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DOI: 10.1055/a-1936-2937
Sarcopenia does not limit overall survival in patients with colorectal liver metastases undergoing interstitial brachytherapy
Sarkopenie beeinflusst nicht die Prognose von Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen vor interstitieller BrachytherapieAbstract
Purpose Several studies report an association of sarcopenia with survival in oncologic patients. The aim of this study is to assess the influence of sarcopenia on overall survival (OS) in patients with colorectal liver metastases undergoing interstitial brachytherapy (iBT)
Methods We identified 144 patients with colorectal liver metastases from our database from 2014–2017. Computed tomography (CT) chest scans at the L3 level were retrospectively analyzed. Psoas muscle area (PMA), psoas muscle index (PMI), and skeletal muscle gauge (SMG) were measured on the CT scan before treatment. Parameters were associated with overall survival.
Results 116 patients were included. Median overall survival was 27 months. Median PMA was 13.79 cm2, median PMI 4.51 cm2/m2. Neither PMA (HR 1.036, 95 % CI 0.996–1.078, p = 0.080), PMI (HR 1.068, 95 % CI 0.922–1.238, p = 0.382), nor SMG (HR 1.00, 95 % CI 0.998–1.003, p = 0.955) were significantly associated with overall survival.
Conclusion Sarcopenic patients undergoing iBT for colorectal liver metastases did not show decreased overall survival. If confirmed by comparative studies, sarcopenia may serve as a biomarker for treatment decision in patients with CRLM.
Key points: Sarcopenia is not a risk factor for survival in patients with CLRM undergoing iBT.
Citation Format
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Thormann M, Heitmann F, Wrobel V et al. Sarcopenia does not limit overall survival in patients with colorectal liver metastases undergoing interstitial brachytherapy. Fortschr Röntgenstr 2023; 195: 217 – 223
Zusammenfassung
Ziel Mehrere Studien zeigen einen Einfluss von Sarkopenie auf das Überleben bei Krebspatienten. Ziel dieser Arbeit war die Untersuchung des Einflusses von Sarkopenie auf das Überleben bei Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen vor interstitieller Brachytherapie (iBT).
Material und Methoden Retrospektiv wurden die Daten von 144 Patienten analysiert, die zwischen 2014 und 2017 eine interstitielle Brachytherapie bei kolorektalen Lebermetastasen in unserem Zentrum erhielten. Wir verwendeten die präinterventionelle Computertomografie (CT) auf Höhe L3 zur Bestimmung der psoas muscle area (PMA), des psoas muscle index (PMI) und des skeletal muscle gauge (SMG). Der Zusammenhang zwischen diesen Parametern und dem Überleben wurde untersucht.
Ergebnisse Insgesamt wurden 116 Patienten in die Analyse eingeschlossen. Das mediane Überleben betrug 27 Monate. Der mediane PMA war 13.79 cm2, der mediane PMI 4.51 cm2/m2. Weder PMA HR 1.036, 95 % CI 0.996–1.078, p = 0.080) noch PMI (HR 1.068, 95 % CI 0.922–1.238, p = 0.382) oder SMG (HR 1.00, 95 % CI 0.998–1.003, p = 0.955) korrelierten signifikant mit dem Überleben.
Schlussfolgerung Bei Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen vor iBT zeigte Sarkopenie keinen Einfluss auf das Überleben. Wenn dies durch vergleichende Studien bestätigt wird, könnte die Sarkopenie als ein Biomarker für die Behandlungsentscheidung bei Patienten mit CRLM dienen.
Kernaussagen: Sarkopenie zeigt bei Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen vor iBT keinen negativen Einfluss auf das Überleben.
Publikationsverlauf
Eingereicht: 24. März 2022
Angenommen: 17. August 2022
Artikel online veröffentlicht:
25. Oktober 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
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