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DOI: 10.1055/a-1948-4626
Pulmonale Hypertonie – Update Diagnostik und Screening
Pulmonary Hypertension – Update in Diagnostic and Screening
Zusammenfassung
Die pulmonale Hypertonie (PH) ist eine multifaktorielle pulmonalvaskuläre Erkrankung. Bei Patienten mit Belastungsdyspnoe sollte an eine PH als seltene Differenzialdiagnose gedacht werden. Im klinischen Alltag ist die wichtigste Screeningmethode die Echokardiografie. Zentral zur Stellung der Verdachtsdiagnose ist die Bestimmung der maximalen Geschwindigkeit des Regurgitationsjets über der Trikuspidalklappe. Zusätzlich berücksichtigt werden sollten weitere echokardiografische PH-Zeichen wie die Dilatation des rechten Vorhofs oder des Ventrikels. Die Diagnose einer pulmonalen Hypertonie kann abschließend nur im Rechtsherzkatheter gestellt werden. In den neuesten Leitlinien wurde die hämodynamische Definition der PH verändert. Der mittlere pulmonalarterielle Druck zur Diagnosestellung einer PH wurde aktuell auf > 20 mmHg gesenkt. Gerade im Hinblick auf die neue hämodynamische Definition ist die sorgfältige Diagnosestellung in einem erfahrenen PH-Zentrum entscheidend.
Abstract
Pulmonary hypertension (PH) is a multifactorial pulmonary vascular disease. In patients exertional dyspnea, PH should be considered as a rare differential diagnosis. In everyday clinical practice, the most important screening method is echocardiography. Determining the maximum speed of the regurgitation jet over the tricuspid valve is a key element to suspect PH. Additional echocardiographic PH signs such as dilatation of the right atrium or ventricle should also be taken into account. The final diagnosis of PH can only be established by invasive right heart catheter. In the most recent guidelines, the hemodynamic definition of PH has been changed. The mean pulmonary arterial pressure for diagnosing PH has currently been lowered to > 20 mmHg. With regard to the new hemodynamic definition, careful exanimation in an experienced PH center is crucial for final decision making.
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Im klinischen Alltag ist die Rechtsherzechokardiografie die zentrale Screeningmethode.
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Die Diagnose einer pulmonalen Hypertonie kann abschließend nur im Rechtsherzkatheter gestellt werden.
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Die hämodynamische Definition der pulmonalen Hypertonie hat sich verändert.
Publication History
Article published online:
09 February 2023
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Literatur
- 1 Humbert M, Kovacs G, Hoeper MM. et al. 2022 ESC/ERS Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension. Eur Respir J 2022;
- 2 Hoeper MM, Humbert M, Souza R. et al. A global view of pulmonary hypertension. Lancet Respir Med 2016; 4: 306-324
- 3 Sliwa K, Wilkinson D, Hansen C. et al. Spectrum of heart disease and risk factors in a black urban population in South Africa (the Heart of Soweto Study): a cohort study. Lancet 2008; 371: 915-922
- 4 Khou V, Anderson JJ, Strange G. et al. Diagnostic delay in pulmonary arterial hypertension: Insights from the Australian and New Zealand pulmonary hypertension registry. Respirology 2020; 25: 863-871
- 5 Tello K, Wan J, Dalmer A. et al. Validation of the Tricuspid Annular Plane Systolic Excursion/Systolic Pulmonary Artery Pressure Ratio for the Assessment of Right Ventricular-Arterial Coupling in Severe Pulmonary Hypertension. Circ Cardiovasc Imaging 2019; 12: e009047
- 6 Callan P, Clark AL. Right heart catheterisation: indications and interpretation. Heart 2016; 102: 147-157
- 7 Kovacs G, Avian A, Olschewski A. et al. Zero reference level for right heart catheterisation. Eur Respir J 2013; 42: 1586-1594
- 8 Galie N, Humbert M, Vachiery JL. et al. 2015 ESC/ERS Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension: The Joint Task Force for the Diagnosis and Treatment of Pulmonary Hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Respiratory Society (ERS): Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC), International Society for Heart and Lung Transplantation (ISHLT). Eur Heart J 2016; 37: 67-119
- 9 Kovacs G, Herve P, Barbera JA. et al. An official European Respiratory Society statement: pulmonary haemodynamics during exercise. Eur Respir J 2017; 50: 1700578