese ist unerlässlich, um eine Myotonie bei Intensivpatienten als Ursache einer Rhabdomyolyse in die Differenzialdiagnostik einzuschließen.

  • Im intensivmedizinischen Setting können z. B. Operationen, Traumata, akute Erkrankungen, Infektionen, (psychischer) Stress, Temperatur- oder Elektrolytentgleisungen o. ä. einen akuten Progress der Erkrankung bzw. eine schwere Rhabdomyolyse triggern.



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Artikel online veröffentlicht:
27. Juli 2022

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