Subscribe to RSS

DOI: 10.1055/a-1877-4332
Behandlung in zertifizierten Lungenzentren (DKG) – Entscheidungsfaktoren von Patienten mit Lungenkrebs
Treatment in Certified Centres (DKG): Decision Factors of Lung Cancer Patients
Zusammenfassung
Hintergrund Lungenkrebs ist weltweit eine der häufigsten Todesursache. Die Einführung von Zertifizierungsprogrammen soll u.a. die krebsspezifische Mortalität senken.
Fragestellung In diesem Zusammenhang ist es wichtig zu verstehen, welche Faktoren Patienten beeinflussen, um für die Behandlung eine DKG-zertifizierte Einrichtung zu wählen.
Methoden Anhand der Daten des Krebsregisters Rheinland-Pfalz wurden Charakteristika von Patienten verglichen, die in DKG-zertifizierten bzw. nicht zertifizierten Einrichtungen behandelt wurden. Der Datensatz umfasste dabei Patienten mit Diagnosestellung zwischen 2016 und 2020 (n=8.687).
Ergebnisse Es zeigte sich, dass knapp 24% der Patienten mit Lungenkrebs in DKG-zertifizierten Krebszentren behandelt wurden. Die Wohnregion sowie das T-Status scheinen einen Einfluss auf die Entscheidung zur Behandlung in einem DKG-zertifizierten Zentrum zu haben.
Schlussfolgerung Der Zertifizierungsprozess ist komplex. Aus diesem Grund ist es von besonderem Interesse zu verstehen, welche Faktoren die Entscheidung von Patienten zur Behandlung in einer bestimmten Einrichtung beeinflussen.
Abstract
Background Lung cancer is the most common cause of cancer death worldwide. Implementation of certification programs aimed to reduce cancer-specific mortality.
Objektive It is of interest to understand which factors provoke patients to choose a facility according to its certification status.
Methods The real-world dataset of the Cancer Registry of Rhineland-Palatinate in Germany was used to compare characteristics of patients treated in a DKG-certified center versus treatment in a non-certified facility. Patients diagnosed between 2016 and 2020 (n=8,687) were included.
Resultss This Study showed that almost 24% of lung cancer patients were treated in a DKG-certified center. Region of residence and T status seemed to impact decision for treatment in a DKG-certified center.
Conclusion The certification process is complex, therefore, it is of certain interest to understand which factors provoke treatment in a certain medical facility.
Publication History
Received: 02 February 2022
Accepted after revision: 05 May 2022
Article published online:
22 July 2022
© 2022. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 International Agency for Research on Cancer globocan. Estimated cancer incidence, mortality and prevalence worldwide. 2012 Accessed August 01, 2021 at: http://globocan.iarc.fr/Pages/fact_sheets_cancer.aspx
- 2 Deutsche Krebsgesellschaft e.V. Das Zertifizierungsprogramm der Deutschen Krebsgesellschaft. 2021 Accessed September 21, 2021 at: https://www.krebsgesellschaft.de/deutsche-krebsgesellschaft/zertifizierung.html
- 3 Deutsche Krebsgesellschaft e.V. OncoMap – Liste der zertifizierten Krebszentren. 2021 https://www.oncomap.de/centers?selectedCounty=Deutschland&selectedState=Rheinland-Pfalz
- 4 Kowalski C, Graeven U, von Kalle C. et al. Shifting cancer care towards Multidisciplinarity: the cancer center certification program of the German cancer society. BMC Cancer 2017;
- 5 Lux MP, Hildebrandt T, Bani MR. et al. Gesundheitsökonomische Aspekte und finanzielle Probleme in den zertifizierten Strukturen des Fachgebietes. Gynäkologe 2011; 44: 816-826
- 6 Onkozert. Phasen der Zertifizierung – Onkozert. 2021 https://www.onkozert.de/informationen/phasen/
- 7 Krebsregister Rhienland-Pfalz gGmbH. Krebsregister Rheinland-Pfalz: Was wir tun. 2021 https://www.krebsregister-rlp.de/ueber-uns/was-wir-tun/
- 8 Arbeitsgemeinschaft Deutscher Tumorzentren e.V., Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V.. Einheitlicher Onkologischer Basisdatensatz. Veröffentlichung im Bundesanzeiger am: 27.03.2014. 2014 https://www.basisdatensatz.de/download/Basisdatensatz.pdf
- 9 Zentrum für Krebsregisterdaten. Krebs in Deutschland für 2015/2016, 12. Ausgabe. 2019
- 10 Statistisches Landesamt Rheinland-Pfalz. Basisdaten regional. 2021 https://www.statistik.rlp.de/de/gesellschaft-staat/bevoelkerung-und-gebiet/basisdaten-regional
- 11 Wittekind C. TNM Klassifikation maligner Tumoren, 8. Aufl. Weinheim: Wiley-VCH; 2017. ISBN: 978-3-527-80759-8
- 12 RStudio Team. RStudio: Integrated Development for R. Boston, MA, USA: RStudio, PBC, Boston, MA; 2020. http://www.rstudio.com/
- 13 IBM Corp. IBM SPSS Statistics for Windows, Armonk, NYDOI. 2016 https://www.ibm.com/de-de/analytics/spss-statistics-software
- 14 de Groot PM, Wu CC, Carter BW. et al. The epidemiology of lung cancer. Transl Lung Cancer Res 2018; 7: 220-233
- 15 Jones GSB. Recent advances in the management of lung cancer. Clinical Medicine 2018; 18: 41-46
- 16 Virgilsen LF, Hvidberg L, Vedsted P. Patient’s travel distance to specialised cancer diagnostics and the association with the general practitioner’s diagnostic strategy and satisfaction with the access to diagnostic procedures: an observational study in Denmark. BMC Family Practice 2020; 21: 97
- 17 Ambroggi M, Biasini C, Del Giovane C. et al. Distance as a Barrier to Cancer Diagnosis and Treatment: Review of the Literature. Oncologist 2015; 20: 1378-1385