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DOI: 10.1055/a-1909-8089
Sonografie in der Präklinik
Sonography in Pre-clinical Care„Hast du schon sonografiert?“ ist eine Frage, die man in der klinischen Notfallmedizin jeden Tag mehrfach zu hören bekommt. Die Sonografie ist der schnelle und noninvasive Blick in den Menschen. Mittlerweile ist sie nicht nur ein wertvolles Diagnostikum, sondern in Zeiten mangelnder Ressourcen auch eine Möglichkeit, Behandlungspfade für Patienten sinnvoll zu steuern und zu beschleunigen.
Abstract
Preclinical ultrasound is another valuable tool in the repertoire of emergency medical and rescue service personnel. If the question is clear, it can quickly narrow down differential diagnoses and guide further treatment as well as optimise the choice and preparation of the target hospital. With the devices currently available, it is possible to generate technically high-quality ultrasound images, even if image storage assigned to patients is still a challenge. Thanks to the wide availability of sonography, learning formats and expertise, it is possible to achieve a good level of competence in this procedure. Actually, the biggest obstacles are remembering to use it and incorporating it sensibly into the operational procedure, as it is often necessary to modify the approach that has been established for years. Before introducing prehospital ultrasound, staff should be trained and procedures should be jointly defined to make ultrasound a valuable addition to prehospital treatment and patient disposition.
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Die präklinische Sonografie erweitert das Handlungsspektrum im Rettungsdienst.
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Die präklinische Sonografie entwickelt sich erst zum Vorteil durch die Definition einer klaren Fragestellung und einer therapeutischen Konsequenz für die Patient*innen.
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Derzeit fehlen noch standardisierte Konzepte zur Verlastung des Sonografiegerätes sowie zur Dokumentation von Bildbefunden.
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Eine SOP kann helfen, diese Nachteile auszugleichen, und dabei unterstützen, die Sonografie in den präklinischen Abarbeitungsalgorithmus einzubauen.
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Die Nutzung der präklinischen Sonografie bei Patienten mit dem Leitsymptom Dyspnoe kann die Therapie und Disposition entscheidend verändern.
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Bei der Polytraumaversorgung können durch die Sonografie frühzeitig kritische Befunde festgestellt und damit die Patientenversorgung zielgerichteter gestaltet werden.
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Im Rahmen einer Reanimation (CPR) ist es möglich, durch Einsatz der präklinischen Sonografie reversible Ursachen des Herz-Kreislauf-Stillstandes zu entdecken und zu therapieren.
Schlüsselwörter
Notfallmedizin - Point-of-Care-Ultraschall - Notfallsonografie - FAST-Algorithmus - Polytrauma - ReanimationKeywords
emergency medicine - point-of-care ultrasound - emergency sonography - FAST algorithm - polytrauma - resuscitationPublication History
Article published online:
07 February 2024
© 2024. Thieme. All rights reserved.
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Literatur
- 1 Deutsche Gesellschaft für Ultraschall in der Medizin e. V. (DEGUM). Accessed January 08, 2024 at: https://www.degum.de/fachgebiete/arbeitskreise/notfallsonografie/kurscurriculum/grundkurs.html
- 2 Walcher F, Kirschning T, Müller MP. et al. Accuracy of prehospital focused abdominal sonography for trauma after a 1-day hands-on training course. Emerg Med J 2010; 27: 345-349
- 3 Kajimoto K, Madeen K, Nakayama T. et al. Rapid evaluation by lung-cardiac-inferior vena cava (LCI) integrated ultrasound for differentiating heart failure from pulmonary disease as the cause of acute dyspnea in the emergency setting. Cardiovasc Ultrasound 2012; 10: 49
- 4 Kirkpatrick AW, Sirois M, Laupland KB. et al. Hand-held thoracic sonography for detecting post-traumatic pneumothoraces: the Extended Focused Assessment with Sonography for Trauma (EFAST). J Trauma 2004; 57: 288-295
- 5 Breitkreutz R, Walcher F, Seeger FH. Focused echocardiographic evaluation in resuscitation management: concept of an advanced life support-conformed algorithm. Crit Care Med 2007; 35 (Suppl. 05) S150-S161
- 6 Scalea TM, Rodriguez A, Chiu WC. et al. Focused Assessment with Sonography for Trauma (FAST): results from an international consensus conference. J Trauma 1999; 46: 466-472
- 7 Lucas B, Hempel D, Otto R. et al. Prehospital FAST reduces time to admission and operative treatment: a prospective, randomized, multicenter trial. Eur J Trauma Emerg Surg 2022; 48: 2701-2708
- 8 Smith ZA, Wood D. Emergency focussed assessment with sonography in trauma (FAST) and haemodynamic stability. Emerg Med J 2014; 31: 273-277
- 9 Seif D, Perera P, Mailhot T. et al. Bedside ultrasound in resuscitation and the rapid ultrasound in shock protocol. Crit Care Res Pract 2012; 2012: 503254
- 10 EMCrit Project. Rapid ultrasound for shock and hypotension – the RUSH exam. 2009 Accessed December 22, 2023 at: https://emcrit.org/rush-exam/original-rush-article/
- 11 Jones AE, Tayal VS, Sullivan DM. et al. Randomized, controlled trial of immediate versus delayed goal-directed ultrasound to identify the cause of nontraumatic hypotension in emergency department patients. Crit Care Med 2004; 32: 1703-1708
- 12 Deutscher Rat für Wiederbelebung – German Resuscitation Council e. V. (GRC). Reanimation 2021: Leitlinien Kompakt. Accessed December 22, 2023 at: https://www.grc-org.de/files/Contentpages/document/Leitlinienkompakt_26.04.2022.pdf
- 13 Mandavia DP, Hoffner RJ, Mahaney K. et al. Bedside echocardiography by emergency physicians. Ann Emerg Med 2001; 38: 377-382
- 14 Breitkreutz R, Price S, Steiger HV. et al. Focused echocardiographic evaluation in life support and peri-resuscitation of emergency patients: a prospective trial. Resuscitation 2010; 81: 1527-1533
- 15 Lichtenstein DA, Mezière GA. Relevance of lung ultrasound in the diagnosis of acute respiratory failure: the BLUE protocol. Chest 2008; 134: 117-125
- 16 Linnemann B, Blank W, Doenst T. et al. Diagnostik und Therapie der tiefen Venenthrombose und Lungenembolie – AWMF-S2k-Leitlinie. 11.01.2023 Accessed December 22, 2023 at: https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/065–002
- 17 Nolan JP, Soar J, Zideman DA. et al. European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2010. Section 1. Executive summary. Resuscitation 2010; 81: 1219-1276
- 18 Pirolo JS, Hutchins GM, Moore GW. Electromechanical dissociation: pathologic explanations in 50 patients. Hum Pathol 1985; 16: 485-487